Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Knakande framvagn NG9-3

  1. #1

    Knakande framvagn NG9-3

    OK, så jag köpte en 9-3 för ett par veckor sedan, knak i framvagn vid provkörning, säljare(som är SAAB mek/säljare) säger att det är övre fjäderbenslagring, såå... bytte dessa samt nya fjädrar(säljare sa inget om brustna fjädrar...), monterade samt provkörde, knaket fortfarande kvar, ingen direkt förändring av missljudet/knaket alltså. Så kollade med internet, internet säger: byt bussning på nedre bärarm(den bakre), ville få klart på't typ så köpte Biltema bärarmar, monterade samt provkörde....knakar på som vanligt, vad är det mer som kan ge ljud ifrån sig, kränghämmare stagen? styrinrättning?

    det knakar vid gaspådrag/bromsning/svängning i låga farter, fenomenet finns nog där vid högre farter också, men hörs kanske inte lika bra då

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Knakstagen? Dvs krängningshämmarstagen?

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Monterade du nya plastskydd på fjädrarna längst nervid bytet?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Krängningshämmarstagen/länkarna ger ett knackande ljud, inte knakande. Kan vara att vi lägger lite olika betydelse i orden. Krängningshämmarstagen är enkla att testa genom att fatta med handen mitt på och rycka kraftigt framåt-bakåt. Det både hörs och känns om stagen är glappa.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Ok, tack för snabba svar! skulle kanske skrivet att det gäller enbart på förarsidan knakandet/knarrandet hörs(och hörs mycket tydligt) och det var enbart på den sidan som ny bärarm monterades, bytte fjädrar/lagring båda sidor såklart. monterade inte nya plastskydd, de gamla var väl i ett ok skick, inte trasiga eller så, kan det verkligen vara de som orsakar oljudet? isf så borde det "knaka" på båda sidor? eller?
    Ok, för att se om det är "knakstagen"/kränghämmarna, så testar jag som Carlsson säger imorn(antar att om man bultar av dom på toppsidan bägge sidor så borde det också ge ett svar direkt ?)

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Inte säker på att jag hänger med, menar du att du lossar muttern i övre ändan av staget och känner på kulleden? Gissar att det också borde fungera. Det är en glapp kulled som ger det knackande ljudet. Det går nog att identifiera sådan glapp på många olika sätt. Enklast är nog att lossa hjulet och fatta med en hand mitt på staget och rycka framåt-bakåt och lyssna samt känna glappet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Provar som du Carlsson säger först, vad jag mena var att koppla bort hämmarna från fjäderbenen o provköra lite försiktigt

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Årsmodell på bilen? Tidiga 9-3SS (gissar på 03-05) har en annan typ av gummi i lagringen av krängningshämmaren fram jämfört med senare årsmodeller. Dessa kan knarra ordentligt när man kör över fartgupp och liknande. Det brukar bli tyst när det är regnigt ute. Lösningen är att byta bussningar. Materialet är inte speciellt dyrt, men det är ganska trångt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    08 SC Vector med sportchassi't

  10. #10
    och nu, vad kommer härnäst...
    skruvade dit 2st nya kränghämmarstag, kollade på bussningarna för kränghämmaren, de såg ok ut, gött, klart tänkte jag, backa ut ur garage, i h-vete heller, knakar på precis som tidigare. Frågan är vad ljudet kommer ifrån då? såg nåt klipp på youtube där någon hade liknande problem, ingen som hitta riktigt vart felet satt, 3dje meken hitta att subframe'n inte satt åt ordentligt, kan det va så? sen kan man ju undra vilka jubel mekar som har skruvat i den här bilen tidigare, man drar väl för h-vete fast skruvarna, för de ska väl inte bara släppa? eller rostar de sönder(som allt annat)? något annat som kan va problemet?

  11. #11
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    "Int é ja bitter int!"
    Vet du exakt när ljudet uppstår? Kan du provocera fram det? Isf får du gå bredvid resp stå under en lyft och se om du kan lokalisera varifrån det kommer. Stetoskop kan vara ett bra hjälpmedel, om inte det finns så en stor skruvmejsel som du ansätter mote knarrkandidater.

  12. #12
    det är under rörelse/rull det inträffar, lite gas så den "reser" sig lite i fjädringen så är ljudet där, lika när man trampar på bromsen o den "sätter" sig lite i fjädring, likadant när man svänger, blir ju lite svårt att gå med ett stetoskop bredvid & samtidigt lyssna på någon chassidel som sitter bakom själva hjulet alternativt under bilen

    edit, var o titta på't igen...det sitter ju bussningar fram o bak i subframe'n, är dessa en källa till oljud/problem? jag spraya dem med lite teflonsmörjmedel, backa bilen fram o tebaks lite men ingen skillnad, hade inte stor nog torx hylsa för att känna så de satt fast,

    edit igen, kan det vara så att det är själva stötdämparen som för oväsen?
    Senast redigerat av Kapten Haddock den 2023-09-10 klockan 17:15.

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Sitter fjädrarna åt rätt håll?

    Det GÅR att montera dom uppochner
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    hmm, uppåner, tror inte det(men jag har haft fel förr...) dem har ju en mindre inre diameter som passar upp mot lagringen, samt att den övre ändan går hela varvet runt dito lagring för att få trycket jämnt fördelat på lagret, på nedre så går ju inte fjädern hela varvet runt samt har en större diameter där den ligger i fjäderbens "skålen", har svårt att se att man kan montera det fel(?)

    på bilden ser man lagring och gamla fjädern(den nya har reservdelsfirman skickat fel grej helt enkelt...), toppsidan mot lagring är mindre i diameter(högra sidan)
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Kapten Haddock den 2023-09-10 klockan 18:08.

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Mina fjädrar som jag köpte av Hyvens till en -09 hade inte alls så markant skillnad.
    När vi köpte så hade vi oxå knackande ljud när vi började rulla. Då var det tripoderna pga att det satt sänkfjädrar på den. Vid byte till original och fyrhjulsinställning så blev det bra.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Tror det är olika på sedan vs SC samt med utan sportchassi't, tror jag...de skickade iaf fel fjädrar,(Febi mena iaf att dem inte reka de fjädrar jag fick till SC'n, nätbutiken tyckte väl, Saab som Saab...sedan el SC är väl samma sak ungefär), köpte rätt över disk lokalt istället.

  17. #17
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Haddock Visa inlägg
    det är under rörelse/rull det inträffar, lite gas så den "reser" sig lite i fjädringen så är ljudet där, lika när man trampar på bromsen o den "sätter" sig lite i fjädring, likadant när man svänger, blir ju lite svårt att gå med ett stetoskop bredvid & samtidigt lyssna på någon chassidel som sitter bakom själva hjulet alternativt under bilen
    Kan du tvinga fram ljudet genom att gunga bilen, tex i de olika hörnen?

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Mina fjädrar som jag köpte av Hyvens till en -09 hade inte alls så markant skillnad.
    När vi köpte så hade vi oxå knackande ljud när vi började rulla. Då var det tripoderna pga att det satt sänkfjädrar på den. Vid byte till original och fyrhjulsinställning så blev det bra.
    Vad är tripoder? Aldrig hört i bilsammanhang

    - - - Uppdaterad - - -

    JSN, har testat att gunga på sidan som för oväsen, ingen lycka med det. Grejen är att den känns jäkla bra i fjädring/dämpning, stumt o fint, den känns relativt bra på vägen också, speciellt med tanke på att hjulvinklar måste vara helt skit med allt som är bytt,
    Ska försöka nästa helg igen. Får ta in nån som vrider ratten o försöka lyssna in vart det sitter, förhoppningsvis att det går stillastående

  19. #19
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    ....lagringen av krängningshämmaren fram jämfört med senare årsmodeller. Dessa kan knarra ordentligt när man kör över fartgupp och liknande. Det brukar bli tyst när det är regnigt ute. Lösningen är att byta bussningar.
    Detta kan jag skriva under på, hade ett knakande/knarrande ljud i framvagnen trots byte av div. bussningar och leder.
    När jag bytte krängarens bussningar till Powerflex försvann ljudet helt, knäpptyst.
    (Nu är visserligen min en 03:a)

    Du skulle ju kunna testa att smörja med silikonspray eller krypolja eller liknande för att vara "säker" på att det är det jobbet som behöver göras...?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #20
    Ok, nu är det löst...eller åtdraget, det visade sig vara vänster bak subframe bult som inte var åtdragen(tack till vem det nu var som gjorde det jobbet...kanske att Saab meken som sålde den inte är en Saab mek, utan är en direkt utsänd mek från helvetet...). En högoddsare denna gång, framtiden får visa hur mycket mer hackjobb som denna bil fått utstå, gjorde en framvagnsinställning så toe är korrekt, känns bra på vägen. Nu är det bara allt det andra som ska fixas...kommer nog hänga en hel del på detta forum
    tack alla för supporten!

    7 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Knakande i framvagn vid kyla OG9-3
    Av steken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2022-01-08, 12:52
  2. [LÖST] Knakande framvagn med coilovers OG9-5
    Av Kemppi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 17:42
  3. [LÖST] Knakande framvagn vid start OG9-5
    Av Robert E i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 01:21
  4. [LÖST] Knakande/smällande framvagn NG900
    Av 900micke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 08:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •