Sidan 16 av 16 FörstaFörsta ... 6141516
Resultat 301 till 314 av 314

Ämne: 1990 Saab 900 Turbo T16

Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2661
    Nej, det är bränsleledningarna som går där. Bromsledningarna är gjorda av stålrör från fabrik som om jag minns rätt är lackade i en grön färg.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Medlem#
    -
    Tankade nästan fullt i morse och efter bilen stått ett tag kände jag bensinlukt. Jag har alltså inte lyckats få den där förbannade bensinpumpen att täta. Frustrerande!

Jag har inte tankat fullt på ett bra tag då jag ville se om 50€ i veckan räckte till att köra runt på (mer eller mindre jo) men tidigare hade det luktat bensin så fort den gick över halvfull vilket den klarade efter jag gjorde om tätningen, så litet bättre men inte perfekt.
    Saab 900 T16 -1990

Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Medlem#
    6833
    Angående bensinlukt, slå även kik i bagageutrymmet att det inte fuktar sig vid slangarna markerade i gult.

Ett ställe till är packningen till tanklocket som sannolikt har tröttnat efter 30-40år. Finns nya via Orio-Hedin men antagligen passar flertalet 44mm tanklockspackningar av valfritt märke & pris.

Senast redigerat av axelsson den 2024-06-03 klockan 13:18.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Medlem#
    -
    Jag tror den där delen har servats av tidigare ägare, han nämnde något sånt. Just där har jag aldrig haft problem. Jag var och kände runt pumpen och kom iväg med bensinlukt på fingrarna.

1 användare gillar detta inlägg

Saab 900 T16 -1990

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Medlem#
    -
    Jag kanske har hittat ett bälteslås. Får veta sen i veckan.

Mysko beteende idag från bilen, då jag var i stan, bromsen började sjunka och tappade kraft, jag fick liksom pumpa om flera gånger, eller använda handbromsen ibland. Det var som om den skulle ha luft i systemet. Blev orolig och åkte hemåt försiktigt, efter jag börjar vara hemma funkar bromsen normalt igen.

Bilen har också börjat uppvisa ett klonk-klonk ljud som hörs speciellt då man kör sakta och svänger. Men det kommer från bakvagnen nånstans, inte framsidan. Misstänker nån bussning, eller kanske avgasröret tar i nånstans,
    Saab 900 T16 -1990

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Medlem#
    -
    Inte mycket att rapportera förutom att jag fick ett nytt bälteslås så jag behöver inte köra med sambon sittandes i baksätet som om jag vore hennes chaffis.

Bilen rullade över till 290,000km annars

Vid 300 nånting borde man väl ta ut motorn för service... bävar lite för det men skulle kännas bra å veta alla lager å kolvringar, packningar osv är i skick för 300,000 km till.

Saab 900 T16 -1990

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Medlem#
    -
    Oj herregud. Denna helg skulle jag byta o-ring p.g.a. bensinlukt då man tankar för mycket. Nå den nya o-ringen var fel storlek, den gamla gick inte tillbaka. Jag provade koka den och det hjälpte inte mycket, till sist satte jag bara dit den igen och den fick sitta dåligt, jag behövde få bilen att fungera för den ska besiktas på måndag.

Nå bilen startar inte.... Efter jag plockade ur pumpen igen ser jag att den gått sönder! Den förbannade armaturen har gått sönder där bränsleslangen går ut, en plastpip eller vad man ska kalla det har gått av. Nå det blir lite halvt panik men jag slaktar propartspumpen för sina fungerande delar och monterar allt i den gamla pumparmaturen som jag hade kvar. Tillsammans får jag så det räcker för en ny pump... Jäkla skräp som går sönder medan den andra är snart 35 år och håller bättre...

Ja en massa arbete och inget blev bättre. Behöver fortfarande ny o-ring, men undrar ju om det kommer hjälpa något.
    Saab 900 T16 -1990

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Medlem#
    -
    Bilen besiktad och.. den gick inte igenom. Egentligen perfekt på alla punkter tyckte besiktaren som är ägaren för verkstan som är f.d. Saab verkstad, han kunde 900:orna och tyckte bilen är i nyskick. Även avgasvärderna var riktigt bra sade han.

Tomgång / ca 2350 rpm
    CO 0,02 / 0,9
    HC 24 / 22
    CO2 14,7 / 14,8
    O2 0,41 / 0,25
    Lambda - / 1,008

Enda punkten som bilen fallerade på var nedre vänster kulled. Den glappade. Så den ska bytas och ombesiktning inom en månad.

Jag måste säga bilen startar mycket bättre med den gamla pumparmaturen tillbaka, trots pumpen är Proparts. Jag tror det har att göra med hur den är designad. Dom är inte helt lika, på den gamla pumpen är returen direkt kopplad till injektorpumpen. På den nya pumpen går returen bara till själva "hinken" och en T-koppling från pumpen delar på bränslelinjen, en till motorn och en till injektorpumpen. I den äldre designen får alltså pumpens hela effekt först gå till motorn och returlinjen försörjer injektorpumpen.
    Saab 900 T16 -1990

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    Att matningen delas och går till ejektorpump samt till fram till motor är standard på typ alla andra saab 1990-. 9000, NG900, OG9-3 och 9-5 tex. Returen släpps i hinken på dessa.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Medlem#
    -
    Nå idag bytte jag kulleden, det gick utan större problem. Men jag tror en brytgaffel kunde hjälpt här. Inte det lättaste att träffa med två slägghammare på samma gång då allt är kvar på bilen.

Men gud va snålt, TRW, skickade inte med nya bultar, bara muttrar? Det var ändå den dyraste modellen. Jag skulle kört på den näst dyraste som var FAG och kom med nya bultar... Fick leta upp de bästa gamla bultarna jag hade och nyttja dom.

Saab 900 T16 -1990

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Medlem#
    -
    Jag vill påpeka nåt annat som gjorde mig lite irriterad. Jag köpte leden på Motonet i Finland och de har tre leder. Den dyraste är listad med "guldmedalj" och som OEM kvalité. Det är TRW som jag köpte. Men den näst dyraste leden... det är FAG från Tyskland. Där får man även nya bultar, den är bara listad som "basic" kvalitét... Men det känns som man blev lite lurad att köpa den sämre delen till högre pris. FAG är ju där i topp kvalitétsmässigt i min värld.

Saab 900 T16 -1990

TRW är oxå hög kvalité, den är en OE tillverkare till de flesta bilmärken och har flertal delar i saabarna

Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Medlem#
    -
    Nåja here we go again. Bränslepumpen ut igen. Jag ska byta ut slangen mot en dränkbar slang jag köpte istället. Jag vill inte sitta och oroa mig över den att den fallerar på vägen nån gång...

Köpt två nya o-ringar enligt EPC numret, ProParts står det, vad annars...

Biltemaslangen på pumpen, efter ca 1.5 veckor ser den ännu OK ut:

Separerar pumpen i två halvor

Plockade själva pumpen med filter och sätter på en ny slanglängd, här använde jag en 13mm klämma, på den andra hade jag 12mm, för det var vad som fanns. Den nedre behöver den lite större. WD-40 är guld här för att man ska få saker monterade...

Allting ihop igen

Och tillbaka i bilen med ny o-ring. Nu hoppas jag på att inte behöva känna bensinlukt om jag tankar fullt...

Den här gången lyckades jag, trots verktyg, knäcka mycket av ringen. Aldrig hänt förut. Men som tur är har jag en extra ring.
    Saab 900 T16 -1990

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Medlem#
    -
    Jag har nu tankat full några gånger nu utan nån bensinlukt i bilen så jag hoppas problemet är löst... Har mest bara kört bilen i sommar och den bara är trevlig och funkar som det ska. Känns lika pålitlig som en nyare bil. Fast man börjar längta efter AC... Speciellt då det regnar mycket och är fuktigt.

Har just avslutat 4 veckor semester och har spenderat hela semestern att bygga utetak, Saaben har fått vara nyttobil och dra många virkeslass

Senast redigerat av FinnTurbo den idag klockan 06:54.
    Saab 900 T16 -1990

Liknande ämnen

1. Saab 9000 Turbo Sport 1990?
    Av heffaklump i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2020-08-23, 07:56
  2. Motorbyte 9000 2,3i 1990
    Av GyllenB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 13:42

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen