Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Går på 3 cylindrar och blårök vid acceleration OG9-5 T.M.Chiptuning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337

    Går på 3 cylindrar och blårök vid acceleration OG9-5 T.M.Chiptuning

    Hej
    Behöver hjälp.

    Körde hem idag och, en sträcka på 3,5 mil. En del hårda gasningar och sedan börjar den gå riktigt dåligt. Känner att bilen är orkeslös, turbo mätaren visar normalt, men jag har ett moln bakom mig efter jag gasar.

    När jag kommer hem och den står på tomgång hör jag tydligt hur den bara går på 3 cylindrar. Öppnar motor huven och ser det jag inte vill se. Ett hav av olja.




    Tidigare har bilen gått lite ojämt, lite ryckig men inte farligt.
    Den dricker en del olja som jag har trott beror på en kolvring som kocksat fast, tydligen vanligt på T7'or

    Nu behöver jag tips på vad detta kan vara. Finns det någon bra verkstad i Lund eller Malmö som är bra att lämna till??

    Ytterst tacksam för all hjälp jag kan få

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Känns ju som att du har en spricka i din kolv eller dylikt.

    Gör ett komptest.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337
    Kan man göra ett komptest själv, köpa ett verktyg, eller är det billigare/enklare att lämna in till en verkstad?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Kan man göra ett komptest själv, köpa ett verktyg, eller är det billigare/enklare att lämna in till en verkstad?

    Jag tippar tyvärr på att du har fått en ordentlig kolvskada, antingen en bit i kanten som lossnat eller så har det blivit ett hål rakt igenom helt enkelt. Antagligen p g a spikningar under längre tid som till slut dödat kolven. Kankse kombinerat med det välkända oilsludgeproblemet.

    Enklast och billigast är om du börjar med att ta bort tändkassetten och tändstiften, kolla på dem så får du säkert en liten vink om vilken cylinder som kan vara knas på.

    Sen letar du rätt på nåt att hålla emot ett tändstiftshål så det blir tätt medan en polare kör motorn på starten (glöm inte att koppla ur spridarkontakterna så de inte sprutar in bensin i onödan) Nu ska du kunna känna/höra om det är likvärdigt motstånd/pysande genom det tändstiftshål du är på, som de andra du testar.

    Antagligen så hittar du en cylinder som är mer eller mindre "död" utan kännbar kompression som puffar ut när startmotorn går.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Jag fattar inte detta! Hur kan en motor med knackningsavkänning spika sönder? Det ska ju inte gå tycker jag, även me trasig LMM osv, alla bilar som får kolvras är ju inte trimmade heller.
    Någon som begriper?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Kankse kombinerat med det välkända oilsludgeproblemet.
    Antar att det är fullt möjligt. Men det är väl en 2004 detta? Skulle i så fall vara den första 2004,an som i alla fall jag har tänkt på / hört om som har dött p.g.a oilsludge.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag fattar inte detta! Hur kan en motor med knackningsavkänning spika sönder? Det ska ju inte gå tycker jag, även me trasig LMM osv, alla bilar som får kolvras är ju inte trimmade heller.
    Någon som begriper?
    M.V.H.
    Begriper inte, men antar att det har att göra med att T7 kolvarna är mycket känsligare / tanigare än t ex T5 kolvar.

    Antar också att även om bilen spikar en gång och den reglerar ner laddtryck osv så om du återupprepar detta ett par tusen gånger så kan det i slutändan vara skadligt ändå. Detta kanske i kombination med ett trim som inte riktigt är helt 100% optimalt och kanske tillåter t ex lite för högt laddtryck med medföljande spikningar än vad som är helt nyttigt.

    Som sagt så skulle detta vara den första 9-5 2004,an som har mosat en motor på grund av oilsludge eller liknande som i alla fall jag har hört om.

    Jag tror och hoppas att detta kan härledas till någonting annat. Att bilen gått ojämnt och ryckigt innan kan ju vara en ledtråd till någon sådan sak.



    Slutligen kan jag säga att jag lider med Christof. Ser inte roligt ut det där.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag fattar inte detta! Hur kan en motor med knackningsavkänning spika sönder? Det ska ju inte gå tycker jag, även me trasig LMM osv, alla bilar som får kolvras är ju inte trimmade heller.
    Någon som begriper?
    M.V.H.
    Trimmade bilar = fel på mjukvaran.
    Org bilar = felskötta.

    Detta enligt saab
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  8. #8
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    ---
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Beklagar eländet men "tur i oturen" kan det ju vara om den i dessa sammanhang, dvs Saab, relativt nya trimleverantören uppfattar detta som en dålig referens och
    hjälper tilll att lösa problemet oavsett om de anser att det är deras fel eller ej.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337
    Ååå fy fan vilken dag!
    Har snackat med Saab i Lund = Dyrt

    - Felsökning max 2000 inkl. moms SEK
    - Renoveratoppen 7000 + moms (extern firma)
    - Renovering av motorn kolvar, mm inkl. jobb 25000 + moms
    42000 kr inkl.moms är sjukt

    Snackade med försäkringsbolaget
    Trotts helförsäkring och alla andra försäkringar hos ett och samma bolag kunde/ville de inte hjälpa mig med en enda krona.

    Det blir till att ta bussen/tåget ett tag.

    Någon som vet om man själv kan renovera en motor.
    Tänker då på byta kolvar och ev. stakar lämna toppen till något proffs?

    Ska dra ett mail till trimlev. och höra vad de säger.
    Men just nu är man rätt låg...

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Ååå fy fan vilken dag!
    Har snackat med Saab i Lund = Dyrt

    - Felsökning max 2000 inkl. moms SEK
    - Renoveratoppen 7000 + moms (extern firma)
    - Renovering av motorn kolvar, mm inkl. jobb 25000 + moms
    42000 kr inkl.moms är sjukt

    Snackade med försäkringsbolaget
    Trotts helförsäkring och alla andra försäkringar hos ett och samma bolag kunde/ville de inte hjälpa mig med en enda krona.

    Det blir till att ta bussen/tåget ett tag.

    Någon som vet om man själv kan renovera en motor.
    Tänker då på byta kolvar och ev. stakar lämna toppen till något proffs?

    Ska dra ett mail till trimlev. och höra vad de säger.
    Men just nu är man rätt låg...
    Köp en beggad 9000 2,3t motor och flytta över topp mm.

    Med jobb + mm hos någon mindre firma borde du klara dig på under 20 000:- + att du har en motor som är bättre och håller för mer.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Lider med dig

    Men det billigaste du kan göra är att få tag i en helt ny lr beg. botten del.
    www.speedparts.se och www.maptun.se har på lager.

    Har du tur så har inte topp, snurra tagit skada då är det bara hiva över allt annat till den nya bottendelen. Har du ännu mer tur så har inte blocket tagit skada och det räcker med att byta kolvar.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337
    Jag hoppas på det bästa!

    På måndag åker bilen iväg till en Maptun-representant för felsökning samt renovering.
    Då kommer de att åka ner fina grejer


    För tydlighetens skull är det inte ett Maptun-program i bilen idag...men det kommer

  14. #14
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Jag hoppas på det bästa!

    På måndag åker bilen iväg till en Maptun-representant för felsökning samt renovering.
    Då kommer de att åka ner fina grejer


    För tydlighetens skull är det inte ett Maptun-program i bilen idag...men det kommer
    Ska verkligen bli kul att se om MapTun kan hitta orsaken till haveri..

    Jag tror att det är programet som orsakat det men kan ha fel,275 hkr på steg 1 låter mycket i mina ögon..

    Tänker du bara köra med steg 1 eller blir det mer effekt ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Jag tror att det är programet som orsakat det men kan ha fel,275 hkr på steg 1 låter mycket i mina ögon..
    Nja. Jag vet inte det..

    +25hk.. Många steg 1 på andra modeller tar ju ut nästan +50hk, men det klart. En Aero är ju redan från start lite påställd så.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    +25hk.. Många steg 1 på andra modeller tar ju ut nästan +50hk, men det klart. En Aero är ju redan från start lite påställd så.
    Hej,

    10-15 hk max kan man ta ut på en 9-5 Aero med 250 hk program. Med kungskobra på kan den gränsen höjas kanske 10-15 hk ytterligare.

    Värt att notera är att Hirsch monterade större IC och kobra på sitt 260 hk kit de hade innan de blev officiell partner till Saab...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    10-15 hk max kan man ta ut på en 9-5 Aero med 250 hk program. Med kungskobra på kan den gränsen höjas kanske 10-15 hk ytterligare.

    Värt att notera är att Hirsch monterade större IC och kobra på sitt 260 hk kit de hade innan de blev officiell partner till Saab...

    Mvh

    KK
    Mjo. Antar att det kan vara så.

    Måste ju i så fall vara lite oroväckande för många Aero-ägare eftersom det är flera trimfirmor som tar ut runt 270-275hk på steg 1 utan att göra några större modifikationer annat än luftfilter. Tänker bland annat på BSR, Speedparts (BSR trim?), Trollspeed, SQR.

    Är väl vad det verkar Nordic och Maptun som båda nöjer sig med 265hk på steg 1.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  18. #18
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Värt att notera är att Hirsch monterade större IC och kobra på sitt 260 hk kit de hade innan de blev officiell partner till Saab...

    Mvh

    KK
    Har hört förr att man ska ha en större ic på en orginal Aero.

    Flera av mina landsmän med org 9-5 Aero som åker till Bosnien och Kroatien får problem på motorväg när dom kör lite hårdare ,den åker på grundprogram efter ett tag ..

    Undrar hur inlopstemp ökar på en 9-5 Aero orginal 0-220 km/h ca ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag fattar inte detta! Hur kan en motor med knackningsavkänning spika sönder?
    M.V.H.
    Knackdetektering fungerar bara inom vissa varvtalsintervall. Vidare är knackregleringen en ganska långsam process i förhållande till hur snabbt spikningar kan uppstå.
    Håll i åtanke att en fyrtaktsmotor som går på 6.000 rpm gör 12.000 kolvrörelser per minut varav en av dem är kompressionsfasen. 12.000/4 kompressionsfaser på en minut är 50 faser på en sekund varav man snabbt ser att en enda fas under vilken spikning begynner i en cylinder pågår i 1/50 sekund. Sedan sker/startar ju inte spikningarna under hela denna fas utan bara i en del av denna fas varpå ECU'n har ännu mindre tid på sig att detektera spikning, göra en åtgärd för att häva den... Det hinner ECU'n aldrig att göra utan det tar "ett par motorvarv" med spikning innan ECU'n ens hinner fatta vad som händer & åtgärda...

    (Det tar alltså en stund innan ECU'n har detekterart spikningar, insett vad det är och satt in nödåtgärder, utvärderat åtgärderna för att avgöra om knackregleringen skall fortsätta att ligga aktiv eller avbrytas).


    Att ha "knackreglering" på en motor är ingen garanti för att bilen aldrig spikar. Det är ett system som skall motverka långvarig spikning, men det eliminerar inte alla former av spikning per automatik.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Ååå fy fan vilken dag!
    Har snackat med Saab i Lund = Dyrt

    - Felsökning max 2000 inkl. moms SEK
    - Renoveratoppen 7000 + moms (extern firma)
    - Renovering av motorn kolvar, mm inkl. jobb 25000 + moms
    42000 kr inkl.moms är sjukt

    Snackade med försäkringsbolaget
    Trotts helförsäkring och alla andra försäkringar hos ett och samma bolag kunde/ville de inte hjälpa mig med en enda krona.

    Det blir till att ta bussen/tåget ett tag.

    Någon som vet om man själv kan renovera en motor.
    Tänker då på byta kolvar och ev. stakar lämna toppen till något proffs?

    Ska dra ett mail till trimlev. och höra vad de säger.
    Men just nu är man rätt låg...
    Vad har du för försäkringsbolag? Finns det ingen maskinskada/motor försäkring på din bil?

Liknande ämnen

  1. Nån som känner till T.M Chiptuning?
    Av Kozmo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 125
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 10:24
  2. Missljud, blårök, dålig acceleration 9-3 02
    Av Hennis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 19:16
  3. någon med trim från T.M.Chiptuning AB?
    Av classic i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 19:54
  4. chiptuning on a 9k aero - which company offers the best one?
    Av turbotim i forum International SAAB related talk
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 14:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •