Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Självurladdning NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Patamalm
    Inlägg
    89

    Självurladdning NG9-3

    Min 9-3 Cab från 2004 har börjat dra ur batteriet när den får stå. Batteriet är bytt i juni, och uppmätt på verkstad att det är OK. Efter ca 2-3 veckors stillestånd i regniga juli så var batteriet nere på 7,5 Volt.
    Ett scenario som oroar är att bilen alltid har "knackat" i ett relä när man låser upp den, nu har jag upptäckt att samma knackningar återkommer även när bilen står låst och larmad. Nån som har en bra idé vad som kan vara felet?
    SAAB 9-3 Aero Cab -04

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Saab och andra har haft återkommande problem med spänningsfall mellan kabelskor och kablar från generator till batteri så ta och mät laddspänningen över batteriets polskruvar strax efter att bilen har startats. Minst 13,4 Volt bör det vara de första 15-20 minuterna efter start vid "normala" temperaturer. På min og9-3 så tappade ena muttern som kopplar kabelsko till generator spänsten och spänningsfall uppstod. Den enkla lösningen var att göra rent och dra muttrarna tillräckligt hårt. Felet kostade ett förstört batteri. Flera år senare så fungerar laddningen fortfarande felfritt på den bilen. Klapprande relä har jag inte upplevt men det kan ju förekomma om spänningen är för låg.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Patamalm
    Inlägg
    89
    OK, jag skall kolla. En del har i andra trådar också tipsat om att generatorn kan börja "läcka", skall testa med tångamperemeter....
    SAAB 9-3 Aero Cab -04

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Patamalm
    Inlägg
    89
    När jag mäter strömförbrukningen med tångamperemeter på minuspolen så, efter att systemen har stannat (ca 20 min), så ligger förbrukningen på ca 1,5 A. Har tagit ur samtliga säkringar i motorrummet, men ingen ändring. Skall gå vidare nu med säkringarna vid förarsidan och därefter i bagageutrymmet...
    Relät eller vad det är, låter från mittpanelen, klapprar fortsatt trots fulladdat batteri. Kan det vara en spjällmotor eller liknande? När den/det klapprar (max ca 10 sekunder) så ölkar strömförbrukning till ca 2,5 A...
    SAAB 9-3 Aero Cab -04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •