Hej alla Saab kunniga,
Har senaste tiden fått felkod P1300, när jag gasar på lite mer och när vartalet når över 4000 RPM. Några gånger har även P0300 dykt upp.
Har ej än hunnit skaffa open SID så mer avancerat felsökning har inte gjorts än så länge.
Vad jag provat är följande
- Har testat med 2 st. olika DI:er som ger samma felkoder (en av dom kan ge vid start 1332 och 1334, men inte gett tidigare under körning. Den som sitter inne ger inga)
- Har testat med 2 st LMM
- Bytt Bränslefilter
- Bytt Bränslepump
- Bytt Vevaxelgivare
- Bytt främre lambda
- Lossat R-slangen (och täppt till slange) och provkört
- Lossat W-slangen och provkört
- Mätt upp baktrycket innan katalysator (vid 5000 RPM ca. 4 PSI. stiger först vid högre varvtal)
- Undersökt vacuumslangar som är relativ nya.
- Provat olika fungerande Plug (0.95 mm avstånd, R= 4.5 ohm)
- Mätt bränsletryck som är ca. 2,8 bar med vacuumslang inkoppad och ca. 3,4-3,5 bar utan vacuumslang vid tomgång.
När felet uppstår i farten (ca 170 km/h) hoppar trycket från 4 bar till 4.6 bar. Släpper man gasen så kan blien börja dra igen och då sjunker trycket när 4 bar igen.
- mätt att bränsletrycket är mer än 2.5 bar efter 20 min avstängning. Över natten sjunker trycket under 2 bar (minns ej exakt siffra)
. Har sprutat tändgas i motor på olika ställen utan att tomgången ändrar sig alls.
Har ej testad med än:
- Ny backventil vid bränslepump
- Ny BTR 3.5 Bar (antar det är för steg 3)
- Ny Bypassventil
- ej bytt Spjällhus (går aldrig i limb-mode)
Det är historia vad som gjorts hittils och jag ser i nätet att många har kämpat med samma fel, men tyvärr väldigt lite info om vad som löste problemet. Eller att det ser ut vara helt olika skäl till varför dessa felkoder uppträder.
Tacksam för tips vad som kan göras med eller utan open SID som jag håller på att skaffa med reserv ECU.
(det ser ut att felet inte upptäder 2:ans växel utan ser ut att kräva minst 3:ans växel och över 4000 RPM)