Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur mycket justering klarar Lucas C14 av? (E85)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    378
    Medlem#
    -

    Hur mycket justering klarar Lucas C14 av? (E85)

    Är det nån som testat med sin Lucas insprutade bil (med orange spridare) hur mycket E85 man kan blanda i innan systemet inte orkar kompensera för det?

    Jag skulle vara intresserad av att få reda på hur pass bra Lucas kan kompensera med hjälp av lambda sensorn. Skulle inte bredbandslambda va så dyra skulle jag köpt en sån och montera i bilen och gjort lite egen dokumentation. Ja hittar jag en billigt kanske det blir av ändå, nån gång.

    Men trevligt om nån annan redan testat??? Ett område som det är skralt med info om. En annan sak jag också vill veta är om man kan lägga 431 spridare i och ändå köra på bensin, klarar systemet av att korrigera åt andra hållet så att säga eller kommer det att gå för fett?
    Saab 900 T16 -1990

  2. #2
    Problemet är nog mer att pumpen kommer ge sig vid högre mängd.
    Men de borde vara up till 10-15% i teorin. Byter du spridare men inte mjukvara så kommer de gå fett elller snålt å dåligt. Varje spridare model har sitt egna bräsnlebord och spridarkonstant. Du kan inte byta vilt


    Mitt tips är T7 konventera bilen. Så du kan köra E85 sömnlöst, alt T5

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    rent generellt så kan inget system justera särskilt mycket om inte funktionen i sig är inbyggd från början. Då väljer den ju antingen eller och sen handlar ju själva justeringen/blandningen bara om pyttelite. Det finns väl eftermarknadsystem som arbetar med bredbandslambda men inte ens de fungerar ju fullt ut så att man i princip bara kan starta och köra så justerar det sig själv med enbart lambdasignaler men så smarta är väl inte ens de systemen.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    378
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Problemet är nog mer att pumpen kommer ge sig vid högre mängd.
    Men de borde vara up till 10-15% i teorin. Byter du spridare men inte mjukvara så kommer de gå fett elller snålt å dåligt. Varje spridare model har sitt egna bräsnlebord och spridarkonstant. Du kan inte byta vilt

    Mitt tips är T7 konventera bilen. Så du kan köra E85 sömnlöst, alt T5
    Nå ett välkänt E85 recept för denna modell är ju montera 431 spridare och köra E85 rakt av, lär ska funka hur bra som helst och pumpen pallar för det. Men det blir inte riktig flex då utan E85 optimerat. Skulle inte va ett problem om det inte fanns en öken av E85 till söder om mig där jag bor. 2 mil norrut finns det typ 5-6 E85 stationer...

    Har inte ännu satt mig in i T5 eller T7 tillräckligt för att uttala mig om sådant ännu. Men till att börja med vill jag behålla så original som det går, framtiden får utvisa hur det blir med sånt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  5. #5
    Välkänt och rätt är två olika saker. Olika spridare kräver olika bränslen appar och spridarkonstatner
    Sen så sliter e85 mer på pumpen, speciellt på en gammal punkt. Det finns en anledning, man rekommenderar byta pump å soppa filter i samband biopower konventering, så gamla pumpen brukar rasa efter några eller nån tankning

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    378
    Medlem#
    -
    Ja det där ids jag inte börja käbbla om men det har redovisats nog för att övertyga mig det både är korrekt och funkar. Pumpen byttes för några veckor sen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur mycket klarar växellådan av? OG9-3
    Av Montecarlo99 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 16:29
  2. [LÖST] Hur mycket klarar en T7 motor?
    Av aero_marcus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 01:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •