Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fjärrlås + alarm till OG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -

    Fjärrlås + alarm till OG900

    Jag har en 900 T16 från 1990 med centrallås. Jag skulle gärna uppgradera bilen med ett fjärrlås och eventuellt också ett alarm. Frågan är enkelt, vad kan ni rekommendera för jag har ingen aning?

    Sen undrar jag om nån här öppnat upp en låscylinder till en OG900 och vet hur man gör?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Du behöver ett eftermarknadslarm, själv valde jag ett Kina-larm med GPS-tracker och GSM-uppkoppling - men de hotar ju nu med att släcka ner GSM-nätet under 2025 pga. att existerande GSM-nät använder kinesisk utrustning som PTS inte vill tilåta efter 2025, men sista ordet är kanske inte sagt i det fallet. Det är lite av ersätta FM-radio med DAB över det. Säkerheten på larmsignaleringen på Kina-larmen är tveksam, men priset är bra...

    Installationen är tidskrävande oavsett vilket eftermarknadslarm du väljer. Och du kommer att behöva byta "låsmotorn" i vänster framdörr till en variant med 5 ledare (3 ledare för existerande låsströmbrytare samt 2 ledare för motorn) - denna fanns bara som eftermontage: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa...r/ID-15613979/ Det finns en eftermarknadsvariant från Saab med 5 ledare också, men den är väldigt ovanlig och jag har inte artikelnumret för den just nu. Idén är att man låter fjärrupplåsningen manövrera förardörren och sedan låter man förardörrens switchar låsa upp övriga dörrar, så man måste dra ny kabel till förardörren, metoden och låsmotorn är densamma på og900 och 9000 85-92.

    Alternativet, som fanns på 900 cab 91-93 med den nya panelen för fönsterswitcharna, är att man byter till en normal låsmotor i förardörren och introducerar en ny switch för att låsa upp centrallåset från förarplats istället, och i praktiken bara låser upp centrallåset via larmet. Men det är inte den metod som användes i tredjeparts-larm, där använde man motorer med 5 ledare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Just så, tack då har man lite kött på benen och vet vad som krävs.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    ... GSM-uppkoppling - men de hotar ju nu med att släcka ner GSM-nätet under 2025 pga. att existerande GSM-nät använder kinesisk utrustning som PTS inte vill tilåta efter 2025, ...
    GSM-näten kommer stängas ner till årsskiftet 25/26, liksom även 3G-näten, men inte av anledningen som anges ovan.
    GSM-licenserna och WCDMA-licenserna går ut 31/12-25. Dessa licenser kommer auktioneras ut av PTS i år, och förväntas användas till 5G-näten. Det är även väldigt svårt att hitta reservdelar till GSM-näten.
    Som en historisk not kan man säga att GSM togs fram av Ericsson + Nokia, ingen Kina-inblandning i det; WCDMA togs fram av Europa, Kina försökte ta fram en kinesisk variant som kallades TD-SCDMA; 4G togs också fram i huvudsak av Europa och anammades av USA resp Kina med en del bidrag från Kinesiska företag; 5G togs fram av hela världen med aktivt bidrag från kinesiska företag.
    Vad PTS har blockerat tidigare har varit kinesiska tillverkare att sälja 5G-utrustning till svenska operatörer.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Som sagt, sista ordet är inte sagt än.

    En av de saker som inte riktigt framgått i media är att även att alla 4G-telefoner som inte klarar VoLTE, vilket gäller många tidiga 4G-telefoner, kommer att sluta fungera om man släcker GSM och 3G-näten. (Och det är mycket vanligt att man hamnar i GSM-nätet när man ringer med 4G-telefoner i största allmänhet eftersom 4G-täckningen brister på många ställen utanför stadskärnorna.)

    Om kravet på att HUAWEI-utrustning ska ut så kommer man att tvingas bygga om eller bygga nya nät, och det är mycket där skon klämmer, den utrustning som näten ursprungligen byggdes med från Ericsson och Nokia är sedan länge pensionerad, och till stora delar ersatt HUAWEI-utrustning. Men det byggs (eller planeras) f.n. ett nytt 3G-nät i Sverige för användning efter 2025 som inte har kinesisk utrustning, så påståendet att all 3G tänkt släckas ner är lite missledande.

    Auktionen är på frekvenser, inte primärt på GSM eller eller annan utrustning, men vad man tänkt använda dem till i detalj är mera öppet, jag vet inte detaljerna, men det finns inte ett finns vad jag vet inget förbud mot att fortsätta använda gamla frekvenser för GSM om man har köpt frekvensutrymmet, och dynamisk allokering har också diskuterats som ett möljligt alternativ.

    Det nya är att PTS vill blockera kinesisk utrustning i alla nät efter 2025 - vilket leder till nyinvesteringar om man vill köra GSM och 3G efter 2025, detta är pudelns kärna. Och som en önskemål är jag helt Ok med det, men det är mycket som kommer att sluta fungera som inte är lätt eller i vissa fall ens möjligt att ersätta om man släcker alla GSM-nät.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Stämmer bra att det är licenser på frekvenserna som auktioneras ut, och att dessa licenser är teknikneutrala. Så det är fullt möjligt för en eller flera operatörer att fortsätta köra GSM eller WCDMA på delar av frekvenserna. Samtidigt kräver GSM och WCDMA egna, dedikerade kärnnät, det går inte att köra ett GSM eller WCDMA radionät ihop med ett känrnät för LTE eller 5G. Detta kommer driva kostnad där det är osäkert huruvida kunder är beredda att betala vad som krävs för att kunna fortsätta använda GSM eller WCDMA.
    Vilket nytt 3G-nät är det du refererar till?

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Det var Tre som skulle göra det i samarbete med någon.

    Ekonomiskt bör det finnas ett business case för att driva ett GSM-nät, så mycket M2M-utrustningar som det finns som går på GSM. Och sedan är frågan hur många 4G-telefoner som inte fungerar ordentligt med VoLTE, det är dessutom rätt många telefoner som kickar ner till GSM för att det är buggigt någonstans i VoLTE-kedjan - finns en anledning till att det ofta inte är påslaget som default i telefonerna, även en del rätt nya. Samma sak kan gälla SMS som inte heller fanns initialt i 4G (och finns flera olika alternativ på hur det kan implementeras i 4G, ett av alternativen är via VoLTE).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Gällande GSM och sånt har bilen en gammal NMT antenn på toppen och denna borde vara kompatibel med de frekvenser som 4G nätet använder i dagsläget, 700-900 MHz. Det skulle vara trevligt om den kunde nyttjas. Antingen genom ett eget modem med simkort, eller om man kunde koppla den till telefonens interna antenn men då blir det nog att löda då dagens smart phones inte är designade så man kan docka en extern antenn smidigt. Jag bor ute på landsbygden och ofta där jag kör kan man tappa kontakten vilket man märker om man lyssnar på nåt via telefonen.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Antennsystemen (och användningen av olika frekvensband) i moderna telefoner är normalt inte kompatibla med konventionella externa antenner, så du kan nog skrota idén att använda antennen för mobiltelefoni. Det är inte bara att löda dit en kontakt.

    GPS var en idé under en viss tidsperiod, men numera har man så goda signalbehandlingsalgoritmer att det också blivit ointressant.

    Förra generationen telefoner (Motorola XT720) så provade jag med en för den speciellt designad coupler som plockade upp signalen magnetiskt på baksidan och kopplade den till GSM-antennen, men det visade sig ren att det inte i praktiken tillförde något märkbart i mottagningskvalité oavsett om man körde på GSM eller inte. Ska också påpekas att den föregående telefonen, en Ericsson som hade antennanslutning med riktig kontakt, så var förbättringen med extern antenn ändå ganska marginell i praktiska termer.

    Det som däremot gör skillnad är vilken telefon man har, jag har konstaterat att mina Motorola-telefoner ofta har bra täckning där ungarnas LG och Samsung-telefoner inte kan hitta något nät (vi har samma alla samma nät). Troligen för att Motorola/Lenovo fortfarande har gamla rävar till radiokonstruktörer som är tongivande i (radio-)designen.

    Så jag har ersatte min antenn med en dummy vid senaste bytet (som gjordes av rent kosmetiska skäl).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. og900 -93 alarm elschema
    Av SCW i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 12:05
  2. Alarm till Xperia
    Av kahlis i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 19:08
  3. Fel på fjärrlås till 9-3 -02?
    Av Tokv41 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 20:05
  4. säkring till fjärrlås, 9-3 ss
    Av toja4895 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 20:33
  5. Fjärrlås/larm till 9000!
    Av n0sferatu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •