Ja.
I alla fall från början.
Här kan man skymta hur det ser ut, det går att komma åt att göra rent samt prima med rostlösare, om man vill..
2024-05-02_07-41-39.jpg
Ja.
I alla fall från början.
Här kan man skymta hur det ser ut, det går att komma åt att göra rent samt prima med rostlösare, om man vill..
2024-05-02_07-41-39.jpg
Senast redigerat av flaset den 2024-05-02 klockan 07:43.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Kan vara, har inte kollat på den nedre bulten den är ännu svårare att komma åt. Jag vill verkligen inte göra samma på den. Därför skulle jag vilja glödga den innan jag ens försöker.
Förmodligen logiskt för att man ska kunna lokalisera skruven korrekt och konsistent.
Saab 900 T16 -1990
Tänker om jag ska prova knacka ut shimsen från sidan innan jag gör nånting, då borde det gå lättare.
Saab 900 T16 -1990
Jag tror inte att det kommer att göra lossandet av de två skruvarna enklare, och du kommer inte att få tillbaks schimsen utan att ha fått bort båda skruvarna.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Jag tänker om jag får bort shimsen så har jag bättre rum att svetsa på en mutter och jag kan skruva båda bultarna vidare inåt istället för utåt, jag tror det kan gå lättare för att lossa dem på det sättet. Ifall det är som så att rost fastnat i gängan då jag försökte backa ut den. Det bör också bli lättare att värma bulten.
Jag vet ju inte att jag ligger något mera illa till än redan om jag inte får tillbaka shimsen...
E: Nån annan tror bulten är fastärgat i själva hållaren, därför det gick av vid skallen och inte längre ner. Värme bör lösa det mesta dock.
Senast redigerat av FinnTurbo den 2024-05-02 klockan 11:29.
Saab 900 T16 -1990
Min tolkning av bilden var att det som håller emot är att bulten rostat fast i bygeln, inte i gängan, på samma sätt som man får med fastrostade bultar i 9000 styrspindeln - vilket man bara kan få bort med att värma hela spindeln så att rosten mjukas upp (om man inte borrar ut den). Just att bulten gått precis vid skallen samt om jag ser rätt en rostring runt bulten i hålet får mig att tro detta.
Om så är fallet kommer du inte kunna få ut bulten bara genom att vrida på den, behöver värme också.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ska prova värma med TIG, om jag får jorden runt bulten och handtaget mot där det gick av bör jag kunna lokalisera värmen ganska rejält. Får ta det försiktigt och inte förhasta sig nu.
Ska se om det går att hyra gassvets vid lokala maskinuthyrningen, har plockat ihop delar till en sån i några år men saknas ännu flera grejer.
Saab 900 T16 -1990
Den har förstås antagligen rostat fast mer eller mindre i gängan också, men det bör vara mer lätthanterligt, min reflektion var att det var bygeln som fick skallen att vridas av.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Värme värme värme låter som vad jag behöver. Vissa säger man ska chocka med vatten också så har det dubbel effekt.
Saab 900 T16 -1990
Den är loss nu, från själva länkarmen åtminstone. Det funkade jättebra att glödga bulten med tig på låg ström, jag tror det fokuserar värmen på bara bulten som inte ens acetylen kan. Om man kan få in tig-handtaget vill säga. Innan hade jag provat några gånger med gasol och sprejat med ATF-aceton som jag har som krypolja.
Syns inte så bra men det rör sig nu i hålet
Ett steg framåt, nu ska jag få ut skruven. Nu tror jag igen nästa steg är att få shimsen åt sidan, sen värma bulten igen närmare svetsmuttern. Sen måste jag som det går att få ner tigen mot den nedre bulten.
Det jag undrar är om det är säkert att ta bort flera bultar i gången, fjädern lägger ganska stor kraft på länkarmen. Jag undrar om jag b orde fixa nya bultar och skruva dit en ny innan jag börjar på den nedre bulten. Eller börja jobba med fjädern, vilket jag verkligen inte vill.
- - - Uppdaterad - - -
Jag har fått rådet att jag borde verkligen komprimera stötdämparfjädern, för det kan vara farligt nu då inte alla bultar håller den på plats.
Saab 900 T16 -1990
Nu ser jag inte riktigt hur du lyft bilen.
Men jag hoppas verkligen att du lyft den centralt så att allt avlastas och inte spänner?
Allt går så mycket lättare då.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Bilen är inte lyft!
Saab 900 T16 -1990
Bra kämpa på o ta det lugnt, bättre lägga en timme till nu än att lägga en timmer efter med att fixa något som ändå inte kommer bli bra sas.
Den skruven eller de 4 skruvarna är vitala delar som måste vara där som de är tänkta att vara. Skulle du köra vidare och det lossnar så kommer det ganska snabbt bli påkänningar på de andra skruven som inte de är gjorda för kort uttryckt.
Min plan nu är att inte köra bilen nånstans.
Jag ska låna fjäderspännare imorgon. Jag lyfter bilen centralt och tar bort däcket, lyfter under nedre kulleden och lägger på fjäderverktygen och släpper, gjort. Sen fortsätter jag med resten.
Saab 900 T16 -1990
Jag hade rekommenderat dig att även byte de 2/4 gummibussningarna som den övre länkarmen har de brukar bli torra och dåliga på spec den sidan där grenröret sitter. Jag vet hur de var på min gröna när jag höll på med den, de övre var betydligt sämre skick än de som undre bärarmen hade. De hade torkat och gick sönder när jag demonterade de så de hade inte varit med länge till, jag misstänker att värmen i motorutrymmet sliter på materialet med tiden.
Ja det är förmodligen en bra idé bara man kan köpa dom snabbt nånstans.
Saab 900 T16 -1990
EPC alltså saabspråk så heter de 7163603.
Ah vilken tur, Motonet har de i lager så jag kan köpa över helgen. Tur de finns, biltema verkar ha slutat helt med delar åt saab 900
Saab 900 T16 -1990
Man har också mycket att vinna på att så gott det går göra rent samt smörja från andra hållet, alltså skruvens utstick utanför svetsmuttern.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Där jag tror jag man borde börja med att skruva inåt så fastnar inte skräp i gängorna. Kanske man kan få dit en liten stålborste på samma gång bulten roterar runt.
Ska handla nya bultar ikväll samt bussningar.
Saab 900 T16 -1990