Sidan 16 av 16 FörstaFörsta ... 6141516
Resultat 301 till 320 av 320

Ämne: 1990 Saab 900 Turbo T16

  1. #301
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 076
    Medlem#
    2661
    Nej, det är bränsleledningarna som går där. Bromsledningarna är gjorda av stålrör från fabrik som om jag minns rätt är lackade i en grön färg.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  2. #302
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    498
    Medlem#
    -
    Tankade nästan fullt i morse och efter bilen stått ett tag kände jag bensinlukt. Jag har alltså inte lyckats få den där förbannade bensinpumpen att täta. Frustrerande!

    Jag har inte tankat fullt på ett bra tag då jag ville se om 50€ i veckan räckte till att köra runt på (mer eller mindre jo) men tidigare hade det luktat bensin så fort den gick över halvfull vilket den klarade efter jag gjorde om tätningen, så litet bättre men inte perfekt.
    Saab 900 T16 -1990

  3. #303
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    606
    Medlem#
    6833
    Angående bensinlukt, slå även kik i bagageutrymmet att det inte fuktar sig vid slangarna markerade i gult.



    Ett ställe till är packningen till tanklocket som sannolikt har tröttnat efter 30-40år. Finns nya via Orio-Hedin men antagligen passar flertalet 44mm tanklockspackningar av valfritt märke & pris.



    Senast redigerat av axelsson den 2024-06-03 klockan 13:18.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  4. #304
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    498
    Medlem#
    -
    Jag tror den där delen har servats av tidigare ägare, han nämnde något sånt. Just där har jag aldrig haft problem. Jag var och kände runt pumpen och kom iväg med bensinlukt på fingrarna.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  5. #305
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    498
    Medlem#
    -
    Jag kanske har hittat ett bälteslås. Får veta sen i veckan.

    Mysko beteende idag från bilen, då jag var i stan, bromsen började sjunka och tappade kraft, jag fick liksom pumpa om flera gånger, eller använda handbromsen ibland. Det var som om den skulle ha luft i systemet. Blev orolig och åkte hemåt försiktigt, efter jag börjar vara hemma funkar bromsen normalt igen.

    Bilen har också börjat uppvisa ett klonk-klonk ljud som hörs speciellt då man kör sakta och svänger. Men det kommer från bakvagnen nånstans, inte framsidan. Misstänker nån bussning, eller kanske avgasröret tar i nånstans,
    Saab 900 T16 -1990

  6. #306
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    498
    Medlem#
    -
    Inte mycket att rapportera förutom att jag fick ett nytt bälteslås så jag behöver inte köra med sambon sittandes i baksätet som om jag vore hennes chaffis.

    Bilen rullade över till 290,000km annars


    Vid 300 nånting borde man väl ta ut motorn för service... bävar lite för det men skulle kännas bra å veta alla lager å kolvringar, packningar osv är i skick för 300,000 km till.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  7. #307
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    498
    Medlem#
    -
    Oj herregud. Denna helg skulle jag byta o-ring p.g.a. bensinlukt då man tankar för mycket. Nå den nya o-ringen var fel storlek, den gamla gick inte tillbaka. Jag provade koka den och det hjälpte inte mycket, till sist satte jag bara dit den igen och den fick sitta dåligt, jag behövde få bilen att fungera för den ska besiktas på måndag.

    Nå bilen startar inte.... Efter jag plockade ur pumpen igen ser jag att den gått sönder! Den förbannade armaturen har gått sönder där bränsleslangen går ut, en plastpip eller vad man ska kalla det har gått av. Nå det blir lite halvt panik men jag slaktar propartspumpen för sina fungerande delar och monterar allt i den gamla pumparmaturen som jag hade kvar. Tillsammans får jag så det räcker för en ny pump... Jäkla skräp som går sönder medan den andra är snart 35 år och håller bättre...

    Ja en massa arbete och inget blev bättre. Behöver fortfarande ny o-ring, men undrar ju om det kommer hjälpa något.
    Saab 900 T16 -1990

  8. #308
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    498
    Medlem#
    -
    Bilen besiktad och.. den gick inte igenom. Egentligen perfekt på alla punkter tyckte besiktaren som är ägaren för verkstan som är f.d. Saab verkstad, han kunde 900:orna och tyckte bilen är i nyskick. Även avgasvärderna var riktigt bra sade han.

    Tomgång / ca 2350 rpm
    CO 0,02 / 0,9
    HC 24 / 22
    CO2 14,7 / 14,8
    O2 0,41 / 0,25
    Lambda - / 1,008

    Enda punkten som bilen fallerade på var nedre vänster kulled. Den glappade. Så den ska bytas och ombesiktning inom en månad.

    Jag måste säga bilen startar mycket bättre med den gamla pumparmaturen tillbaka, trots pumpen är Proparts. Jag tror det har att göra med hur den är designad. Dom är inte helt lika, på den gamla pumpen är returen direkt kopplad till injektorpumpen. På den nya pumpen går returen bara till själva "hinken" och en T-koppling från pumpen delar på bränslelinjen, en till motorn och en till injektorpumpen. I den äldre designen får alltså pumpens hela effekt först gå till motorn och returlinjen försörjer injektorpumpen.
    Saab 900 T16 -1990

  9. #309
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 453
    Medlem#
    6973
    Att matningen delas och går till ejektorpump samt till fram till motor är standard på typ alla andra saab 1990-. 9000, NG900, OG9-3 och 9-5 tex. Returen släpps i hinken på dessa.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #310
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    498
    Medlem#
    -
    Nå idag bytte jag kulleden, det gick utan större problem. Men jag tror en brytgaffel kunde hjälpt här. Inte det lättaste att träffa med två slägghammare på samma gång då allt är kvar på bilen.

    Men gud va snålt, TRW, skickade inte med nya bultar, bara muttrar? Det var ändå den dyraste modellen. Jag skulle kört på den näst dyraste som var FAG och kom med nya bultar... Fick leta upp de bästa gamla bultarna jag hade och nyttja dom.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  11. #311
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    498
    Medlem#
    -
    Jag vill påpeka nåt annat som gjorde mig lite irriterad. Jag köpte leden på Motonet i Finland och de har tre leder. Den dyraste är listad med "guldmedalj" och som OEM kvalité. Det är TRW som jag köpte. Men den näst dyraste leden... det är FAG från Tyskland. Där får man även nya bultar, den är bara listad som "basic" kvalitét... Men det känns som man blev lite lurad att köpa den sämre delen till högre pris. FAG är ju där i topp kvalitétsmässigt i min värld.

    Saab 900 T16 -1990

  12. #312
    TRW är oxå hög kvalité, den är en OE tillverkare till de flesta bilmärken och har flertal delar i saabarna

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  13. #313
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    498
    Medlem#
    -
    Nåja here we go again. Bränslepumpen ut igen. Jag ska byta ut slangen mot en dränkbar slang jag köpte istället. Jag vill inte sitta och oroa mig över den att den fallerar på vägen nån gång...

    Köpt två nya o-ringar enligt EPC numret, ProParts står det, vad annars...



    Biltemaslangen på pumpen, efter ca 1.5 veckor ser den ännu OK ut:


    Separerar pumpen i två halvor


    Plockade själva pumpen med filter och sätter på en ny slanglängd, här använde jag en 13mm klämma, på den andra hade jag 12mm, för det var vad som fanns. Den nedre behöver den lite större. WD-40 är guld här för att man ska få saker monterade...



    Allting ihop igen


    Och tillbaka i bilen med ny o-ring. Nu hoppas jag på att inte behöva känna bensinlukt om jag tankar fullt...



    Den här gången lyckades jag, trots verktyg, knäcka mycket av ringen. Aldrig hänt förut. Men som tur är har jag en extra ring.
    Saab 900 T16 -1990

  14. #314
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    498
    Medlem#
    -
    Jag har nu tankat full några gånger nu utan nån bensinlukt i bilen så jag hoppas problemet är löst... Har mest bara kört bilen i sommar och den bara är trevlig och funkar som det ska. Känns lika pålitlig som en nyare bil. Fast man börjar längta efter AC... Speciellt då det regnar mycket och är fuktigt.

    Har just avslutat 4 veckor semester och har spenderat hela semestern att bygga utetak, Saaben har fått vara nyttobil och dra många virkeslass

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av FinnTurbo den idag klockan 06:54.
    Saab 900 T16 -1990

  15. #315
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    498
    Medlem#
    -
    Nästa projekt på denna bil så blir fjärrlåset jag köpt från ebay. Kinesiskt kitt med nya motorer. Jag kommer bara använda motorn med 5 trådar till förardörren som saknar motor.

    Jag konsulterar centrallåsets schema för detta. Planen är att jag kommer koppla ur 183 och 175 som är de originella styrenheterna och ersätta med den nya enheten som sköter samma jobb i ett. Jag kan återanvända existerande kablage men kommer behöva dra två nya kablar till förardörren.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  16. #316
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 241
    Medlem#
    8758
    Det normala sättet är att man låter centrallåset vara, med undantag av att man ersätter 183 med det 5-ledade motorns brytare.

    Sedan låter man bara fjärrlåset styra förardörrens motor, så att när man läser den med fjärrlåset så ser centrallåset det och låser allt annat.

    Och om fjärrlåset lägger av fungerar allt annat ändå, och fjärrlåset behöver bara driva en motor, vilket är bra eftersom det är rätt höga strömmar som fjärrlåset mycket väl kan ha problem att hantera.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #317
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    498
    Medlem#
    -
    Ja det är ju en ganska smart väg att gå förstås. Jag har dock ibland problem med centrallåset, ibland funkar det inte. Vet inte om det bara är nån dålig jord eller nån av enheterna som vill ge upp. Det brukar lösa sig själv, oftast uppstår problemet om jag ska låsa upp och nån otålig människa håller i handtaget till dörren och vill öppna direkt, då kan centrallåset sluta funka, för att sen börja fungera igen.

    Om man gör som du föreslår kanske man kan installera allt i dörren och behöver inte plocka bort knäskyddet. Fast jag vet inte om det är en bra plats för fjärrlåset att leva i.
    Saab 900 T16 -1990

  18. #318
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 241
    Medlem#
    8758
    Tror inte du bör sätta elektroniken i dörren, vid regn kan det ju bli vattenfall inne i dem. Och du måste ändå dra fram spänning till elektroniken.

    Vi har haft några låsmotorer som blivit dåliga, man mäter upp dem genom att se tiden det tar att låsa/låsa upp. De flesta har dock klarat tidens tand.

    Sedan har vi haft enstaka fall av låsmekanismer som blivit så tröga att låsmotorn fått problem, så ett tips är att rengöra och smörja upp låsmekanismerna så de går lätt först.

    På 9000 (,vet ej om og900 har samma bekymmer) finns även ytterligare ett problem, nämligen att kablaget till vänster bakdörr (för alla utom årsmodell -92) går vidare till tanklåset med resultat att det blir extra känsligt (får inte samma initialknuff).

    Övriga låsmotorer har inte så långa delade ledningar så de får högre startström vilket minskar risken för att de kärvar. Under själva omslaget drar en motor närmare 5A, så totallasten är runt 20A. Jag har inte mätt startströmmen, men min gissning (baserat på hur det är uppbyggt) är att den initiala strömspiken är flera gånger högre men begränsas av redningsnätet.

    Så det kan hända att du har en låsmotor som drar så mycket ström att den sabbar för övriga, och dessutom riskerar att elda upp reläkontakterna i kontrollern, detta märks typiskt på att de tar hörbart längre tid att låsa. På våra 9000 så låser alla dörrar samtidigt med undantag av vänster bak som kommer med kanske 100 ms fördröjning (uppskattad tid).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #319
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    498
    Medlem#
    -
    Då allt funkar som det ska så är mekanismen snabb och allt känns normalt dör, men om det inte vill sig, då kan det bara vara så att inget händer, inget alls. Man kan prova flera gånger, till sist kanske man kan få nåt snabbt övergående ljud, som om den tänkte starta men gav upp försöket innan den ens kom igång.

    Märkte dock att höger bakdörr hade ett mycket trögare lås än de andra så jag tog upp och oljade in, då blev det mycket bättre.
    Saab 900 T16 -1990

  20. #320
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 241
    Medlem#
    8758
    Om inget händer så skulle jag misstänka styrboxen, så jag skulle öppna den och löda om utsatta lödningar (använd blyat lod, eller lödstrumpa för att suga upp allt existerande först), dvs kontaktdonets och reläernas pinnar. Men det skulle ju kunna vara reläerna i sig själva också.

    F.ö. är det samma styrbox (9529975) på alla og900 från -88, och även för 9000 88-92, de som suttit i 3DR har troligen minst slitna reläer: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/OEM/9529975?limit=100
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Turbo Sport 1990?
    Av heffaklump i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2020-08-23, 07:56
  2. Motorbyte 9000 2,3i 1990
    Av GyllenB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 13:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •