Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Oklarhet i chassi/karosstyp

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -

    Oklarhet i chassi/karosstyp

    Jag har försökt hitta data och information i WIS om vilka SAAB 9-5 som har så kallat sportchassi, men inte lyckats.
    Det kan väl inte vara så att sportkombi är det samma som sportchassi?
    Jag vill därför ha hjälp och svar på vad som menas med sportchassi.
    Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av SAAB96-V4 Visa inlägg
    Jag har försökt hitta data och information i WIS om vilka SAAB 9-5 som har så kallat sportchassi, men inte lyckats.
    Frågan är oklart formulerad. Vilka av alla 9-5 som som har sportchassi är väldigt svårt att veta. Saab 9-5 har funnits i över 25 år. Chassidelar slits och byts med betydligt kortare intervall.
    Citat Ursprungligen postat av SAAB96-V4 Visa inlägg
    Det kan väl inte vara så att sportkombi är det samma som sportchassi?
    Rätt! Det är inte samma sak. Saab valde att kalla modellerna Sport Sedan och Sport Combi. Varför "Sport" ingår i namnet kan man ju undra. Några sportbilar är det ju knappast. De såldes både med och utan sportchassi.
    Citat Ursprungligen postat av SAAB96-V4 Visa inlägg
    Jag vill därför ha hjälp och svar på vad som menas med sportchassi.
    Jag fick 980 träffar här på forumet när jag sökte på sportchassi. Informationen du söker finns med allra största säkerhet där. Har du kollat?
    Citat Ursprungligen postat av SAAB96-V4 Visa inlägg
    Tack på förhand.
    Deltagarna på detta forum brukar uppskatta frågor från den som vill lära sig. Men vi brukar inte gilla att man frågar om sådan en enkel sökning ger svar på. Att ställa samma fråga med ett par minuters mellanrum i olika forumdelar är ett brott mot forumets regler och det ogillas ännu mer.

    Mitt tips är att först söka, och om svaret inte hittas skriva att man försökt för att sedan återkomma med en preciserad fråga. Det brukar ge fler och bättre svar. MVH
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Om en bil hade sportchassi från fabrik slår man lämpligen upp på speedparts VIN-tolk, det var en option som man kunde köpa till godtycklig bil. Det var bara Aero som hade det som standard. Utöver detta så kunde man skaffa sportchassi-kit för eftermontage, så det enda säkra sättet är att titta på vad som sitter monterat och jämföra komponentnummer. Och man kommer att hitta bilar som har en blandning av delar från både standard- och sport-chassi

    Sportchassi innebär att bilen har en annan chassi-sättning än standard, med runt 15 mm sänkning, med andra fjädrar, stötdämpare och ev krängningshämmare. Det är inte en specifik uppsättning delar, utan vilka delar som är valda för sportchassi för en specifik bil beror på vilka andra optioner bilen har (som nivåreglering och resulterande vikt) samt årsmodell (generellt, ju tidigare årsmodell ju mjukare chassisättning, mest tydligt på de första årsmodellerna).

    Om man vill veta vad som skiljer för en viss bil är det enklast att leta upp två likvärdiga bilar via chassinummer från bildelsbasen och jämföra koderna för hjulupphängningskomponenterna i VIN-tolken, och sedan titta EPC eller esaabparts.com texter för resp delar vad koderna motsvarar för reservdelsnummer.

    Det går inte alltid att enkelt att avgöra vilka komponenter man ska byta till för att bygga om en bil till vad den skulle haft om den hade haft sportchassi från fabrik bara genom att titta i EPC (därav metoden ovan). De flesta nöjer sig dock med kortare och hårdare fjädrar och hårdare dämpare för att approximera ett sportchassi - vilket ofta resulterar i att man provar sig fram med olika fjädrar om man inte får det rätt på första försöket.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Och som sagt -> Tips No1

    Och tråden låses med hänvisning till Tolka chassikoder

Liknande ämnen

  1. Oklarhet gällande originalchassi till OG9-5 Kombi MY2002
    Av slipztream i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-03-28, 15:02
  2. Uppgradera chassi OG9-3
    Av bjolester i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 11:57
  3. Förbättring av chassi OG9-3
    Av kwansa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •