Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Frågor till målarproffsen

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -

    Frågor till målarproffsen

    Jag har målat bilar förr men brukar inte få direkt super bra resultat med metallicfärger. Jag undrar hur gör ni för att blenda reparationer? Jag har mest målat på bilar där jag inte bryr mig så värst om utseendet, bara dom går. Men ska bli rostfix på Saaben i vinter och det måste se bra ut nu... Den är tyvärr samma jobbiga metallic färg, lite gråare/vitare än mina andra. Men metallic. Nästan så man funderar lacka om till icke metallic! Tycker ju om svart, mörkblått eller mörkgrönt... Men börjar vänja mig vid bilens utseende och det är fabriksutseende. Färgkoden är 200 Silver Metallic.

    Jag har en ANI F160 spruta som jag köpte senaste vintern som jag använde senast och det blev ändå inte så bra resultat som jag ville men felet beror inte på sprutan, den ska nog vara en av de bättre för en hobbyist. Nyttjar lite sämre spruta för primer med 1,7mm munstycke, budgetspruta från en målaraffär.

    Problem jag har haft och de åtgärder jag tror kan fixa dem:

    Övergången, det blir en del där det inte ser bra ut, tror detta kallas halo och kommer från överspray som landar på oslipad klarlack. Jag har provat putsa bort det men det börjar se för jäkligt ut, tydlig övergång, att lacka över det med klarlack hjälper inte heller.

    Baserat på vad jag läst och tittat mig till tror jag lösningen är att slipa hela panelen, jag sandar klarlacken alltså till typ 800-1000 kornighet eller så. Sen sprejar man området som ska målas och kan tänkas få överspray på sig med en färglös basfärg (clear base), detta ska ge metallicfärgen en mera jämn bas att fästa på och övergången ska bli bättre. Sen efter färgen flashat men inte helt torkat (10min kanske) klarlackar man hela panelen igen. Man kan också reducera metallicfärgen med samma färglösa bas för att göra en blendning med gammal och ny färg.

    Jag har också haft problem med preppjobbet, jag slipar och spacklar och håller på men trots allt verkar det komma med fel i arbetet som man helt missat, som om de skulle kommit i efterhand. Jag undrar om jag använder dåliga produkter eller? Jag har nyttjat Mipas 2k epoxispackel och EN klarlack. Biltemas finspackel har jag en burk av också. Men förmodligen är det väl handhavande fel eller så blir produkterna för gamla med tiden? Biltemaburken måste ju vara flera år. Har det inte på klart hur länge de här grejorna kan stå, men som 2k produkter tycker jag de bör kunna stå länge. Jag har nog snålat på sandpapperskvaliten också, köpt billigast jag hittat i bulk på nätet.

    Den sista reparationen jag gjorde på botten av en dörr, så våtsandade jag till 1000 kornighet efter primer för att göra en bättre övergång, tyckte jag fick en riktigt fin finish att måla på, men sen såg man på metallic basen det inte blev riktigt rätt, små repor verkar framträda och igen samma problem med övergången. Här tror jag det hade blivit bättre om jag gjort som jag skrev ovanför, slipa hela dörren, färglös basfärg innan metallic och klarlacka den i sin helhet.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    när det gäller grundjobbet så vet jag inte hur du gör men när jag jobbade med plåt och lack så körde man sällan över 320 papper på normala jobb. Det ger inga sliprepor. Sen vet jag inte vad du har för maskiner ? Finns ingen anledning att våtslipa med 1000 papper om du kört med väldigt grovt innan........

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Har en bosch oscillerande slip 125mm med olika backers (hårt / mjuk) ocb brukar sanda till 600 innan grundfärg. Den använder jag till allt sandande med maskin egentligen.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    ja så fint papper ska inte behövas.........då har du isåfall kört för grovt papper och sen direkt till superfint. På lack rent generellt om man inte spacklat grovt och hållit på så kan man köra 180, 240 och 320 papper. Spacklar man och grovslipar så krävs det ju mer underjobb såklart.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Kan rekomendera youtube-kanalen Paint Society för oss hobbylackerare som vill få tips. Han har gjort en hel del inlägg om "blending". Det har fungerat fint för mig både med silver och mörkare metallic.

    /Martin

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Frågor om Saab 9-3 -03 till 07(?)
    Av kwame i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 12:51
  2. frågor om turbo till 9-3 / 9-5
    Av puffen_83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 12:12
  3. konvertera till t16. frågor!
    Av turbo_jewhan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 20:10
  4. IC frågor till 900se 2.0 T -96
    Av Gamedawg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 18:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •