Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vilken begagnad Mac för att föra över bilder och ta backup på iPhones?

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Vilken begagnad Mac för att föra över bilder och ta backup på iPhones?

    Som rubriken säger, vilken begagnad Mac rekommenderas för att föra över bilder och ta backuper på iPhones?

    Efter åratal med ständiga problem med att ta backup och föra över bilder från hushållets iPhones (tidigare 3gs och 6s. Nu 7, 11 och 13pro) så har jag kommit fram till att jag måste lösa detta en gång för alla.

    Tittade igår kväll på olika lösningar och jag gissar att det kan fungera med en Mac som har "Finder". Det vill säga har operativsystem Catalina eller nyare om jag fattat rätt. Har nära noll koll på Mac, men en iMac på blocket igår kväll från 2015 med 21,5 tum skärm (med spricka) och 1TB hårddisk såg bra ut för den tusenlappen den kostade. Det tyckte tydligen någon annan också då den snabbt blev såld.


    Varför en Mac nu plötsligt? Jo. T.ex. klarar ingen av mina windows-datorer att ta backup med iTunes eller föra över bilder med explorer. Har lånat en av hushållets jobbdatorer med windows som kan föra över bilder... eventuellt. När jag precis just nu dubbelkollar så stämmer inte alls filstorlekarna. T.ex. så är en 19,3 MB stor mov-fil på telefonen bara 946 byte på hårdisken. Filen kan där inte spelas upp då den är trasig. Tittar jag vidare så fortsätter det likadant. Risken är att det varit så här ett tag.

    Min iPhone 13pro's (köpt i september) minne blev helt full i fredags och jag behövde då radera några appar för att kunna fota vidare under helgen. Nu på fredag börjar årets cabriochallenge och jag behöver radera mer appar från iPhonen för att frigöra minne. I fortsättningen hoppas jag dock kunna frigöra minne genom att radera filmer och bilder (202 GB av telefonens 256 GB) som jag till hundra procent garanterat vet har kopierats till en dator/hårddisk/backup. Dessutom vill jag kunna göra backup på hela telefonen/telefonerna. Har inte kunnat göras på väldigt länge.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Kan inget om Mac men rekommenderar dig att spara bilderna på icloud istället så slipper minnet på telefonen bli fullt?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Det kluriga kan ofta vara att iPhones sparar bilder som HIEC och det kan vara problematiskt för Windows.

    Vad gäller vilken Mac så krävs en från 2012 eller nyare för att köra Catalina, 10.15. Tänk bara på att Catalina nu är 3, snart 4 versioner "efter" senaste och får således inga uppdateringar så det är fullt möjligt att det inte dröjer innan de inte förstår sig på nyare iPhones.
    Om du skall ha så billigt som tusenlappen så blir det såklart lite jobbigare eftersom Mac-datorer oftast har väldigt högt andrahandsvärde och en som fortfarande klarar dagens OS (Ventura) kostar en hel del.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Turbo_Danne - Månadskostnaden drar tyvärr snabbt iväg när det gäller icloud, annars en bra idé.

    bollman - Längre tillbaka i tiden så gick det lättare att överföra HIEC än jpg. Windows klarar det rätt ok numera. Problemet numera är att vissa äldre bildhanteringsprogram inte vill kännas vid HEIC.

    En tusenlapp för en iMac 2015 som klarar av näst senaste (tror jag) OS förstår jag är mycket ovanliga. Även då skärmen är sprucken. Jag får hålla koll på hur länge gamla Mac-OS hänger med i iPhones uppdateringar. Lite off-topic men min iPhone 3GS behövde jag pensionera när telefonens OS och appar inte kunde uppdateras länge. Det vill säga, jag är van med gammal hårdvara, men är samtidigt medveten om att den kan bli för gammal.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Föra över kurvljus till strålkastare utan?
    Av jeppa86 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-04-02, 10:22
  2. Vilken begagnad Saab för max 40.000 kr skall jag välja:
    Av Monte6 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-08-26, 11:07
  3. Hur gör man backup av orginal navi DVD ?
    Av elektronik i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-02, 16:00
  4. Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?
    Av soder82 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •