Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Placering av MAP-sensor och laddluftslang NG9-5 TiD -10

  1. #1

    Placering av MAP-sensor och laddluftslang NG9-5 TiD -10

    Hej!

    Har haft bilen på felsökning och behöver byta MAP sensor samt turbo/laddluftslang som läcker. Har jag både MAP sensor, laddtryckssensor och luftmassemätare på denna bil? Vilken sensor sitter var? Har svårt att hitta en bra bild när jag söker.


    /Magnus
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mangetrader den 2023-08-02 klockan 15:34.

  2. #2
    Ja som frågan lyder, var sitter MAP sensorn i denna motor?

    Efter att ha sökt igenom större delen av internet så verkar det råda viss förvirring kring detta, jag hittar tre olika svar:

    1. "Du har ingen MAP sensor eftersom du har luftmassemätare"

    Ja jag har luftmassemätare men även MAP sensor.

    2. "Du har en MAP sensor OCH luftmassemätare"

    Det verkar vara det korrekta svaret, dock kan jag inte hitta vilken sensor som är MAP sensorn/var den sitter.

    3. "Du har TVÅ Map sensors"

    Det här tror jag inte stämmer?


    Är det någon som vet/kan visa på bilden vilken sensor som är MAP sensor/var den sitter?

    Vore väldigt tacksamt!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Motorstyrsystem i nyare bilar är rätt komplicerade.
    I en ng9-5 TiD har du 2 givare på insugssidan:
    MAF/IAT-givare: (Mass Air Flow=luftmassemätare/Inlet Air Temperature=inloppsluftstempgivare). Denna kombinerade givare sitter väl synligt, det är den som sitter mer eller mindre PÅ luftburken.
    IMP/ATS: (Intake Manifold Pressure=Insugsgrenrörstryckgivare/Air Temperature Sensor=Lufttemperatursensor). Denna kombinerade givare sitter direkt på insugsgrenröret.

    Den första givaren används av motorstyret för att få till rätt luftmängd till motorn, den andra givaren används för att justera turbons ledskenor.

    Det vanliga felet på dessa bilar är att tryckslangen spricker. Jag skulle absolut byta den och sen se om verkligen felkoden ligger kvar som indikerar givarfel. Jag skulle snarast anta att felkoden på givarfel beror på att slangen är sprucken och således ger givaren värden som styrsystemet anser "felaktiga".

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Tack, ja placeringen av luftmassemätaren+sensor är ju enkel att se, det är den andra IMP/ATS som jag haft problem med att identifiera. Jag ska byta tryckslangen också men eftersom jag redan har flera sensorer tänkte jag att man lika gärna kan byta de på samma gång.

Liknande ämnen

  1. Check Engine, P0138 enligt ELM327 NG9-3 B207
    Av 165 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-10-05, 17:01
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-14, 10:15
  3. vad är en map-sensor?
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 18:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •