Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Skölja och fylla på ny kylvätska OG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    376
    Medlem#
    -

    Skölja och fylla på ny kylvätska OG900

    Har inga problem med kylningen, men vet inte om vätskan nånsin blivit bytt i bilen (-90 OG900 T16). Skulle vilja byta och spola för säkerhets skull. Hur gör jag?

    I grova drag är det ju inte så svårt, det är detaljerna jag hakar upp mig. Man tömmer ut via botten av kylaren samt skruvar av locket så det rinner ut bättre. Sen fyller man på ovanifrån. Öppna upp luftningsskruven när du fyller på dessutom som finns där till vänster om fördelaren.

    Men det ska väl behöva sköljas också, vem vet hur mycket skräp och beläggningar som finns efter 28,000 mil? Vad sköljer jag med? Vatten och maskindiskmedel har jag läst på nätet. Men det finns kanske mera lämpade medel? Och kanske man häller i den gamla kylarvätskan, eller ska de va vatten?

    Och vad ska de va för vätska, den ser ut att vara grön denna. Tror det står på en lapp så det borde väl gå att luska ut själv.

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Gör som följande för sköljning.
    Ta ur termostaten och lägg i en diskmaskins tablett och kör sen motorn så de blir varmt och diskmedel vattnet får åka runt i systemet. Ta sen loss botten slangen av kylaren och slangen på termostathuset och spola med vatten tills det blir rent vatten som kommer ut. Samla upp vattnet som kommer ut.

    Visst finns det medel för att rensa kylsystemet på ADbildelar, mekonomen mm. Men diskmaskin tablett ska funka lika bra det med.

    Glykol du ska ha i är en glykol baserad på klassning och inte färg. Klassningen är Saab 690 1599 eller G48. Blanda glykolen med antingen avjoniserat eller destillerat vatten.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Jag brukar göra sånt här på sommaren på egna bilar. Då kan man tappa ut allt och köra vatten med nå rengörande och sen köra så ett tag och tappa ur och fortsätta och göra det tills det enbart är klart och fint vatten. Sen addera glykol.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    376
    Medlem#
    -
    Kör ni med kranvatten då ni sköljer eller är det avjoniserat eller destillerat som gäller då också? Har lite väl hårt vatten där jag bor, då jag tvättar bilen och solen torkar blir det kalkfläckar.

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Ska du bara skölja igenom med kallt vatten så är det ingen fara. Mineraler i hårt vatten fälls ut från +65°C och varmare. Kan kanske va bättre med mjukt vatten när man sköljer.



    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Grejen med att skölja är att få bort gammalt skräp som kan finnas i systemet. Det funkar vanligt vattenledningsvatten eftersom det är renare än den gamla vätskan. Så det är bara att skölja med det man har.

    Man kan såklart fylla/köra/tömma om och om igen. En bättre variant är att helt enkelt använda en vanlig vattenslang och spola igenom. Där man kan. Dvs man kan ta delar av systemet var för sig. Åt båda håll. Till det ser rent ut. Innan man kör med diskmedlet. Och även efteråt. Och så gör man om till man är nöjd.

    När diskmedlet är i systemet skall man låta motorn gå en stund i normal arbetstemp. Med kupevärmereglaget på max, så hela systemet diskas. Blir som en maskindisk!

    Varmt vatten löser mer avlagringar än kallt...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    376
    Medlem#
    -
    Är det då OK att köra med bilen med maskindiskmedlet i eller bör den få bli varm på tomgång endast?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Jag skulle personligen undvika diskmedel (så länge man inte ser spår av olja i vattnet), vill inte ha några reaktioner. Man kommer ju ändå inte att få ut alla avlagringar som sitter på väggarna.

    Jag skulle undvika kranvatten om det är annat än mjukt (vilket ofta betyder kommunalt vatten). Så på landet använder jag batterivatten, men i stan, där vattnet är väldigt mjukt, använder jag kranvatten för rengöringen, men ersätter så långt det går med batterivatten i slutändan - inte så mycket av ekomiska skäl som bekvämlighet, kranvattnet kommer med tryck...

    Lösningen kan vara att göra arbetet där man har tillgång till bästa kranvattnet.

    I ditt fall när du vill göra en total urblåsning så kan man överväga att lossa lite på någon slang för att kunna tömma effektivare, speciellt om ändå vill passa på och byta någon tveksam slang i systemet, vid något tillfälle har jag monterat trädgårdsslang rakt in i systemet och låtit det stå och spola så ett längre tag, men det gäller att man tänker sig för så trycket inte sabbar något, och termostaten kommer att vara hindrande - om man ändå ska byta termostat i samma veva så kan man köra utan den för att lättare få systemet ursköljt. Ska man göra det genom att fylla och tömma behövs det många körningar, skulle säga minst 5 ggr.

    Och det är G48 som det ska vara, är samma som TL774-C (övriga TL 774 är inte alls samma sak).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Diskmaskinsalt borde väl fungera finfint?

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Nja, alla koksaltsrester påskyndar rost, så det fungerar bara om man verkligen kan spola ut allt till 100.0% sedan (och det är också varför man inte bör använda saltsyra för rostborttagning - den får visserligen bor rosten, men gör att rosten nästan garanterat kommer tillbaka snabbt - rester av fosforsyra är å andra sidan rosthämmande).

    Diskmedel har åtminstone inte det problemet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    376
    Medlem#
    -
    Diskmedel är ofta alkaliska medan syror är ja, syror. Fosforsyra brukar jag nyttja då jag behandlar rost på bilar, som en sorts passivering.

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Om man bara ser till att tömma ordentligt innan man avslutningsvis fyller med kylarvätska spelar det knappast någon större roll vad man använder för vatten eller diskmedel. Det är ju borta då. Även om man håller på en eller två dagar lär varken rent vatten eller diskmedel hinna skada systemets komponenter. Om den lilla mängd sköljvatten som ändå blir kvar är hårt eller mjukt kranvatten lär inte göra någon märkbar skillnad. Så länge (den färdigblandade) kylvätskan är korrekt. Det är inte så jättenoga hur man tvättar och sköljer, bara man gör det ordentligt. Utan det viktigaste är att fylla med korrekt kylarvätska.

    Naturligtvis kan man välja vilket medel man vill att rengöra med. Men vanligt diskmedel är nog ingen bra ide för det blir mycket skum som blir svårt att få ur systemet. Därför är rekommendationen just maskindiskmedel och tid och temperatur som motsvarar en diskmaskins intensivprogram.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Sista 1-2 litrarna kommer inte ut om man bara använder avtappningen på kylaren.

    Du har säkert rätt i att man bör undvika handdiskmedel, det är nog stor risk för att det händer samma sak som om man stoppar det i en vanlig diskmaskin (för den som inte vet prova inte, kökssaneringen efteråt kan bli jobbig).

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    376
    Medlem#
    -
    Jag antar det finns nån slang passligt långt nere på motorn som man får det sista ur. Har läst om nån tömningsplugg på blocket, men att det ofta är mera problem än det är värt att prova öppna den.

  15. #15
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Finns en nedre slang på kylet.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Man får aldrig ur allt på någon bil nästan. Därför tycker jag att det fungerar bra om man gör det i omgångar så det får skölja igenom ordentligt. Har man fyllt och tappat ur det man kan en tre fyra gånger och det är klart vatten på slutet så har man nog fått ur det mesta,

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Om man antar att man får ut 3/4-delar så blir kvarstående andel efter antal byten (även om det är lätt att räkna så gör en tabell bättre överblick):
    1: 25%
    2: 6,25%
    3: 1,56%
    4: 0,39%
    5: 0,10%
    6: 0,02%
    7: 0,01%

    Ovanstående kräver att vätskan blandas fullständigt för att vara giltiga, så värmeventiler och termostater måste ha öppnat - dvs. varmkört + full kupévärme/låg fläkt på bilar med vattenventil som tidiga og9-5.

    Så, beroende på vad som var i kylet så kan man vilja mer eller mindre noggrann. 3-4 ggr är nog lite lite om man har riktig sörja i systemet. Men om det är sommar och det inte är bråttom, speciellt om man man har mjukt kranvatten och en vattenslang, så man enkelt kan byta många gånger så kan det vara den bekvämaste vägen att gå, t.ex. med ett byte om dagen i en vecka - det blir troligen bättre slutresultat än om man försöker tappa ur allt från den lägsta delen ur kylsystemet.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Lite slö idag tydligen... Eller så är Långmilare snabbare än vanligt

    Nä allt kommer inte ut av sig själv. Inte ens om man anstränger sig.

    Men det går att lossa lämpliga slangar och spola igenom/tömma bit för bit. Dessutom är det ingen dum idé alls (=självklart) att lossa den lägsta slangen. Rimligen ligger det mesta av det lösa skräpet just där. Finns ju liksom ingen poäng med att spola tillbaka skräpet in i kylaren eller motorn

    Spola uppifrån och ner till att börja med är oxo en bra princip.

    Men som sagt man får tänka sig att det finns lite kvar när man har tömt max det går. Varje ny fyllning innebär en utspädning. Det blir ganska snabbt så utspätt att man är nere på ca 1% kvar. Vilket är en stor anledning till att skölja väldigt noga eller byta 2-3, ev 4 gånger i snabb följd när man skall "byta vätska" och befintlig är dålig eller har okänd status. Och köra motorn en stund mellan gångerna så det blandas ut ordentligt. Oavsett om det gäller kylarvätska, motorolja eller bromsvätska.
    Senast redigerat av Mr.O den 2023-08-10 klockan 16:04.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    376
    Medlem#
    -
    Enligt manualen ska det vara 10l kylvätska och blandningsförhållande 1:1 med glykolen. Fast läste om en som påstod han fick bara 5l i sin 900a.
    Saab 900 T16 -1990

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Kan ju noteras att ALLA glykolsorter jag tittat på kan blandas med vanligt kranvatten, det står ofta specifikt att man ska använda vanligt kranvatten. Ibland står det att man ska använda destillerat vatten OM man har mycket hårt vatten.

    Så det är ingen större grej om man får in kranvatten i systemet så att säga..

    Förr när jag hade kommunalt vatten blandade jag med kranvatten, men nu bor jag med mycket hårt vatten från egen brunn så då köpte jag faktisklt destvatten senast, gången innan åkte jag hem till min mamma och lånade 5l vatten från hennes kommunala vatten
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur skölja växellåda
    Av Karlqvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2021-04-08, 10:56
  2. Fylla på kylvätska?
    Av robber i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 17:34
  3. Fylla/byta växellådsolja OG900
    Av Rallyy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •