Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 215

Ämne: 1990 Saab 900 Turbo T16

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Tomgångsmotorn ska helt reglera tomgången, du ska inte justera skruven för spjället, det gör att du ändrar arbetspunkten för tomgångströmbrytaren så det blir lätt dominoeffekt av det - det är lite knepigt att justera brytaren efter att ändrat grundjusteringen för spjället, och om man ställer tomgångsskruven för snålt så får man konstig gasrespons. Kort sagt, rör inte om du inte är tvungen.

    Tomgångsmotorn är inte en backventil, din beskrivning låter inte som det finns ett problem med den. Det faktum att den går upp till 2000 rpm är ytterligare ett tecken på tjuvluft, tomgången borde ligga på 1200-1500 rpm med kontakten urkopplad.

    Eftersom den går ner i tomgång när du kopplar in kontakten så tyder det på att tomgångsregleringen i grund och botten är korrekt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Tomgångspratet fick egen tråd i motorstyrning

    Idag har jag plockat ut intercooler systemet och alla rör och rengjort. Mot turbon fanns det mera skit än längre bort, om turbon blåser olja kan det vara tecken den börjar ha sin bästa dar bakom sig förstår jag, men lite olja i intercoolern är visst alltid att förvänta sig? Nu är det dock rent, tvättat ur med avfettning och då det inte dög så tog jag till E85, borde nyttjat diesel men hade inget på dunk. Men två sköljningar och det var rent. Sen sköljde med mycket varmvatten, sen blåste ur den med hårtork och den fick torka i solen ett tag.



    Allt tillbaka och motorn ser lite renare ut nu.


    Jag kom på att en tumhylsa i storlek 9/32 passar utmärkt på rörklämmorna. Skönare än att stå med mejsel.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Jag vet 7mm är den storlek som ska passa bäst, men jag vet inte hur det är med er och gamla klämmor, men jag får stå och bråka med dom för att få på hylsan, eller av igen efteråt, för efter många år har dom små skador och sånt som gör att 7mm hylsan inte vill passa, så därav mitt tips.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Pga att 900an är gammal så saknar vevhusventilationen en oljefälla.

    det innebär att vevhusdimman åker ofiltrerat från ventilkåpan in genom röret framför turbon och genom turbon.

    på moderna bilar så filtrerar man dimman något innan den sugs in igen pga miljökrav.

    det är alltså helt naturligt att du har oljeklägg i tryckrören, intercooler och insug

    slangklämmorna är 7mm

    att dra med spärrskaft är risky stuff, du riskerar lätt att dra för hårt. det går tom dra för hårt med en flexibel mejsel.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Dra åt för hårt så att plastdelarna går sönder menar du?

    Vet dom är 7mm, men har förklarat varför.

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Igår skaffade jag en bakre kofångare, mest för remsan som sitter i den. Men en extra kofångare kan va bra å ha också, bara den piffas upp lite.

    Också två nya lampor till bagageluckan:


    De blev ganska bra, oljade in packningarna ganska bra, tänker detta hjälper dom hålla ihop och även hålla bort rosten.





    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Skruvarna som sitter där är troligen ST4,2-skruvar, i 9000 lamphållare är det vanliga RTS (Torx20) ST4,2x13*mm som jag har bytt till A2 rostfria, samt en*nylonbricka*4,3X9X0,8 för att ersätta originalbrickan som sprider kraften. Sifvert skruv har båda, men man måste tyvärr till deras butik för att köpa dem i stycktal: https://www.sifvert-skruv.se/produkt...latskruv/28015 https://www.sifvert-skruv.se/produkt...dbrickor/54000 (Data på skruv och bricka här: https://www.sifvert-skruv.se/fileadm...v_20180424.pdf)

    På så sätt undviker man problem att få loss lampglasen när man ska byta lampa efter ett antal år.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Skruvarna som fanns på var bortrostade helt, dessa var några jag hittade av ren slump i en låda då jag slängde originalen i skrothinken.

    Tanken är att köpa rostfria skruvar i torx utförande. Botnia Bolt i Vasa borde ha vad jag söker. Jag lade också dit plastbrickor som såg passliga ut.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Just nu håller jag på och tillverkar en ny vakuumkanister. Verkar som all den där sprejen jag felsökte vakumläckage med tog livet av lite känsligt gummi på backventilen på vakuumkanistern, luften gick åt båda hållen och gummit hade blivit ”skrovligt”. Jag försökte reparera kanistern men på så gammal plast var det svårt. Jag tänker prova tillverka en ny kanister i metall eller från ett PVC rör, annars funkar bilen och jag kör med den, nypt av vakuumlinjen till den söndriga bypass ventilen bara.

    Senast, i bärskogen med saaben






    Söker en kassettspelare till saaben också, Clarion för saab vore trevligt men jag tror istället jag kommer söka en Alpine av passande årsmodell, typ såhär, passar in med resten av bilen ganska bra:



    Jag tycker också instrumentbelysningen är i svagaste laget. Man ser den inte alls före det blir mörkt och den är maxxad jo, jag har inte bara glömt att skruva upp det. Funderar på att göra en LED konvertering så jag kan se belysningen lite starkare. Nån annans resultat som jag tyckte såg bra ut, denna har bytt varenda lampa förutom batterilampan, den kan man visst inte byta mot led av nån orsak:



    Och visst är det finare ratt utan airbags? Glad jag slapp det på min.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Idag fick jag en ny avlastningsventil och nya tändstift (NGK BCP7EV). Köpte 8 st NOS stift med guld-palladium beläggning.

    Gamla ventilen, otroligt vad skitigt det kan bli.


    Gamla tändstiften, NGK BCP7ES verkar tidigare ägaren kört med.


    Jag tror dom började närma sig slutet...




    Bilen känns lite bättre nu, turbomätaren går lite höger nu än tidigare. Ska bli intressant hur det påverkar bränsleförbrukningen också.

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Anledningen att du inte ser instrumentbelysningen innan det är mörkt är för att den inte är avsedd att fungera så att man ser den på dagtid.

    På samtida 9000 är det uppenbart att det ska fungera så, eftersom det finns 1-3 olika saker som är avsedda att lysa i dagsljus, och de styrs av en ljussensor så att de får högre ljusstyrka på dagen - medan de på natten styrs av reostaten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Jo jag vet att saab tänkte det så, men jag skulle vilja ha det litet ljusare vid lätt mörker / skymning ändå.

  13. #33
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    De där tändstiften har gjort sitt kan man lugnt säga
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Japp, förvånande att bilen gått till synes helt bra på dom. Om jag kommer ihåg rätt så BCP7ES är en variant som behöver bytas oftare. Oklart vad för intervaller det är på de här gamla guld-palladium stiften.

    Jag hade inte tid igår att fundera på om man skulle justera avståndet mellan elektroderna nåt, blev att jobba snabbt för att hinna undan regnet. Sambon har köpt ett växthus och de som levererade det satte det i carporten, så jag fick parkera under bar himmel igår och regnet började komma medan jag jobbade. Var lite stressigt att få på alla delar till turbon igen då det började falla droppar. Sen ett uppehåll så jag hann fixa stiften.

  15. #35
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Med tanke på luftfilter som inte varit bytt på minst 10 000 mil och samma med tändstiften (troligen ännu längre), så antar jag att du redan bytt motorolja och filter? Bilen verkar inte alls servats som den skulle, oavsett motoroljepratet från säljaren. Jag hade isf då också gjort minst 2 snabba olje/filterbyten efter några hundra mil eftersom det lär lösas upp massor med gammal skit om olja inte är bytt på länge.

    Fin bil annars! Älskar 900 och saknar min Azurblåa trots att den bara var en snikmodell med vanlig förgasare.

    Edit: Apropå att laddlampan inte går att byta till LED är därför att den är en del i laddkretsen och en diod har väldigt annorlunda egenskaper mot en glödtråd. Det är så jag minns det iaf från gamla bilar.
    Senast redigerat av MultiMan den 2023-08-02 klockan 10:03.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Ja det bytte jag direkt jag kom hem, filter och olja. Han erkände han hade slarvat med senaste bytet, men enligt loggen innan hade det bytts olja med jämna mellanrum åtminstone. Säkerligen kan det va bra med ännu ett byte. Har förmodligen kört en 200 mil nu efter det senaste bytet.

    Men ja det var nog annat det slarvats med också som man ser. Han var en upptagen man, byggde eget hus, fått första barnet och andra påväg. Det var nog orsaken den såldes, tiden fanns inte att ge bilen den uppmärksamhet som behövdes. Men han verkade va en riktig saabfantast och bilen verkade vara viktig för honom, visade video från deras bröllop där den var bilen dom for iväg från kyrkan med.

    Jag har ny rotor / kåpa och ska kanske ta och byta dom också. Eller åtminstone inspektera dom för att se behovet.

    Tack, det är en trevlig bil, mycket mera körglädje. Det är också roligt att man här ser så många 900or på vägen. Senast idag mötte jag en svart 900a på vägen till jobbet och förra veckan såg jag fyra stycken 900 längs vägarna.

    En sak annars, brukar bränslepumparna ha högt ljud på dessa bilar? Ljudet från bränslepumpen som jag tänker där där i bagaget nära tanken, för ett såpass högt ljud man hör det över tomgången.

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Och nu.... Rostflagor i reflektorn på förarsidan!

  18. #38
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag har putsat gamla reflektorer med Autosol och trassel med helt ok framgång. Även korroderade huvudbromscylindrar i aluminium har jag autosolat med hjälp av hoprullad tygbit. Blev slätt och fint och tätt med nya packningar. Moppetiden går aldrig ur!
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Det är visst inte rost, utan plast, men ändå, en ganska stor bit, som ett euros mynt mark som är borta på sidan. Tror inte det går att polera.. Speedparts.se ser ut att ha dom till bästa priserna på nya reflektorer. Men tror jag ska leva med det tillsvidare.

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    375
    Medlem#
    -
    Mindre trevlig upptäckt, det verkar läcka in vatten i bagaget och det finns nån sorts gummiyta som det runnit in vatten under.

    Här har jag skrapart bort en del, reservhjulet var här. Jag tänker allt måste bort. Jag gissar detta är till för att dämpa ljud. Passande ersättning sen?


    Det ser ut som om det läcker in vid bakljuset på passagerarsidan. Har inte plockat bort lyktan ännu så jag vet inte exakt hur och var det läcker men ser ut som om det varit nån tätningsmassa nära. Ska lampan verkligen tätas med nån sorts massa eller ska det vara nån packning? Gissar detta är nåt eget av tidigare ägare som inte längre håller tätt.

    Här skulle det säkert passa att pensla rå linolja i alla fogar och skarvar efter man tagit bort det mesta av rosten.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Turbo Sport 1990?
    Av heffaklump i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2020-08-23, 07:56
  2. Motorbyte 9000 2,3i 1990
    Av GyllenB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 13:42
  3. Vart sitter BTR på 9000 Turbo 1990?
    Av NisseT16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 01:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •