Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Rostskydda med linolja

  1. #21
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Krypförmågan är helt sjuk, man får vara försiktig var man penslar om man inte vill ha linolja nånstans.

    Tex om man penslar ena sidan av en plåt innan man skruvar ihop nåt, då kan man ge sej fan på att den kryper RUNT plåtkanten och även hamnar på kanterna uppe på på utsidan.

    Förut hade jämmer och fisk, flåt jem & fix billig rå linolja, men dom verkar ha höjt priset nu :/

    https://www.jemfix.se/linolja-raa/6124/9016704/

    Ganska säker på att jag gav 59:- bara för nåt år sedan.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    linoljan förstår jag mig inte på riktigt, fortsätter inte rosten att äta sig igenom bakom all linolja?!
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  3. #23
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Hela vitsen med den råa linoljan är att just det inte händer. Till skillnad från väldigt många andra behandlingar man gör ovanpå befintlig rost så tränger den råa linolja in i rosten, även gravrosten, in i minsta por och spalt där den sedan oxiderar, sväller 10-15% när den torkar och stoppar fortsatt rostning. Av alla medel jag provat genom åren är rå linolja den enda där man helt kan strunta i hur det ser ut, blaska på, och rosten slutar äta plåten. Gäller bara rå linolja, då den kokta inte alls har samma inträngningsförmåga, men i gengäld torkar mycket fortare.

    T ex den svindyra hålrumsvaxen som en del säljer dyrt till märkesbilar som enda tillåtna är inte alls lika bra. Fungerar bara ok innan det finns rost. Finns det rost fortsätter det. Enda acceptabla som jag kan minnas och använt en del är Dinitrol ML, men det är mycket, mycket dyrare och går inte att skvätta med hemma på gården och luktar inte lika gott. Fast jag tycker linolja har fungerat bättre än ML också på gamla rosthögar.

    När man håller på kan man behandla sina rostiga smidda gångjärn på ladan, alla spadar, grepar och räfsor, inklusive trähandtaget, och de håller sig som nya. I veckan lät jag mina knivar med trähandtag stå i en burk linolja, tränger in grymt bra, blir fin yta och gör det vattentåligt. Norska Helle som gör fina knivar, rekommenderar linolja till sina trähandtag.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    373
    Medlem#
    -
    Jag skvättar nog på med Dinitrol ML här hemma. Fast jag har börjat nyttja rå linolja mera, även om ML inte är så farligt dyrt sist jag köpte. 25 euro för 5 liter. Har i en trädgårdsspruta, som man pumpar upp. Har även blandat ML och rå linola i en burk och penslat i fogar och sånt. Sen torkar jag bort överflöden.

    Nyttjar linolja till mycket hemma så det finns ofta. Men brukar bli kokt till träfinish.
    Saab 900 T16 -1990

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •