Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ojämn och ryckig på låga varv OG9-5 2,3t BioPower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2023
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Ojämn och ryckig på låga varv OG9-5 2,3t BioPower

    Hej! Jag har sedan ett par veckor blivit ägare till en Saab 9-5 2,3 biopower -07, 31000 mil, som går ojämnt och ryckigt på låga varv. Värst innan den blivit varm men problemet finns kvar även när den blivit varm. Enstaka kallstarter har det rykt vita avgaser, men endast enstaka gånger. Den startar alltid, behöver något extravarv med startmotorn men inget gnetande. Vet inte om det hör till saken men om den stått ett tag är bromspedalen stum och utan servo tills någon sekund efter start.

    Ingen motorlampa lyser, inga felkoder (kollat med saabläsare). Nyservad inklusive nya tändstift, men ingen effekt av det bytet. Efter att ha läst på lite har jag bytt samtliga 4 mm vakuumslangar, men utan effekt. Det tycks bara finnas fyra sådana slangar på min bil men på andra (äldre?) verkar det även finnas en slang till en kylarvätskeventil på torpedväggen. Kan jag ha missat någon slang? Övriga vakuumslangar är grövre och i hård plast och jag har försökt inspektera dem, inklusive backventiler på dem utan att se eller känna något uppenbart fel frånsett möjligen att en koppling på en böj precis under/bakom LMM har en blå plastring som har spruckit och hänger, men kopplingen verkar hel i övrigt. Backventilen vid toppen tycks vara bytt tidigare mot en i metall.

    Jag har kikat väldigt översiktligt vid spjällhus och LMM och det är inte oljigt eller påtagligt skitigt där.

    Vad blir nästa steg? Spridare? Något annat?
    Till saken hör kanske att den är trimmad på något sätt av tidigare ägare, såvitt jag förstår genom att man bytt styrbox. Originalstyrboxen följde med vid köpet, borde jag prova att sätta tillbaka den? Jag kan inget om trim och vet inte om andra ingrepp har gjorts utöver ny styrbox. Inte heller säljaren av bilen hade koll på detta.

    Spridare verkar hett som nästa steg. Vet inte om man kört mycket på e85 tidigare men jag kör gärna på det och tankar var fjärde tank bensin. Det kan vara inbillning, men jag tycker att det kanske skiljer mindre i förbrukning mellan bensin och e85 än väntat. De spridare som sitter där nu är 0280156023. Kan det vara original på min bil, eller har de bytts i samband med trimning? Om jag ska byta spridare, är det nya med samma artikelnummer som gäller eller borde jag välja några andra? Jag har egentligen inget behov av effekt, vill bara ha en bil som tar mig från a till b med så lite problem som möjligt. Besiktade bilen igår eftersom jag ville se om det var fler allvarliga fel innan jag byter avgassystemet som jag vet måste bytas. Fick förstås nedslag för hålet bakom mittenljuddämparen som också gjorde att avgasvärden inte kunde mätas, men i övrigt var den utan anmärkningar så nu tänker jag försöka ge den lite kärlek och börjar såklart med avgassystemet.

    Tacksam för synpunkter. Har försökt läsa igenom FAQ-delen och blivit lite klokare men känner mig fortfarande osäker.

  2. #2
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Hur ser tändstiften ut?

    Spridarna verkar vara original spridare.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2023
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Just det, måste kollas förstås. Men jag bytte tändstift för några veckor sedan och hade då samma problem. Då såg de gamla stiften fina ut, ljusgråa utan söl eller sot.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Och backventilerna fungerar som dom ska ?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2023
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Jag har bara inspekterat dem och konstaterat att de verkar hela. Har förstått att de kan fungera dåligt trots att de ser hela ut men inte förstått hur man testar funktionen. Lossar man bara slangarna i båda ändar och suger/blåser? Eller räcker det med en ände fri?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2023
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    TS här igen. Nu har jag bytt avgassystemet vilket var prio ett, och ombesiktat med godkända avgasvärden. Lossade så många vakuumslangar jag kunde komma åt och har testat att blåsa/suga i dem. Är dock osäker på vad som är normal funktion.
    Slang nr 1 i länken har vad som ser ut som en backventil (5961412) som går att både blåsa och suga genom. Kan det ha med den symtomen att göra? Och byter jag bara ventilen eller hela slangen i så fall? Den är ju lite jävlig att lossa på undersidan.
    Fästclipsen till slang nr 3 har gått av och behöver bytas men den sitter på plats med hjälp av kattstrypare så jag tycker inte det borde orsaka några symtom? Det nedre snabbfästet på denna har jag inte lyckats komma åt att lossa, tips för det?
    Slutligen så finns det en slang med en blå koppling strax bakom/under LMM och som går bakåt över höger hjulhus innan den går ner under motorn. Jag vet inte vad det är för slang men när jag lossar främre kopplingen och blåser i den är det motstånd men när jag släpper blåstrycket kommer ett pruttade ljud. Normalt? Och vad är det för slang??

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...0-5961610.html

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Ventilen mellan kobra och vevhusvent (precis brevid ventilkåpan) är bara en reduceringsventil.

    Mvh

    FAQ: [T7] EVAP/Tankurluftning/Bränsleavdunstningssystem



  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2023
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Och en reduceringsventil kan man både blåsa och suga ur?
    Har läst den där FAQ:n tidigare och försökt förstå vad allt är och var det sitter utan att riktigt förstå. Var sitter t ex magnetventilen? Sökt efter en bild för dummies utan att finna den.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2023
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Ingen som vill svara på övriga frågor i inlägg #6? Jag har inte vidtagit några ytterligare åtgärder sedan mitt förra inlägg, men häromdagen uppstod ett nytt fenomen, nämligen att motorn hostade till ganska ordentligt i samband med acceleration vid omkörning (hade då fyllt upp tanken med BF95 när jag hade ca 10-15 liter E85 kvar i tanken, detta pga att E85 var slut i pumpen). Tycker ni att det borde göra att jag omprövar min plan som var att enbart slang nr 3 i länken ovan och att nästa steg blir att byta spridare eftersom jag uppfattar att övriga vakuumslangarna fungerar som de ska?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2023
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Nu har jag bytt spridare till en uppsättning begagnade. De gamla såg bedrövliga ut och jag hade goda förhoppningar om att den ryckiga gången skulle försvinna, men icket! Jag tror att hostandet vid omkörningsacceleration har försvunnit, men på låga varv rycker det fortfarande.

    Två av de gamla spridarna var helt nersotade, en var halvsotig och en var fin. Tändstiften byttes tidigare i somras. Funderar nu på tändkasetten, verkar det rimligt? I så fall, är det någon i Umeå-trakten som har en svart tändkasett jag kan testa med? Eller har ni andra goda förslag? Fortfarande ingen tänd motorlampa och inga felkoder (tech2-avläsning tidigare i somras, problemet fanns då och är oförändrat)

    - - - Uppdaterad - - -

    Även tomgången är något svajig, varvmätarnålen rör sig en aning och det känns som att det misständer lite då och då

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Du säger i tråden att du bytt stift men till vilka stift? (fabrikat/modell)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2023
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    NGK BCPR7ES-11, ingick i servicekit från maptun. Kollade dem nyss och de ser fina ut allihop.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Ok, är det standard luftfilter/placering eller är det något annat?
    Sitter LMM placerad som standard före turbon?
    Slang från bränsletryckregulator ok?

    För att hitta eventuella läckage vid insug så brukar jag provtrycka via någon slang till insuget med kompressorn ställd på ca 1bar, täta uppe vid kobran med plastpåse/duk/slangklammer. försiktig bara så du inte får en slang mellan ögonen(allvarligt farligt)

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2023
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Nu blev det svårare när min okunskap blottas. Jag förutsätter att LMM är standardplacerad liksom luftfilter. Filterburken sitter framför hö hjulhus LMM sitter längst fram till höger under huven.
    Jag vet inte vilken slang som kommer från brönsletrycksregulatorn, någon som kan hjälpa mig att förstå vilken det är?
    Sedan var det detta med kobran som alla slänger sig med. Har aldrig fattat vad det är/var den sitter. Någon?

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av laslo.forbes Visa inlägg
    ...möjligen att en koppling på en böj precis under/bakom LMM har en blå plastring som har spruckit och hänger, men kopplingen verkar hel i övrigt..

    ...Originalstyrboxen följde med vid köpet, borde jag prova att sätta tillbaka den?
    Normalt att den ringen hänger löst på slangen.
    Och om bilen aldrig gått bra kan det vara en bra idé men beroende på hur de gjort kan det hända att bilen inte startar om du byter box eftersom startspärren går in om immobiliseringskoden inte är samma i båda boxarna.
    Så startar den inte får du byta tillbaka och ta hjälp att få in fungerande originalprogram i extraboxen.

    Citat Ursprungligen postat av laslo.forbes Visa inlägg
    Var sitter t ex magnetventilen? Sökt efter en bild för dummies utan att finna den.
    Det finns flera.
    En sitter på torpedväggen (MV) och styr avlastningsventilen via 3st 4mm vakuumslangar. Ventilen styrs elektriskt och syns på bilden nedan i Mr_Sunbear's inlägg från annan tråd.
    MV.PNG
    https://www.maptunparts.se/turbosyst...9-3-00-03.html


    En sitter nära LMM på turbons inloppsrör (kobran) och styr laddtrycket via 3st grövre slangar. Benämns oftast T7-ventil
    T7-ventil.PNG
    https://www.maptunparts.se/turbosyst...l-t7-saab.html

    Citat Ursprungligen postat av laslo.forbes Visa inlägg
    Nu blev det svårare när min okunskap blottas. Jag förutsätter att LMM är standardplacerad liksom luftfilter. Filterburken sitter framför hö hjulhus LMM sitter längst fram till höger under huven.
    Jag vet inte vilken slang som kommer från brönsletrycksregulatorn, någon som kan hjälpa mig att förstå vilken det är?
    Sedan var det detta med kobran som alla slänger sig med. Har aldrig fattat vad det är/var den sitter. Någon?
    LMM och luftfilter(långt ner åtkomligt underifrån) sitter bakom höger lykta, låter som du har originalplacering.
    Bränsletryckregutator (BTR) sitter till vänster (sett i färdriktningen) om den backventil vid toppen som var bytt mot en i metall.
    Benämns som "fuel pressure regulator på bilden nedan"
    Och på den bilden syns även MV på torpedväggen med sina 3 vakuumanslutningar och avlastningsventilen (AV/dump) i framkant av motorns vänstersida.
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Kanske hjälper dig en bit på vägen.



    //B
    Kobra/cobra/inloppsrör är röret på 3dje bilden i inlägget från annan tråd nedan, inloppsröret leder luften från LMM in i turbons kompressorhjul.
    C, W, R är vart slangarna från T7-ventilen är anslutna och bokstäverna finns på ventilen.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Lossar vid magnetventilen/T7 och kopplar ihop slangarna med varandra.
    C på turbon skall kopplas till WG för då kommer WG att öppna när trycket blir tillräckligt

    C sitter på turbon
    Bifogad fil 13150

    W sitter på vacuumklockan på turbon
    Bifogad fil 13151

    R är returen på cobran
    Bifogad fil 13152

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ojämn/ryckig gång < 3000 varv och vid acceleration
    Av kboortz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-01-03, 14:36
  2. [LÖST] Ojämn och ryckig gång OG9-5 2,0t Biopower Automat -06
    Av torbod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •