Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Problem med P1300 och 0300 OG9-5 B235R Steg3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Finland
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -

    Problem med P1300 och 0300 OG9-5 B235R Steg3

    Hej alla Saab kunniga,
    Har senaste tiden fått felkod P1300, när jag gasar på lite mer och när vartalet når över 4000 RPM. Några gånger har även P0300 dykt upp.
    Har ej än hunnit skaffa open SID så mer avancerat felsökning har inte gjorts än så länge.
    Vad jag provat är följande
    - Har testat med 2 st. olika DI:er som ger samma felkoder (en av dom kan ge vid start 1332 och 1334, men inte gett tidigare under körning. Den som sitter inne ger inga)
    - Har testat med 2 st LMM
    - Bytt Bränslefilter
    - Bytt Bränslepump
    - Bytt Vevaxelgivare
    - Bytt främre lambda
    - Lossat R-slangen (och täppt till slange) och provkört
    - Lossat W-slangen och provkört
    - Mätt upp baktrycket innan katalysator (vid 5000 RPM ca. 4 PSI. stiger först vid högre varvtal)
    - Undersökt vacuumslangar som är relativ nya.
    - Provat olika fungerande Plug (0.95 mm avstånd, R= 4.5 ohm)
    - Mätt bränsletryck som är ca. 2,8 bar med vacuumslang inkoppad och ca. 3,4-3,5 bar utan vacuumslang vid tomgång.
    När felet uppstår i farten (ca 170 km/h) hoppar trycket från 4 bar till 4.6 bar. Släpper man gasen så kan blien börja dra igen och då sjunker trycket när 4 bar igen.
    - mätt att bränsletrycket är mer än 2.5 bar efter 20 min avstängning. Över natten sjunker trycket under 2 bar (minns ej exakt siffra)
    . Har sprutat tändgas i motor på olika ställen utan att tomgången ändrar sig alls.

    Har ej testad med än:
    - Ny backventil vid bränslepump
    - Ny BTR 3.5 Bar (antar det är för steg 3)
    - Ny Bypassventil
    - ej bytt Spjällhus (går aldrig i limb-mode)

    Det är historia vad som gjorts hittils och jag ser i nätet att många har kämpat med samma fel, men tyvärr väldigt lite info om vad som löste problemet. Eller att det ser ut vara helt olika skäl till varför dessa felkoder uppträder.

    Tacksam för tips vad som kan göras med eller utan open SID som jag håller på att skaffa med reserv ECU.

    (det ser ut att felet inte upptäder 2:ans växel utan ser ut att kräva minst 3:ans växel och över 4000 RPM)

  2. #2
    Vem har gjort mjukvaran? Är den ens anpassad för 3.5 Bar
    Vilken version vad Tändkasseten?
    Vilka tändstift kör du?

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Original bränslespridare?
    Har felet alltid funnits eller har det dykt upp nyligen?
    Med ett bränsletryck på 4.0bar så borde det alltså vara 0.5bar laddtryck, och 4.6bar=1.1bar. 1.1bar låter snarast lågt för ST3, och 0.5 låter typ som grundladdtryck. Kanske läcker någon backventil,
    som sedan plötsligt blir tät? Att köra och kolla lite motordata med tech2 tror jag hade givit svar.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Finland
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Nordic Performance steg 3 för Saab 9-5 Aero 2004. Mitt antagande är att den är anpassad för 3.5 bar och även mätningen pekar åt det hållet eftersom jag fick ca 3.4.-3.5 utan vacuumslang? Tändkasett som sitter nu i är den senaste rekommenderade dvs. version 3.7 (E). Tidigare som gav felkoder 1332 och 1334 vid starten var 3.7 (C).
    Tändstift hat alltid varit enligt rekommendation från Nordic dvs. BCPR7ES-II.

    - - - Uppdaterad - - -

    Bruna spridare som suttit alltid. Nästan nya sitter i. Jag bytte efter motorraset när hela maskinen byggdes om nästan. spridare levererat från autodoc. Enligt vad jag undersökt så används samma spridare även för B235 E. Rätta mig om jag har fel? Enligt nätet regulator 3.5 bar ger 4.0 bar vid 1 bar laddtryck?
    Visst någon ventil kan läcka men svårt att gissa sig vilken. Turbovisaren (luftmätning) går som högst bara ett par millimeter in på röda området. Observera att jag har testat med R-slangen borttagen från MV. Ingen skillnad. Jag har helt nya ventiler mellan vacuumpump -spjälljuset - bromsservo. Frågan är vilka ventiler kan det vara? Glömde säga att turbomätaren sjunker också något när kraften försvinner vid 170 km/h. Mitt antagande baserat på tester är att det är BTR eller läckande backventil?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Finland
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Jag har idag ELM327 Wifi som jag kan göra några måtningar med. Jag har använt APPar som DashCmd och Car Scanner. Vilka parametrar skulle vara interessanta att observera vid 170 km/h när kraften försvinner? Har glömt att säga att dessa APPar påstår att Evaporation mätning och O2 (lambda) är tillgängliga, men blir aldrig färdiga (completed).
    Lika bra informera om att det knappast heller är läcka på själva turbo sidan på slangar eller ICn. Jag blåste 2 st. original IC:ar (plastgavel släppte) och efter dessa olycksdagar bytte jag till helgjuten IC (Race IC). Rättar till även att felkoden med tändkasett 3.7 (C) var nog 1312 och 1334 (och inte 1332 som jag skrev tidigare).


    Har kopierat denna från tråd 2013:
    ".......ur många av er har bytt backventil, efter att ha knäckt den vid byte av pump, och sedan fått problem? Typ att den går inte att varva ur ordentligt, misständer och går allmänt dåligt?? Saab har tydligen en undermålig backventil som sväller upp av bensinen, stiftet i den, och kärvar. Den kan fastna helt eller delvis med konstigt bränsletryck som följd!!! Så, hur många har råkat ut för detta??

    Kan det vara något att satsa på och byta. Antar att det är frågan om att byta backventil på matarsida vid bränslepump?
    Senast redigerat av tane54 den 2023-07-25 klockan 19:56.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Den här tråden?

    Citat Ursprungligen postat av Ante66 Visa inlägg
    Uppföljning!!
    Nu är problemet löst. En inkompetent bilmekaniker satte två ventiler, både på tryck och retursidan, med följd att slangen från pump till T-kors lossnade av trycket. Han tog aldrig bort stiftet i backventilen och skylde nåt om att han inte hade den informationen, då jag sa att han hade en dator och internet, och han tystnade.......Hur många av er har bytt backventil, efter att ha knäckt den vid byte av pump, och sedan fått problem? Typ att den går inte att varva ur ordentligt, misständer och går allmänt dåligt?? Saab har tydligen en undermålig backventil som sväller upp av bensinen, stiftet i den, och kärvar. Den kan fastna helt eller delvis med konstigt bränsletryck som följd!!! Så, hur många har råkat ut för detta??
    Bytt backventil tyder på att den inte längre är original, eftersom original back- och reducerventilerna bara såldes monterade på slang https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=314245915. (Reducerventilen finns inte ens som pirat, där den normala tricket är att man tar backventilen och sätter den ur funktion så den bara är en ren slangkoppling.) Om man bara byter ventilerna så finns då alternativet att klippa bort dem med en slangstump på skroten och skarva in dem på slangen om man inte vill byta hela resp slang som det står i WIS. Man kan gissa att Saab anledning åtminstone delvis är för att det kan vara ett säkerhetsproblem, man vill minimera risken för bränsleläckage.

    Så om du inte har konstaterade problem där skulle jag starkt rekommendera att låta nipplarna vara.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Finland
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Jag har hittat båda ventiler hos Biltema. Dom ser precis ut som original och sägs passa för Saab 9-5. Men visst, helst skulle jag vilja låta nipplarna vara för att det lär vara svårare att få tät anslutning mot den hårda slangen. Men kanske skulle det lyckas med en pålitlig slangklämma. Andra sidan av förlängningsnippel skulle det vara säkrade dock för att man kan välja en annan typ av bränsleslang. I mitt fall en slang som klarar även etanol. Motornet ser ut ha både etanoltålig slang (8mm) och förlängningsnippel.
    Jag skulle kunna även trycktesta original nippel på plats med special arrangemang. Åtminstone backventil borde kunna testas relativt lätt, men eftersom jag gjorde redan testet, som tydde på att backventilen har inte fastnat på något konstigt läge eftersom bensintrycket höll väldigt länge på hög nivå efter avstängning av motor. Att kunna mäta bränsleflödet i farten vet jag dock inte hur man kunde genomföra som hemmapylare.? Det lär bli byte av BTR som nästa åtgärd i blindo innan jag hinner få open SID installerad för mer avancerad mätning.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-25 klockan 22:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Det behövs ett specialverktyg (som även värmer) för att sätta fast ventilen på samma sätt som Saab.

    Kan inte hitta någon reducerventil när jag söker på Biltema, eller nipplar för 9-5, vad har du hittat? Förlängningsnippel?

    Jag har inte hört om någon som har haft problem med originalnipplarna och plastslangar med etanol. Jag skulle inte vilja ha gummislangar med bensin hängande under bilen till bensinfiltret.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Jag tycker det låter som bränslebrist. Mätt bränsletryck verkar för lågt i förhållande till laddtrycket. Är pumpen korrekt installerad i armaturen?

    Med standard obd2 verktyg kan man mäta främre sondens spänning. Den skall vara hög, över 0.7V vid fullt laddtryck.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Det är mjukvaran...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Finland
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Sök biltema på finska sidan.Där finns dom presenterade båda två tillsammans och skall vara hyllvara.
    Jag behöver inte ha många cm slang och det skulle inte bli hängande fritt utan ovanpå tanken under baksätet.
    Man skulle även kunna extratäta anslutningspunkten med special grej i fall man är rädd för ett läckage.
    Med ett bra lim kan man alltid fästa t ex plasthållare ovanpå tanken direkt efter pumpen och fästa t ex med banduit så sitter det som berget.
    Men tycker dock som du att det inte lockar att sätta igång. Jag hoppas att det är inte nipplar som det är fel på, men kan inte avfärda direkt heller än så länge?

    Tål plastslangen att limmas fast med nippel? vad tror ni?

    - - - Uppdaterad - - -

    Främre sondens spänning mätt och OK. obs. Har även bytt Lambda utan att någonting ändras varken til bättre eller sämre. Men tyvärr inte med fullt laddtryck. men varför skulle den svaja då? Jag ser att med en fungerande lambda kan värdet ändras enbart av den anledningen att bränningen blir skit innan lambda? Eller har jag fel?

    - - - Uppdaterad - - -

    Mjukvaran kan ju ställa till, Ja, men felet har inte varit i bilen tidigare och mjukvaran är detsmma. Jag har relativt nya grejer installerade i bilen utom nipplar vid bränsletanken och BTRn. BTR 3.5 bar beställt och byte av det blir nästa försök att fixa felet i blindo. Har inte fått open SID grejer levererade än. Combiadapter är på väg också, samt reserv ECU. Hoppas openSID data kan ge mer info till folk och de kan känna igen problemet och vara snälla att ge en värdefull tips om felorsak.


    Nippelanslutning?

    Nippelanslutning.jpg

    NippelbiltemaFIN.jpg
    Senast redigerat av tane54 den 2023-07-26 klockan 18:27.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Finland
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Glömde nämna att felet är exakt detsamma före och efter den nya bensinpumpen. Och det är inte bara bensinpump som är bytt utan hela integrerade paketet, där bensinpumpen är redan färdigt installerad.
    Senast redigerat av tane54 den 2023-07-26 klockan 13:54.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Att O2S1 visar hög spänning, bränsletrycket är 4.0bar och laddtrycket är i det röda området på en Aero vid ca 3500rpm går inte ihop.

    Men visst, mät MAP med diagnosverktyget så får vi reda på aktuellt laddtryck.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Finland
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Jag tror inte att jag har skrivit att laddtrycket är på det röda vid 3500rpm. Jag har skrivit tidigare om att när bilen når hastighet ca 170 km/h då händer det saker. Vidare, motor tappar kraft rejält och ändrar gången totalt. Låter helt annordlunda, lite som sirrande ljud förekommer. Då hoppar bensintrycket upp till ca. 4.6 bar och luftmätaren, som kallas för turbomätaren, sjunker rejält under det röda området på instrumentet. Motorlampan börjar också blinka och stressar man ytterligare kan permanent felkod uppstå, som är oftast P1300. Senaste tiden har dock även P0300 börjat visa upp sig. Om läget stabilicerar sig genom att minska gasen och gasar man försiktigt så sjunker bensintrycket till ca. 4 bar och hastigheten kan uppnå 220-230 km/h. Motor låter helt ok då. Har inte velat stressa mer uppåt i detta läge Om man accelererar med 3:ans växel, då är rpm långt över 4000 rpm (kanske runt 5000 rpm) när felet uppstår vid lägre hastigheter. Kunde tolka detta beteende att felet kan ha koppling till vridmomentet?
    Senast redigerat av Vfr den 2023-07-26 klockan 22:09. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  15. #15
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    261
    Medlem#
    9053
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Det är mjukvaran...
    Hur vet du att det är mjukvaran? med tanke på bilen verkar ha fungerat tidigare eller är du bara en vanlig nordic hatare...
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  16. #16
    För jag har sett detta tidigare med Nordic steg 3 samt har läst ut i bilar som har haft exakt detta med samma trim. Så nej bilen har inte fungerat sedan tidigare heller, med tanke på att detta är hans tredje motor med denna mjukvaran

    Grejen med Nordic steg 3 är att de alltid kör fel spridarinställningar (oavsett va du kör så skriver de inj konstanten för 630cc) och bränslemapp är helt jävla kaiko, å sen stänger de av all form av säkerhetsåtgärder som tex knackdetektering, slutar med att bilen adapterar helt jävla fel, misständer, knackar och bilen försöker kompensera med er bränsle eller luft tills den tillslut rasar

    Så nej jag är ingen nordic-hater utan säger bara som det är när det kommer till mjukvaran, De gör dem inte rätt och jag står vid det och man är varmt motbevisa mig Vilket är enkelt egentligen, kasta in orginal mjukvara, BTR och se om den går bättre.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-27 klockan 09:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Finland
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Det skulle kunna vara mest intressant att testa med original innan några andra åtgärder görs för att kunna utesluta att det inte finns annat problem. Om felet försvinner så skulle ja kunna testa med den nya 3.5 bar BTR och se om det var problemet. Jag får snart reserv ECU och skulle kunna göra tester ganska enkelt. Som gammal gubbe har man tid över för sådant här

    Hi, Jag är intresserat att göra testet med 3.0 bar BTR och original mjukis. Kan någon vänlig själ tipsa var jag kan få tag original mjukvaran. Den försvann ju vid trimning för länge sedan. Och jag håller med att någonting i mjukvaran låter motor rasa. Men vad jag inte förstår att varför har inte detta fel förekommit tidigare för jag har inte ändrat något i mjukvaran? Är det slumpen som avgör?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-27 klockan 23:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Med BTR med högre tryck så kan man inte köra orginal, då man måste anpassa bränslemappen till trycket


    Finns att ladda ner på trionictuning:
    https://www.trionictuning.com/forum/....php?f=13&t=70
    kör på filen : 9-5 B235R -05 EC2000 EU EG03Y5TC.56W.bin. Kopiera vin å immo koden från gamla binen innan du flashar in den nya
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-27 klockan 23:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Finland
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Det var inte heller meningen. Original BTR kostar väldigt lite i sammanhanget och som jag ville skriva skall jag använda 3 bars tryckregulator dvs jag köper en till. Tidigare text kom lite i fel ordning och skall kanske misstolkas av den anledningen.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-27 klockan 23:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av tane54 Visa inlägg
    Sök biltema på finska sidan.Där finns dom presenterade båda två tillsammans och skall vara hyllvara.
    (Jag kunde hitta den nu när jag sökte på artikelnumret 52-242, men jag förstår inte hur Biltema tänkt att en normal person ska kunna söka fram dem på deras site: https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...tur-2000037463)

    Se på sjutton, de ser ju rätt lika ut med original. Tyvärr är det helt säkert inte original, frågan är hur mycket de avviker (och speciellt då reducerventilen). Gissningsvis är det dessa: https://www.proparts.se/en/artiklar/...kit/index.html
    (Notera att numret 4161767 som Proparts refererar till inte är ett existerande Saab artikelnummer, har inte korrekt checksumma. 4161766 och 32017517 är däremot ett korrekta Saab artikelnummer - jag hade fel, för backventilen blev i efterhand reservdel för og900 och 9000, men har aldrig varit reservdel för ng900/og9-3/og9-5. https://www.esaabparts.com/saab/parts/32017517. Reducerventilen blev aldrig reservdel.)

    Jag skulle ha problem att lita på fastsättningen där om man bara pressar dem plastslangen utan att använda en aning värme och rätt verktyg. Saabklubben har ett verktyg, vet inte i detalj hur det är tänkt att användas: https://saabklubben-reservdelar.se/9...ngsverktyg-nt/

    Här är en tråd med lite nippelbekymmer: http://forum.saabturboclub.com/showt...C3%A5-SAAB-9-5
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Högt CO vid 2500 varv OG9-5 B235R steg3 med racekat
    Av Pertan352 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-06-03, 17:48
  2. [LÖST] P1300 och 0300 OG9-5 tvärdog vid körning
    Av Kee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-09-02, 15:05
  3. [LÖST] Går dåligt, felkod P1300 OG9-5 B235R
    Av frostyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-11-06, 12:47
  4. [LÖST] Problem med steg3 OG9-5
    Av Euroman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 09:58
  5. [LÖST] BTR till Nordic steg3 B235R
    Av skorped_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 01:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •