Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Rostskydda med linolja

  1. #21
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 099
    Medlem#
    12120
    Krypförmågan är helt sjuk, man får vara försiktig var man penslar om man inte vill ha linolja nånstans.

    Tex om man penslar ena sidan av en plåt innan man skruvar ihop nåt, då kan man ge sej fan på att den kryper RUNT plåtkanten och även hamnar på kanterna uppe på på utsidan.

    Förut hade jämmer och fisk, flåt jem & fix billig rå linolja, men dom verkar ha höjt priset nu :/

    https://www.jemfix.se/linolja-raa/6124/9016704/

    Ganska säker på att jag gav 59:- bara för nåt år sedan.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    254
    linoljan förstår jag mig inte på riktigt, fortsätter inte rosten att äta sig igenom bakom all linolja?!
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  3. #23
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    646
    Hela vitsen med den råa linoljan är att just det inte händer. Till skillnad från väldigt många andra behandlingar man gör ovanpå befintlig rost så tränger den råa linolja in i rosten, även gravrosten, in i minsta por och spalt där den sedan oxiderar, sväller 10-15% när den torkar och stoppar fortsatt rostning. Av alla medel jag provat genom åren är rå linolja den enda där man helt kan strunta i hur det ser ut, blaska på, och rosten slutar äta plåten. Gäller bara rå linolja, då den kokta inte alls har samma inträngningsförmåga, men i gengäld torkar mycket fortare.

    T ex den svindyra hålrumsvaxen som en del säljer dyrt till märkesbilar som enda tillåtna är inte alls lika bra. Fungerar bara ok innan det finns rost. Finns det rost fortsätter det. Enda acceptabla som jag kan minnas och använt en del är Dinitrol ML, men det är mycket, mycket dyrare och går inte att skvätta med hemma på gården och luktar inte lika gott. Fast jag tycker linolja har fungerat bättre än ML också på gamla rosthögar.

    När man håller på kan man behandla sina rostiga smidda gångjärn på ladan, alla spadar, grepar och räfsor, inklusive trähandtaget, och de håller sig som nya. I veckan lät jag mina knivar med trähandtag stå i en burk linolja, tränger in grymt bra, blir fin yta och gör det vattentåligt. Norska Helle som gör fina knivar, rekommenderar linolja till sina trähandtag.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    575
    Medlem#
    -
    Jag skvättar nog på med Dinitrol ML här hemma. Fast jag har börjat nyttja rå linolja mera, även om ML inte är så farligt dyrt sist jag köpte. 25 euro för 5 liter. Har i en trädgårdsspruta, som man pumpar upp. Har även blandat ML och rå linola i en burk och penslat i fogar och sånt. Sen torkar jag bort överflöden.

    Nyttjar linolja till mycket hemma så det finns ofta. Men brukar bli kokt till träfinish.
    Saab 900 T16 -1990

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    575
    Medlem#
    -
    Jag har funderat ett längre tag på detta med rå linolja och rostfixning...

    Problemet är ofta att man har svårt att få bort all rost. Fast du kör med 2k epoxigrund så om rosten finns där bakom har du en bubblande yta igen snart. Jag har suttit och funderat om rå linolja inte kunde användas vid lackeringsprocessen för att förhindra rostbubblornas återkomst.

    Säg du fixar en rostig bakskärm, säg det har inte gått så långt att man behöver svetsa in ny plåt. Då brukar det gå til såhär:
    -Slipa bort färg och grövsta rosten
    -Köra med diverse medel, vinkelslip med stålborste osv
    -Primer, färg, klarlack

    Men säg att om man istället kladdar på linolja innan primersteget. Låter det ligga några dar och sen torkar man av överflödet med trasa och aceton. Då tänker jag linoljan bör ha kommit ner i eventuella rostporer och stoppat rostangreppet permanent. Och det bör vara så litet kvar efter man torkat bort överflödet så jag tror inte det har inverkan på primerns vidhäftning.

    Jag borde egentligen prova på några rostiga plåtbitar.
    Saab 900 T16 -1990

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 451
    Medlem#
    6973
    Linolja är inte överlackeringsbar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    575
    Medlem#
    -
    Jag förklarade ju i mitt inlägg.
    Saab 900 T16 -1990

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    695
    Jag har alltid kört med rostomvandlare och sen vanlig rostskyddsmassa. Har hållit några år iaf. Tror ni rå linolja är bättre? Är ju extremt mycket billigare.

  9. #29
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 099
    Medlem#
    12120
    Rostomvandlare och linolja gör olika saker, rostomvandlaren försöker omvandla rosten och kräver sedan någon behandling ovanpå, linoljan använder man frö att stoppa befintlig rost att bli värre.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #30
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    887
    Linolja är helt enkelt bäst om man har rost. Finns inget bättre.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    695
    Fick en ”bra att veta” nyligen för rostskadad subframe (NG 9-3) så jag har precis blaskat in hela med rå linolja.
    Får hoppas jag slipper anmärkning nästa år

    - - - Uppdaterad - - -

    Hur gör ni för att få in oljan i hålrummen?

  12. #32
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 173
    Medlem#
    3471
    En spruta antingen handpump eller tryckluftsdriven eller likn. Inlägg 10 handlar om tryckluftspruta.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    575
    Medlem#
    -
    Skulle va bra med nån flexibel slang man kunde koppla till biltema sprutan som passar in i hålen.
    Saab 900 T16 -1990

  14. #34
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    887
    https://www.biltema.se/verktyg/tryck...SABEgKu3fD_BwE


    Jag kör denna och kompressor, sen kan man ju ta av slangen och spruta under bilen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    575
    Medlem#
    -
    Den har jag men tycker den är ganska dålig. Den har aldrig funkat som den ska tycker jag, hackar och hostar hur jag än gör och med olika medel har jag provat.

    Den här från biltema är dock riktigt bra och detta är den jag använder, men skulle vilja ha en flexibel slang:
    https://www.biltema.se/verktyg/tryck...5-l-2000019443

    Den slang som satt på biltemaspruta var också för grov om jag kommer ihåg rätt, passar inte in i hålen. Jag tänker det blir att bygga nånting eget.
    Saab 900 T16 -1990

  16. #36
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 877
    Det största problemet med det du beskriver är att när man har sådan rost på tex en skärmkant eller utåt sett så är det nästan alltid porer igenom plåten. Det spelar ingen roll hur bra du slipar och blästrar och sen målar om det från baksidan är en massa porer där fukten letar sig ut. Och det blir fult igen..........Det är därför billackerare hatar såna här jobb och oftast säger nej för att de vet att det kommer tillbaks. Det är liksom helt omöjligt att säga att man inte har nån por och med dagens tunna plåt är det nästan ofrånkomligt.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •