Sidan 9 av 12 FörstaFörsta ... 7891011 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 227

Ämne: 1990 Saab 900 Turbo T16

  1. #161
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Kanske självklart men när du har leden i spänn, har du då provat att knacka alltså att chocka styrspindelns kona?
    Brukar vara effektivt och ibland enda sättet att få konförband att släppa. Knacka i pilens riktning så att materialet svarar bra.
    Fungerar oftast bra då utan jättelik avdragare.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  2. #162
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    383
    Medlem#
    -
    Ja det var inte uppenbart för mig, jag hade slagit mot skruven, eller snarare på verktyget. Men jag hann posta en uppdatering mellan du skrev ditt inlägg och nu är delen av då jag slog på sidan med navet vilandes på ett smidesstäd. Tur man har många intressen. Ett städ är bra å ha till allt möjligt...

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  3. #163
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Sedärja, ja ett städ gör ju att det svarar bra. Bra gjort!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  4. #164
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Tur ngn hann före. Ett välriktat tungt slag på spindeln där konan sitter löser det i 99/100.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #165
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 943
    Medlem#
    12120
    Det går ju an när man har grejen lös sådär, men sittandes i en bil brukar det ofta vara svårt att få till nåt bra mothåll, och det kan vara svårt att komma åt att slå också.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #166
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    383
    Medlem#
    -
    Saab har ett verktyg för att få ut dessa, nånting liknande kan ju vara bra att ha.


    Fast det var ju inte så mycket jobbigare att ta loss hela navet tyckte jag. Även om jag fick slåss med bultarna.
    Saab 900 T16 -1990

  7. #167
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    383
    Medlem#
    -
    Ett sista framsteg denna påskhelgen, fick av bromsskölden. Det krävde att jag borrade ut skruvarna men då det är genomgående hål var det inte så svårt, kunde borras bakifrån sen bröt jag bort bultskallen. Nu får den åka i elektrolysbadet också.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  8. #168
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Jag hade ångest när jag skulle byta lager spindlar och bromsskiva. Biltemas spindel verktyg gick av efter andra spindeln men några väl riktade slag på sidan fick dom att hoppa ur. Bromsskivan hade jag hört skräckhistorier om att den kanske behövde spräckas. Mina ramlade bokstavligen av. Lagren var inga problem det heller. Trots massor av rost och slitage var dessa de lättaste bytena jag gjort på någon bil tror jag.

    Det bästa är över nu är det bara enkla saker kvar.

  9. #169
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    383
    Medlem#
    -
    Angående bromsskivan hade jag precis samma upplevelse, jag var förberedd på ett helvete men kunde skruva av för hand...

    Lagren har jag tänkt låta bli ännu för jag har inte upplevt problem där.

    Jag undrar vad jag ska smörja bromskolven och glidpinnarna med. Jag lutar mot silikonfett, som typ CRC silikonfett. Fast de har också något som heter CRC bräklube men jag blir inte klok på om det är meningen man ska lägga utanpå oken eller på glidpinnarna och kolven?

    Kolven ser ut såhär, inte perfekt men inte urdålig heller, jag tror den håller denna sommar till.
    Saab 900 T16 -1990

  10. #170
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Den kolven ser ok ut. Finns det inga längsgående repor så borsta bara av den med stålborste. Fint smärgel på kolven.

    Jag använder ATE bromscylinderpasta för kolvar och packningar när jag plockar med bromsok.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #171
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    383
    Medlem#
    -
    Japp köpte en sån tub. Nu har det börjat gå åt andra hållet. Jag köpte biltemas bromsoksfärg, silver och svart blev det.







    Bultarna har jag inte gjort något med bara borstat av dom med vinkelslipen. Maskerade runt alla ställen en skruv kan ligga åt men kanske lite väl paranoid om det.

    6 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  12. #172
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Ser bra ut
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #173
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    383
    Medlem#
    -
    Har också skruvat av det andra bromsoket och det ligger i elektrolysbadet nu. Det ska få samma behandling fast jag kommer inte riva navet på vänster sida, får räcka med bromsarna.



    Bromsklossarna på vänster satt fast i oket och ville inte röra sig fritt, samma som höger sida alltså. På vänstersidan löste det sig då oken var rena och rosten och skräpet bortslipat från klossarna. Klossarna har bra med liv i sig ännu.

    Jag noterade även på bromsslangarna de stod datum, de är från 2007. Jag har även plockat bort slangarna, jag byter inte dom nu men de ligger på todo listan.

    5 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  14. #174
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    383
    Medlem#
    -
    Ett tips annars, när man plockar bort bromsslangen så rinner bromsvätskan ut och det är ju störande. Saabmanualen säger använd en gummiplugg men jag vet inte hur det är med er men jag har inga gummipluggar hemma bara sådär?

    Så vad man kan göra är att linda lite vulktejp runt en passande bult, M6 tror jag funkar bra, linda flera gånger och så det blir en kon-aktig form. Skruva sen in skruven i hålet och det är nu tätt, vulktejpen anpassar sig till gängorna.

    Ett annat tips är att lägga en bit krympslang runt munstycket till tryckluftssprutan så skadar man inga gängor i misstag och det blir tätt och bra om man ska t.ex. trycka ut kolven. Biltemas med lim är jättebra, det hålls på plats då.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  15. #175
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    383
    Medlem#
    -
    Går framåt. Har fokuserat på andra saker som jag vill ha färdiga innan jag börjar köra igen. T.ex. jag bytte o-ringen till bränslepumpen, den blev felmonterad då jag bytte förra året så det luktade bensin då man fyllde tanken. Hoppas jag fick den nya monterad korrekt, riktigt fippeljobb...

    Navet var återmonterat redan söndags, har elektrolysbehandlat det andra oket och målade det igår också. Jag linoljade bara navet och bromsskölden där, jag hoppas jag hinner göra det korrekt i höst eller nästa vinter.



    Såhär börjar elektrolysvattnet se ut


    Och anoden...


    Nu ska bromsvätskan också bytas och oken luftas. Jag har tänkt köra på en tryckbaserat luftare istället för en vakuumbaserad en.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  16. #176
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    På Saabs serviceverkstaden där jag jobbade så hade vi en bromsluftare som var en tryckbehållare med bromsvätska i och så fyllde man i med tryckluft. Sen skruvade man dit en anslutning med slang till bromsvätskebehållaren och öppnade en kran.
    Sen var det bara att öppna luftnipplarna och det fylldes på med bromsvätska så länge kranen till tryckbehållaren var öppen.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #177
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    383
    Medlem#
    -
    Ja jag har sett en sådan på biltema och även på amazon
    https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---m...ell-2000044343

    Man läser ju diverse skräckhistorier om människor som sprängt bromsvätskebehållaren dock.
    Saab 900 T16 -1990

  18. #178
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Varför inte denna varianten? Funkar klockrent.

    Bromsluftare, tryckluftsdriven - Biltema.fi
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  19. #179
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    383
    Medlem#
    -
    En stor orsak, priset.
    Saab 900 T16 -1990

  20. #180
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Det går framåt. Just gällande hjälp vid luftning av bromsarna. Har man lite tid på sig så många ggr räcker det att öppna nippeln så kommer bromsvätskan till slut igenom. Men det klart det kan bli lite blaskigt runt om kring. Jag använder denna den kostar 249/kr SEK. Den funkar bra de ggr jag använt den.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...are-2000031634
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Turbo Sport 1990?
    Av heffaklump i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2020-08-23, 07:56
  2. Motorbyte 9000 2,3i 1990
    Av GyllenB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 13:42
  3. Vart sitter BTR på 9000 Turbo 1990?
    Av NisseT16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 01:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •