Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ryckig tomgång, allmänt trött och misstänkt hög bränsleförbrukning OG9-5 BioPower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Ryckig tomgång, allmänt trött och misstänkt hög bränsleförbrukning OG9-5 BioPower

    Hej! Som rubriken lyder så gäller det en OG9-5 2,3t BioPower -10
    som ger mig lite för många gråa hår.

    Om jag ska sammanfatta lite grann så fick jag stopp på bilen för någon månad sedan. Det visade sig att jag slarvat när jag hade loss insuget (?) som sitter på spjällhuset. Den hade helt enkelt lossat och bilen fick helt enkelt ingen luft. Det var enkelt åtgärdat och det gick att köra vidare.

    Men sen är bilen inte sig lik. Den känns trött, och bränsleförbrukningen ligger på typ 1.6-7 (har nollat genom att lossa batteriet, men det är oförändrat, och även om den digitala texten skulle visa fel på någon decimal så säger det bara slurk i tanken).
    Dessutom beter den sig väldigt märkligt på tomgång. Precis efter start så är den superojämn på varvtalet, varpå den dör, om jag inte hinner gasa iväg innan den dör. Och under färd, eller om jag behöver stanna vid rödljus eller liknande, då märks inte detta alls. Utan bara vid start, och inte ens alltid, utan ibland. Utan att jag hunnit analysera något mönster ännu.

    Jag tänker att det borde vara något enkelt som vakuumslangar (som jag tidigare redan bytt, åtminstone 4 mm) eller sotiga/dåliga tändstift efter att jag körde ”utan” luft, alternativt spridare. Har börjat med att byta en backventil som var misstänkt otät och borsta bort sot från tändstiften med en stålborste utan resultat.

    Sen tänkte jag ge mig på att byta de smala vakuumslangarna igen, och då knäckte jag en slangkoppling på vakuumventilen, så ja får väl beställa en ny sån också.

    Trött småbarnsfarsa som man är så orkar jag helt enkelt inte med skiten längre. Jag chansar och chansar och har bara sönder mer än vad jag lagar känns det som. Finns det någon som kan vägleda mig lite eller har några kvalificerade gissningar?

    Tacksam på förhand!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-21 klockan 08:09. Anledning: Förtydligat att det gäller en BioPower

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Nu har du ju redan börjat kolla det, men avhoppade vakuumslangar är ju vad jag skulle gissa på först.. den borde inte dra SÅ mycket soppa då iofs.

    Har du läst ur felkoder ?

    Att byta tändstift är ju alltid bra det med, eftersom dom inte kostar så mycket, hur såg dom ut när du borstade rent dom ? hur var avstånden ? hur "vassa" var elektroderna ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Ja jag får väl fortsätta med det när jag fått tag på en ny vakuumventil, tänkte dra förbi skroten imorn och kolla.

    Vad gäller tändstiften så var jag väl för orutinerad för att lägga märke till något mer än att de var sotiga, inte kolsvarta eller så men avstånd (mer än att de inte låg mot) och skick på elektroderna gick mig förbi.

    Det enklaste och billigaste kanske är att byta vakumslangarna och tändstiften och sen be en bön

  4. #4
    Byt bakventiler, både den vita på baksidan av motorn men även den stora svart.

    Sen köp nya stift, rekommenderar Denso IQ24

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Jo jag beställde nya stift förut, får hoppas att det löser problemet för mig, ihop med vakuumslangar och en ny vakuumventil (som jag är påväg till skroten för att köpa nu). Men jag fegade ur på Densostiften och körde på NGK BCPR6ES-11 istället.

    Vad gäller backventilerna så har jag redan bytt klassikern under kåpan vid oljestickan till en ny i metall. (Har för mig att den går från vevhusventilationen, men minns inte riktigt). Den stora svarta vet jag inte riktigt vilken det är, kan det vara den som går från LMM ? Det ska väl vara en reducerventil om jag inte är helt fel ute?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Hallå på er! Då tänkte jag uppdatera på ämnet.

    Efter att ha bytt både vakumslangar och tändstift så inbillar jag mig att bilen är lite piggare. Men det kan vara placebo också..

    Den fortsätter varva ojämnt vid start för att sen dö. Eventuellt så misständer den. Men jag tycker att det går att motverka genom att ge gas direkt vid start (på neutral), då stabiliserar varvtalet sig och blir normalt. Jag har börjat fundera på om det kan vara tändkassetten som spökar.. problemet kommer inte heller varje gång, utan oftast när motorn är varm, men inte alltid då heller.

    Någon som sitter på goda råd?

    Mvh

  7. #7
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Problem att starta med varm motor kan vara en dålig vevaxelgivare.

    Du kan kontollera vevaxelgivaerns funktion genom att ta loss tändkassett och tändstift - eller ta en tändkassett du har i reserv och sätt i stift, jorda varje stift och med tändkassetten inkopplad och stående i rätt position så att oljan i den är nere i spenarna se om du har gnista när du gör ett startförsök. Proceduren finns beskriven i verkstadshandboken WIS.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Den varianten har jag inte hört förr, bara att man kan se det genom att hålla koll på varvmätaren vid startförsök. Men visst är detta om bilen inte startar alls ? För nu går den ju igång, men går dåligt eller misständer i början. Är det symptom på en kass vevaxelgivare också ?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    För det typiska felfallet, ja, den kan ha problem även efter start - men den går normalt inte att starta i de fallen, så länge det är Original/Bosch. Pirat kan bete sig lite hur som helst.

    Sedan kan man halite mer udda felfall också - vilket ibland kan synas på att varvräknaren beter sig märkligt.

    Dock är en mer vanlig orsak till att den går dåligt luftläckage, så ditt letande efter vakuum-läckor är antagligen rätt spår. Man kan trycksätta systemet och föröka höra var/om det läcker någonstans.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Hej igen!

    Bilen går fortfarande likadant, men efter sommaren används den betydligt mindre, varför problemet inte prioriteras lika högt.

    Jag testade att koppla ur LMM. Har för mig att jag läst att det går att göra för att utesluta att den ger felvärden, och att det funkar att köra ändå. Men utan märkbart resultat. Som jag skrev så används ju bilen inte jättemycket, bara kortare sträckor och då märks den dåliga gången och ojämna varvtalet vid start inte på samma sätt.

    En fundering som slagit mig, innan jag lägger drygt 3000 på en ny TK, är att det skulle kunna vara den främre lambdasonden som spökar. Jag har inte helt koll på vad den styr, men vad jag har förstått så styr den förhållandet bränsle/luft. Eventuellt ihop med TK, LMM, vakuumtryck och kanske nått mer?

    Men eftersom att jag upplever att bilen går dåligt pga för fet bränsleblandning (för mycket bensin i förhållande till luft). Att den går dåligt därför och är svår att stabilisera sig på jämna varvtal efter start, när den är varm (den är liksom sur) så borde det väl kunna vara boven?

    Att bränsleförbrukningen ligger på 1.64 liter milen (visserligen blandad körning, automat och att frugan som inte är lika snål som mig främst använder bilen) tycker jag stärker min tes om att det är bränsle/luft-förhållandet som är problemet.

    Finns det någon som kan bekräfta eller dementera min tes?

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej,

    Du råkade inte sätta den nya backventilen på fel håll?

  12. #12
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Med en telefon, appen torque och en obd2 adapter kan du kolla hur lambdasonderna fungerar och fueltrim som nog skvallrar om styrsystemet tror att bilen går magert och därför ökar bränslemängden.

    Hur såg stiften ut? Sotiga? Gråa?
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Nej det är jag rätt så säker på att jag inte gjorde! Dessutom så var ju problemet där innan jag började byta grejorna

    - - - Uppdaterad - - -

    Ja det får jag väl testa, men jag vet ju inte vilka referensvärden jag ska gå efter.. stiften såg lite gråa ut men inte värre än vanligt .. vad tyder det på annars ?

Liknande ämnen

  1. Hög bränsleförbrukning och trött OG9-5 BioPower
    Av Schennings i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2023-08-21, 22:29
  2. [LÖST] OG9-3 T5 Hög tomgång och ryckig vid jämn gas
    Av grobs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2016-11-30, 14:25
  3. [LÖST] Ryckig gång, hög bränsleförbrukning 9-5 2,0t -06
    Av mats_t80 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 17:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •