Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Störande beteende gällande bränslemätaren OG900

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    565
    Medlem#
    -

    Störande beteende gällande bränslemätaren OG900

    Detta har jag stört mig på ett tag och jag undrar om det är normalt eller bara jag som har lite OCD (seriöst menat). Alltså det stör mig att mätaren verkar visa fel. Då jag kör så brukar jag notera vart visaren pekar innan jag stannar, och sen nästa gång jag startar bilen så återgår den inte till tidigare plats, detta är mera uppenbart om bilen får stå så länge den blir kall, inte om man stannar och startar igen efter en kort stund.

    Och nivån blir alltid mindre än vad det var då bilen stannade. Typ igår lämnade mätaren litet under 30l strecket men i morse då jag startar går den upp halvvägs mellan 30 och 15 istället. Man undrar ju om nån varit och tjuvkört bilen i natten nästan.

    Antingen så måste mätaren visa fel medan jag kör och det visar inte korrekt mängd i tanken före efter jag startat den igen, eller så läcker bensin ur tanken efter den stannat (fast jag har inte märkt nån bensinlukt). Eller så är det normalt beteende.

    Det är störande men om det är normalt får jag väl leva med det.

    Jag undrar om nivågivaren börjar bli dålig och det får mig att undrar om jag kan använda den som finns installerad i min nya bränslepump istället? Den hade inbyggd nivågivare och jag bara installerade den men kopplade inte i den. Kanske det går att bara koppla in den istället för originalet och se om det funkar bättre?
    Saab 900 T16 -1990

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Jag hade nog sagt att det är "normalt beteende".
    Har man i åtanke att detta är en konstruktion från 70-talet, så är den nog ganska så stabil ändå..?

    Antar att det går att ta reda på värdena från "original-givaren" för att konstatera om den avviker från specen.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    Det går nog antagligen inte. Har för mig att rörgivarna som de använder i dessa är lite speciella. Men jag är inte säker.......

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    565
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Jag hade nog sagt att det är "normalt beteende".
    Har man i åtanke att detta är en konstruktion från 70-talet, så är den nog ganska så stabil ändå..?
    Nästan för stabil, hade det åkte lite fram och tillbaka mera hade jag förmodligen accepterat det som en effekt av ett äldre system. Men det är ändå så stabilt för det mesta att man inte var säker på om allt stod rätt till eller ej.
    Saab 900 T16 -1990

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Störande missljud på tomgång OG900 B202
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 09:24
  2. Fel i beteende på APC i OG900 S
    Av herrsiba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •