Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Mahle smidda kolvar från Dalhems?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743

    Mahle smidda kolvar från Dalhems?

    Hej!

    Någon som har nån fakta om dessa kolvar.

    Är ju Brasilienska Mahles kolvar, vet att dom är samma som Tyska men för kraftig underpris.

    Nu till saken.

    Kolven som har 34,5mm komphöjd har kolvringar:

    1,5 X 2 X 4mm

    har bara 5mm från toppen till fösta ringen.

    Kolvriggan under första kolvringen är 3,5mm
    under 2: kolvringen är 5mm

    Vikten med kolbultar är 550 gr / st

    Vågar man
    CD65R

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    974

    Re: Mahle smidda kolvar från Dalhems?

    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Hej!

    Någon som har nån fakta om dessa kolvar.

    Är ju Brasilienska Mahles kolvar, vet att dom är samma som Tyska men för kraftig underpris.

    Nu till saken.

    Kolven som har 34,5mm komphöjd har kolvringar:

    1,5 X 2 X 4mm

    har bara 5mm från toppen till fösta ringen.

    Kolvriggan under första kolvringen är 3,5mm
    under 2: kolvringen är 5mm

    Vikten med kolbultar är 550 gr / st

    Vågar man
    är det smidda Mahle med flat topp så är det inte att rekomendera till turbo motorer

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Misstänkte detta själv, kolvringsriggan va ju lite försmal för att ge intryck av säkerhetsmariginaler man önskar.


    Något mer Du VET?

    Menar, varför inte, är det samma sak som jag tänker på?
    CD65R

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513
    Dessa billiga Mahlekolvar är inte ens brån början tänkta för turbomotorer.

    Dessutom har jag bestämt för mig att du ställt samma fråga för kanske ett år sedan och fått samma svar då. Eller kanske det var ågon annan?

    Jämför man dessa Mahle med ett par Venolia eller andra som är avsedda för turbomotorer så kan man se en stor skillnad, samt mycket väl förstå varför de är så billiga och lätta. De ser ju inte mycket mer ut för världen än plastmuggar.....

    De har väldigt lite gods överallt, de har väldigt stor bossöppning, alltså plats för stakens lillända vilket gör att det blir en mycket stor yta av kolvtaket som måste vara självbärande då inget stöd ges från "pelarna" som kolvbulten går i.

    Jag litade för 10 år serdan på min motorbyggare som rekommenderade dessa kolvar, då han använt de i SAAB-motorer förr med gott resultat. Tyvärr var det ju inte så många turbomotorer det handlat om och definitivt inga med Trionic som ju gör det möjligt att köra med högre förbränningstryck än med konventionella tändsystem. Men Trionic var ju så nytt runt -94 att få eller ingen utanför SAAB:s motorlabb visste vad det var eller vilka krav det ställde på vissa motordelar om man skulle utnyttja fördelarna med Trionic.

    Mina kolvar höll i 2072 mil sen gav ett kolvtak vika av materialutmattning då och fler var på väg, då kolvtaken hade sviktat under förbränningstrycket. När det sviktat länge nog så gav det upp till slut, mitt på bankörningen på Rudskogen under en STCS-träff. Det blev till att köra hem med full packning och tre grova killar i bilen på tre kolvar. Det gick bra, det var ju bara 45 mil.....

    Motorn bromsades i en väldig varm lokal med väldigt liten fläkt mot IC till 245 Hk på drivhjulen vid 5000 rpm och 450 Nm vid ca 2500. Turbon var en orörd TE05-12B.

    Bilen hade väldigt speciell växellåda (med mycket godis i och på) med lång etta (92 kmh/6200rpm vid varvstopp) och klarade med standarddimension på däck 0-100 på 6,23 s med den utväxlingen med den piggaste primären, samt med tyngsta primären (112 kmh/6200rpm på ettan) 0-100 på 7,4 s.

    Bilen var den första i världen som byggdes med SAAB:s Trionic på en annan motor än det var avsett för, man hade inte ens gjort någon sådan konvertering på SAAB:s motorlabb ens då jag drog igång projektet, och alla man pratade med sa att det inte skulle funka....


    Här är några bilder på den motorn och längst ned en bild på den trasiga kolven























    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 829
    Hej!

    Bra och rolig redovisning som vanligt Tony Alltid lär man sig nånting

    Lite lustigt dock att du pekar ut motorlabbet som aningens okunnigt under den tiden det begav sig då elaka rykten säger att du ändå fått en herrejösses massa hjälp från det hållet under byggets gång

    /Rydde

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Intressant berättelse.

    Jag har själv sådana Mahlekolvar i mitt racingteams Ford Pintomotor (sugis) ihop med lättade Saab stakar, och än sålänge har de funkat bra.
    Kolvarnas svagheter som Tony påtalar stämmer bra!
    Detta är kolvar primärt avsedda som utbyteskolvar till Volkswagens boxermotorer m.fl och är definitivt ej lämpliga för turbobyggen.
    Förutom det Tony nämnde om kolvtaket så kan man få bekymmer med sviktande kolvbult pga den stora bossöppningen.
    Dessutom är kanterna på bossöppningen inte frästa utan fortfarande rågjutna vilket försvårar möjligheterna till att använda kolven som axialcentrering vid användning av eftermarknadsstakar som inte matchar vevtapparna helt 100.

    Det är ej att rekommendera effekter över 75hk/kolv, dvs de duger kanon till ett vassare sugisbygge, men de duger inte till ett vassare turbobygge!
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Hej!

    Bra och rolig redovisning som vanligt Tony Alltid lär man sig nånting

    Lite lustigt dock att du pekar ut motorlabbet som aningens okunnigt under den tiden det begav sig då elaka rykten säger att du ändå fått en herrejösses massa hjälp från det hållet under byggets gång

    /Rydde

    Helt fel uppfattat av dig....



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513
    Citat Ursprungligen postat av Pacmanracing
    Intressant berättelse.

    Jag har själv sådana Mahlekolvar i mitt racingteams Ford Pintomotor (sugis) ihop med lättade Saab stakar, och än sålänge har de funkat bra.
    Kolvarnas svagheter som Tony påtalar stämmer bra!
    Detta är kolvar primärt avsedda som utbyteskolvar till Volkswagens boxermotorer m.fl och är definitivt ej lämpliga för turbobyggen.
    Förutom det Tony nämnde om kolvtaket så kan man få bekymmer med sviktande kolvbult pga den stora bossöppningen.
    Dessutom är kanterna på bossöppningen inte frästa utan fortfarande rågjutna vilket försvårar möjligheterna till att använda kolven som axialcentrering vid användning av eftermarknadsstakar som inte matchar vevtapparna helt 100.

    Det är ej att rekommendera effekter över 75hk/kolv, dvs de duger kanon till ett vassare sugisbygge, men de duger inte till ett vassare turbobygge!

    Jag vet de som kört sammakolvtyp på en mycket vass BMW 02:a med hempulat turbojox. Ja det handlar om min egen gamla 02:a men då under de förra ägarnas vingar.

    Man klarade då för ca 10 år sedan 12,2/190 på strippen med bilen olättad och man vann flera år tävlingen snabbaste bil i stan i Piteå och retade gallfeber på mången jänkare. Jag har lite video på de bataljerna.

    Motorn var alltså en vanlig 02-motor med dessa kolvar, förgasare IC och jätteturbo efter den tidens mått mätt. Man tog nog ut i krokarna 400 Hk ur maskin men kolvarna klarade sig därför att man tog ut effekten med väldigt höga varvtal så man hade inte så mycket till förbränningstryck, vilket är det som dödar kolvar på det viset bilden visar.

    Motorn flyttades sedemera över till en buggy och då det trillade från ca 1100 till runt 500 Kg i vikt så kan ni ju ana att det inte gick långsammare....

    Nu körde man skapliga 10:or och retade jänken ännu mer. Man varvade väl en 9000 och ibland 10 000 har jag för mig, har film på det med.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    427
    Tony kan du inte fixa filmerna vill se?
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    Tony kan du inte fixa filmerna vill se?


    De ligger på gammal hederlig VHS, men då jag nyligen skaffat mig en DVD med hårddisk så är det ju lätt att köra in VHS-filmer på den så de hamnar på Hårddisken och sen på DVD-skiva. Sen ska det (påstår man) vara lätt att redigera och fixa till ett vettigt format för att lägga ut det på nätet. Ja så det är på gång kan man säga.

    Jag har även en del filmat på min gamla vita 900 2,4T 16V Trionic som jag planerar att lägga ut, liksom en hel del gammalt smågodis från div. SAAB-träffar och annat.

    Om någon redan har lite erfarenhet med att trixa till detta från VHS DVD-HDD till dator och ut på nätet så kom gärna med tips råd och förslag på hur jag får till det bra. Kör Premiere PRO o datorn för redigeringen.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Dessutom har jag bestämt för mig att du ställt samma fråga för kanske ett år sedan och fått samma svar då. Eller kanske det var ågon annan?
    Hehe.. det tror jag .. det va igår jag ringde Dalhems för första gång o frågade efter mått o vikter.

    Men snack om dessa kolvar har förekomit tidigare, det har Du rätt i , har själv snackat om att det inte fans någon skilnad mellan den Brasiliensk och Tysk tillverkade kolv, inget annat, för det fick jag veta från kompissen som kör med dom i Formel Opel med dom. Blandade Brasilienska o Tyska kolvar utan problem.

    Har alldrig hafft en sådan kolv i handen för att studera på den, fick för mig att dom inte passade overladdning effter dom få uppgifter om diverse dimensioner jag fick igår.
    CD65R

Liknande ämnen

  1. smidda kolvar och stakar??
    Av frisk89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-05-08, 15:34
  2. Smidda eller inte smidda kolvar? B2x5
    Av Znyper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 181
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •