Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Motorproblem OG900 turbo 16v -90

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    5

    Förbikopplingsmotstånd på hö innerskärm OG900

    Saab 900 t16

    Har ett problem med en liten guldigt motstånd som sitter på höger skärm i motorutrymmet.
    Sätter jag i den i kontakten så fylls cylindrarna med bensin.
    Tog ur kontakten o bilen fungerar o startar går inte klockrent men den går.
    Någon mer med samma problem o tips på hur man löser problemet eller går de att få tag i nytt motstånd eller har tips om de går o köpa något annat som fungerar på samma sätt.

    Har letat o letat men hittar inget.
    Står Lucas service nr 73360B på den men hittar inget på Google eller någonstans. Tacksam för tips.

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Första träffen på Google med sökbegreppet "73360B Saab": https://www.tradera.com/item/343483/...plingsmotstand

    TradSaab900 1.PNG

    Kan inget om det i övrigt, men det lär finnas gott om information att finna.

    Vidare googling säger att det är förkopplingsmotstånd till spridarna:

    "Händer väl inte så mycket med bilen under sommaren, men jag har bytt spridare för att kunna köra på 100% E85.

    Hade 431-spridare liggandes (avsedda egentligen för pågående sjuabygge), bytte till dem och fick samtidigt bygla förkopplingsmotståndet tillhörande original Lucas-spridarna."


    Saab 2 umg_0229.jpg
    Senast redigerat av MultiMan den 2023-08-01 klockan 09:07.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    373
    Medlem#
    -
    Undrat över det där gula motståndet, tycker det är bara ett motstånd. Kan det ens gå sönder? Tycker inte det kan vara en vidare speciell del, med rätt info (ohm och watt värden) borde man kunna hitta ett ersättande motstånd. Jag vet den lokala elektronikaffären säljer sådana i olika utföranden. Priser från 60 - 150 kr beroende.

    Jag kunde kontrollmäta mitt senare idag, om det inte står på det.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    5
    Mätte mitt o ska va 3 Ohm gav 2,6-2,7 Ohm känns inte som där felet sitter men att den sitter påvägen där felet är. Bytt till annan insprutningsbox men felet kvarstår att den fyller cylindrarna när jag har motståndet inkopplat. Som att spridarna står fullt öppna när motståndet är inkopplat.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    373
    Medlem#
    -
    Jag vet tyvärr inte vad det beror på men värdet på min var 3,3 ohm

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    5
    Där kan jag ju ha ett problem

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    På så låga resistanser så brukar inte vanliga universalinstrument vara så exakta.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Jag tror nog att det är nåt annat mickel och ett kopplingsschema är nog bra. Lucas systemet är lite speciellt och de öppnar spridaren genom att lägga 12 volt förbi motståndet, sen hålls spridaren öppen genom ström som går genom motståndet. Det låter ju som nåt i detta inte fungerar som det ska.........

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Har motorn fungerat som den skall i din ägo tidigare?
    Vad har i så fall gjort däremellan?

    Sitter rätt spridare monterat t.ex?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    5

    Motorproblem OG900 turbo 16v -90

    Hej
    Jag behöver tips/hjälp. Har en 900og som bara har strulat sitter Lucas insprutningssystem i bilen. Har bytt insprutningsbox, lamdasond, BTR, spridare, tänd modul, tändkablar, rotor fördelarlock, stift. Bilen startar nu men går inte att gasa med mer än 2000-2500 varv sen slår den ifrån. Stiften är svarta som att den går fett. Gnistan är bra o spridarna ligger på 2,7-2,9 Ohm. MEN ger jag bilen brakeclean genom luftfiltret så går bilen att gasa. Vart ska jag fortsätta felsöka? Bilen står i Knivsta någon i närområdet som har kunskap o lust o hjälpa till? Jag förstår inte längre vart felet sitter.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    373
    Medlem#
    -
    Den där modellen av lucas insprut borde ha nån sorts spärr som slår ifrån om den drar för mycket bensin. Kanske det händer om den redan går för fett? Gissar nu bara.

    Provat läsa felkoder?
    Saab 900 T16 -1990

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    En lång gammal tråd med flera felsökningsförslag kanske kan hjälpa? I och för sig en -93 istället för en -90. (Lucas 14.1 istället för 14.0?)
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-vid-laddtryck

    Felet då var att plus och minus satt felvända på tändspolen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorproblem OG900 T16 -88
    Av Jicen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 01:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •