Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 214

Ämne: 1990 Saab 900 Turbo T16

  1. #41
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    pumpen låter mycket på bilar före 89 skulle jag säga. en -90 borde ha pumpen i en armatur i tanken och då ska det inte låta mycket. dåligt tecken och kanske bra att byta i förebyggande syfte.

    Dämpmattan är vanligt bitumen/asfaltsmatta. det finns gått om alternativ nuförtiden för det.

    Det är vanligt med läckage från bakljusen, packningen blir gammal med tiden som jag förstått det. det bästa är nog att lossa ljusen, slipa rent och sen lägga typ tunnare bit bitumen rmsa runt hela för att få en ny "packning" som håller tätt.

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    371
    Medlem#
    -
    Ja kanske det, tyvärr har jag inte haft tid med det och nu börjar jag snåla med utgifterna också, börjar bli väl mycket. Igår fick jag nya hjulhuslister, metervara från ett finskt företag som gör ersättare.

    Men igår gick det riktigt åt helvete då jag skulle ta bort baklampan, förmodligen p.g.a. allt läckage hade skruvarna rostat fast, så de började snurra runt i plasten. Fick kapa skruven för att få ut den.

    Först såg allt bra ut:






    Men det var inte det värsta, detta borde gå relativt lätt att fixa, ny M5 skruv, fick bort den gamla, epoxilimma in en ny. Men det började uppstå sprickor i den orange plasten, och under natten kom det mera! Så nu måste jag prova fixa det också... Eller jag hade tur och hittade en ny baklampa för 10€ på en finsk auktionssajt så den är inköpt, men ska prova fixa denna trots allt, kanske det blir bra! Har slipat ut sprickorna och fyllt dom med klart epoxilim. Nu torkar den. Sen ska det sandas igen och kanske jag klarlackar hela lyktan med 2k klarlack, det har jag haft bra erfarenhet med på strålkastarna på min andra bil.

    Nya lampan:




    Och såhär såg det ut under baklampan


    Sprickorna på nuvarande lampa


    Fogar urslipade


    Epoxilim applicerat och det torkar nu.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    371
    Medlem#
    -
    Slipad till 800, tyckte det räckte




    Och efter lackering, det blir väl inte bättre än såhär, har en ny spruta och lite svårt med inställningarna, tror jag lade på det för vått. Kanske går att våtsanda bort vissa saker och göra ytan flatare. Men sprickorna kommer aldrig försvinna, men den läcker åtminstone inte.



    Problemet nu är den kommer inte matcha den andra lampan, men får se hur jag gör, om jag lägger på den andra lampan då den kommer, eller om jag slipar den andra och lackerar den. Fördelen att slipa och lackera är man får bort de fär förb. märkerna som är gjutna in i plasten, blir en ren och slät yta.

    Bild mera rakt på, utan glans som förvirrar

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av FinnTurbo den 2023-08-05 klockan 19:09.

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    371
    Medlem#
    -
    Tidigare idag, ny (rostfri) skruv monterad och fäst med kemisk metall.


    Och lampan monterad igen, ja den ser ju inte helt fräsch ut. Men, det har regnat och jag har även kört en 60km+ idag och inget vatten läcker in längre. Har inte gjort nåt åt packningen annat än haft ut den och satt den tillbaka. Kanske det räckte? Känns nu inte vått där iallafall.



    Känns som ganska typiskt det här. Jag skapar problem då jag försöker fixa dom. Detta är ju inte det enda jag tampas med. Har inget vakuum till fläktkontrollen och det blåser inget ur centerventilerna, fast allt annat som farthållaren funkar (lär va känslig för vakuumläckage) och har provat flera vacuumtankar och backventiler.

    Det jag tror är att jag lyckats plugga åter slangen eller kopplingen som finns där under luftfiltret till kupen, det är därifrån allt vakuum kommer till fläktkontrollen som jag förstår det. Ser ganska mörkt ut om man vill slippa dit från andra sidan, utan en störande mängd demontering och man är ju rädd man har sönder nåt annat i processen...

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Farthållaren är ett helt eget vakuum-system, har inget med övrigt vakuum att göra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    371
    Medlem#
    -
    Köpte nya hjulhuslister, från ett finskt företag. Det är tjockare och mjukare än original:



    Monterat på ett hjul, väldigt enkel att installera.




    Ser bra ut, tjockare än originalen men jag gillar looken. En sak jag inte gillade var hur det såg ut under listen. Speciellt på insidan. Ser ut som mera svetsjobb i framtiden. Rensat och penslat med dinitrol ML och lagt mycket fett i listen innan jag satte dit den.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    JA, den där listen ser ut att kunna fungera bra för att skydda plåtkanter mot rost speciellt som den ser ut att vara bra att packa in fett i. Har du någon länk till listen?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    371
    Medlem#
    -
    Här finns den, sidan är bara på finska men i chrome funkar det ganska bra att översätta sidan;
    https://www.korjakumi.fi/tuote/lokas...a-t424-1084704

    Står den säljes i 20m längder men det gick att bara köpa 4m, det står att utländska kunder kan ta kontakt till myynti@korjakumi.fi

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    371
    Medlem#
    -
    Surt sa räven! Det sa *plonk* då jag hoppade ur bilen, en närmare undersökning visar en av fjädrarna till min reparationssats har släppt så nu hänger sätet neråt lite under röven.

    Jag har den dåliga känslan att det är själva hålet som öppna upp och gått sönder. Det var redan sönder och jag borrade nytt hål bredvid... Men hålet kom lite fel så det blev lite svagt, var rädd för det.... Så nu blir det nog att ta ut sätet igen men jag vill inte bara göra mera hål.

    Tänker jag måste ta och svetsa åter hålen som gått sönder först så det inte blir som en schweizerost.

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    371
    Medlem#
    -
    Tänker prova med nya kromlister till bilen. Jag köpte en hel gammal kofångare med kromlist, men med tanke på hur billigt det är med denna så kanske jag kör på det istället. Redan beställt. Man limmar fast dessa. Listen där framme börjar rosta och på ett ställe är den ihopskruvad, så det ser inte så trevligt ut.

    https://www.ebay.com/itm/272157425077

    Går det att justera kofångarna annars? Där framme finns det ett märkbart större glapp under strålkastaren på höger sida, jag tror den behöver komma upp, är det bara kanske att lossa några bultar och puffa uppåt?

    Likaså kunde huven justeras litet nedåt på höger sida längst ut.

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    371
    Medlem#
    -
    Hittade följande gula lapp i bilen nära höger högtalare, förmodligen säger det allt vad bilen kom med:



    Vissa saker lyckas jag tolka, som Vas.ohj som förmodligen syftar på att kontrollerna är på vänster sida, inte aero paket, B 202 Turbo, sen en massa okända saker, manuell växel, svart. Kanske nån som kan bättre finska kunde tolka den.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 900 T16 -1990

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    371
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    pumpen låter mycket på bilar före 89 skulle jag säga. en -90 borde ha pumpen i en armatur i tanken och då ska det inte låta mycket. dåligt tecken och kanske bra att byta i förebyggande syfte.
    Idag kom jag mig för att ta en video, mest så man kan höra hur det låter

    Saab 900 T16 -1990

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    371
    Medlem#
    -
    Bara av en ren slump såg jag nåt då bilen stod parkerad med hjulen vikta... började peta och snart såg det ut såhär





    Ja, ska svetsas förstås, säkert blir det mera att ta bort än vad man ser här. Frågan är med rost här, vågar man köra bilen eller bör det åtgärdas direkt? Hade hoppats att allt svetsarbete skulle ske i vinter då bilen parkeras i verkstaden som förbereds för den och jag hade mycket tid att fokusera på det.

    Dom slarvade vid besiktningen, som gjordes i maj. Det där hade man märkt med hammaren.
    Saab 900 T16 -1990

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    371
    Medlem#
    -
    Som alltid med rost desto mera man letar desto mera hittar man. Tänker jag ska svetsa sidorna åtminstone. Borde gå utan att plocka bort länkarmarna, kanske. Kanske det duger i ett par månader. Man kunde väl ännu köpa nya ekonomidelar här tror jag.

    Saab 900 T16 -1990

  15. #55
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    avlasta övre länkarmen genom att gissa upp och sne lägga nått mellan länkarmen och hålet den går ur, träbit exempelvis.

    lossa sen stötdämparen i nederkant och kroka av den från länkarmen. tappa inte bort muttern, tumgänga

    lossa sen länkarmens fästen (3 muttrar styck med pinnskruv uppifrån)

    sen svänger du bara runt länkarmen så den inte är ivägen.

    ett 15 minuters jobb och det blir mycket lättare att jobba däromkring
    men kan klara sig ganska långt utan att lossa spindelleden som kan vara det dryga.

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    371
    Medlem#
    -
    15 minuters job njae, snarare en timme+ för mig att komma såhär långt

    FcO5C0mh.jpg

    Sen sitter den fast i nåt mera där också, tror det är en krängningshämmare, ser ut att vara två bultar så är den lös. Men nu började det regna så jag gick in.
    Saab 900 T16 -1990

  17. #57
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    sorry!

    "allt är lätt när man kan det" heter det

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    371
    Medlem#
    -
    Går sakta men ny bottenplåt insvetsad där framme. Jag tänker göra den andra bottenbiten längre bak, sen ska jag svetsa på "läpparna" separat, som Fitzee gör, har inte utrustningen att göra så komplexa former från en hel del. Sen svetsar jag på nya sidoplåtar.



    Har faktiskt just svetsat in den bakre bottenbiten så det går framåt... Nu måste jag äta nåt, börjar bli darrig.
    Saab 900 T16 -1990

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    371
    Medlem#
    -
    OK nu borde det bara vara sidorna kvar. Jag lämnade det öppet såhär så jag kan lägga rostkonverterare samt primerfärg, innan jag svetsar dit sidoplåtar. Då får man hoppas det duger ett tag då... Jag lämnade lite extra "läpp" där också, tänker det är onödigt att ta bort det och det blr bara starkare. Rå linolja ska det fläskas på med också sist och slutligen.



    Det borde förmodligen borras ett hål i botten för dränering ännu också.

    Gud va jobbigt å behöva ligga å svetsa, behöver verkligen få en riktig verkstad så jag åminstone kan ha bilen på pallbockar.

    5 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  20. #60
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Bra kämpat!
    Rostlagning är otroligt tråkigt, men det känns bra efteråt när det är klart..
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Turbo Sport 1990?
    Av heffaklump i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2020-08-23, 07:56
  2. Motorbyte 9000 2,3i 1990
    Av GyllenB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 13:42
  3. Vart sitter BTR på 9000 Turbo 1990?
    Av NisseT16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 01:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •