Sidan 11 av 15 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 298

Ämne: 1990 Saab 900 Turbo T16

  1. #201
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Ja jag tänkte inte på svetsa mutter lösningen, det borde jag ha provat... men ja det är redan borrat och omgängat i M8x1,25 nu då jag inte ändå fick bort resterna av skruven. Fanns sådana på biltema och jag har tappar för. Får se om sätet tätar, vad jag skulle behövt då är en 90 graders gradfräs och fräst om sätet. Men just en sån i 6,5mm har jag inte. Men man kan svarva baksidan av en borr i 45 grader och använda läppningspasta om tätningsytan blivit skadad men hoppas det räcker med ny och större skruv.

    En annan sak som hände var att den här gummibufferten bara föll av, den gick i två delar. Ser ut som den var limmad mot en stor bricka. Jag fixade genom att byta till en längre skruv med en bricka som sitter inuti gummit istället så hålls den fast mekaniskt. Fast kanske det var en orsak den inte var designad på det viset...

    Den ser ut såhär, vet inte hur den annars ska sitta fast eller hur viktig den är.

    Saab 900 T16 -1990

  2. #202
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Det är genomslags-/ genomfjädringsgummit.
    Hur viktig den är beror väl på hur man kör, vad man kör på för vägar och hur mycket last man har i skuffen.

    Tänk dig för nu när du har en alternativ montering, så att skruven du satt dit inte är lång nog för att hårt gå mot bakaxeln vid genomfjädring, den kan nog skada både bakaxeln och gummits infästning.

    F. ö. brukar man kunna se på bakaxelns yta som gummit möter vid genomfjädring hur ofta detta sker.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #203
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Ja det var lite det jag var orolig för också. Jag vet inte hur den ska sitta fast originellt, är den limmat på något vis, typ enda sättet jag kan se för insexbulten som var där verkade mest skruva fast en distans i stål.

    E:
    Verkar ju vara en del som finns att köpa ny så kanske jag bara borde göra det.
    Senast redigerat av FinnTurbo den 2024-04-22 klockan 10:10.
    Saab 900 T16 -1990

  4. #204
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Ja, brickan/ basen är nog till och med invulkad i själva gummit.
    Det är jättevanligt att dessa går sönder och är således väldigt billiga att köpa nya, 50-100SEK /st typ.
    Passa på att byt båda sidor när du ändå beställer.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #205
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Ja den delen fanns inte i lager. Jag har fått bromsoket att hålla tätt nu men det blev plan B med en vanlig M8 bult och kopparbricka. Men sen då jag monterade tyckte jag det var svårt att få på handbromswiren, jag provade dra i handbromsen efter jag monterat allt och nånting släppte. Nu tar inte handbromsspaken..... Suck...
    Saab 900 T16 -1990

  6. #206
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 049
    Medlem#
    3471
    Har du kvar gummit och får loss skruv och bricka så limma dit brickan på gummit med 2K lim så håller det. Gjort det på min gröna då det lossnade när jag bytte till hagelbössa.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #207
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Jag gick igenom bromswiren idag och jag gissar problemet uppstod p.g.a. denna hylsa eller vad man nu ska kalla det, som hyser skruven för justering av bromswiren. Den har liksom lossnat och åkte framåt, sen hoppade den ur och ville inte åka in igen, så handbromswiren på ena sidan blev för tajt. Jag tror inte denna bit ska vara lös eller kunna hoppa ut. Jag börjar tro detta kan vara orsaken till att det kärvade första gången också. Kanske jag borde lägga nå loctite så den inte glider fram igen...

    Saab 900 T16 -1990

  8. #208
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Stannar den i främre läge när spaken är släppt så bör det betyda att vajern kärvar eller i värsta fall har gått av.
    Det är återfjädringen i bromsoket som sköter förspänningen.

    Edit;
    Bild för referens.

    2024-04-23_19-44-33.jpg
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #209
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Vajern är hel men kanske kärvade, jag förde vajern fram och tillbaka medan den var lös och motionerade den, så då jag förde den fram kan den också ha hoppat ut.

    Igår satte jag på däcken igen. Jag behöver ännu spänna vajern till höger sida för jag kan rotera hjulet för hand trots handbromsen är på, trots jag justerat kolven in så det inte roterar fritt. Men det verkar vara en känslig justering.
    Saab 900 T16 -1990

  10. #210
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Igår åkte däcken av igen, oavsett hur mycket man spände så gick det inte så jag återställde och justerade kolven. Jag tror bromsklossarna ligger an mot den här kanten som formas längst ut på skivan, så därför känns det som jag måste ha ganska mycket friktion i hjulet innan handbromsen tar, jag hoppas detta slits in snabbt.

    Provade limma genomslagskudden med epoxi-lim så vi får se hur det funkar. Har beställt ny för säkerhets skull. Nu borde bilen vara redo att köras igen. Jag fick dock slåss en sista gång igår med bilen då den där gröna plastringen som sitter runt tändningslåset föll ner under växelspaken, det var 20 irriterande minuter men jag fick ut den lirkad till sist.
    Saab 900 T16 -1990

  11. #211
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Detta var mig i morse då jag skulle äntligen skulle få köra 900 igen, bilen är stendöd! Batteriet har laddat ur trots jag haft det på underhållsladdning och laddat 1h per dygn. Nä nu blir det nytt batteri!

    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 900 T16 -1990

  12. #212
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Oj suck... Bytte batteri och bilen lika stendöd. Nu började jag misstänka tändningslåset, då kom jag på tidigare ägaren installerade en extra borttagbar och dold nyckel som extra stöldskydd. Den hade jag visst kommit åt och vridit i OFF läge med foten. Så det var det, bilen startade direkt med det nya batteriet också. Riktigt imponerad, vrid om och bilen igång direkt.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  13. #213
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Mardrömmen fortsätter. Bromsarna gick jättedjup då jag skulle ut, verkar som de inte är luftade ordentligt fast jag luftat med tryckluftaren. Jag fick lämna bilen på gården och ta en annan bil. Nu är jag också lite orolig om jag lyckats trycka bromspedalen för djupt och skadat tätningarna. Det kom jag på först efteråt.
    Saab 900 T16 -1990

  14. #214
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Luftade vänster bak bromsok igen och det kom nog luft ur det. Lät det rinna länge denna gång. Sen hade jag problem att få det hålla tätt, tror det håller nu med ny glödgad kopparbricka. Efter en provtur så jag tycker bromsarna funkar nu, kanske känns lite svampigare än innan. Funderar jag borde lufta höger bak också igen men bilen känns körbar.

    Jag kan tycka bromsarna ligger på lite hårdare nu efteråt, borde kanske justera kolven igen. Vill ju bilen ska rulla lätt.
    Saab 900 T16 -1990

  15. #215
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Mera nya problem nu hör man ett pysande ljud bakom instrumentbrädan och det försvinner så fort jag rör bromspedalen. Det är förmodligen inte bra nyheter...

    Min teori för tillfället är att jag skadat tätningarna i bromscylindern, det är därför man hör pysande ljud. Ljudet försvinner om man nyper av vakuumslangen till bromsservon. Det kommer inte tillbaka efter man släpper det, före man bromsat igen.

    Jag vet inte om något potentiellt läckage vid ett bromsok kunde ha liknande resultat dock? Detta blev nog jobbigt, det är mycket man ska ha koll på då man jobbar med bromsarna, glöm nånting och du kan förstöra något.

    Edit:
    Jag undrar om läckaget kan komma från själva vakuumservoenheten, jag har tittat på servicemanualen och tycker inte läckande packning i själva bromscylinder bör kunna orsaka ett pysande ljud, där finns inget vakuum.
    Senast redigerat av FinnTurbo den 2024-04-27 klockan 13:38.
    Saab 900 T16 -1990

  16. #216
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 049
    Medlem#
    3471
    Pysande ljud som slutar när du trampar ned bromspedalen är läckage i bromsservon. Det är bara att byta servon mot ett helt, inget man reparerar. Tråkigt nog.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #217
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Nä jag har kollat i manualen hur det sitter ihop och kom till den slutsatsen själv. Ute och körde efter jag justerade om bromsarna där bak igen, nu enligt manualen med bladmått och allt, det blev bättre nu. Jag hörde inget av pysandet då jag körde eller då jag stod stilla då jag kom tillbaka. Men pumpade jag bromsarna kom det tillbaka.

    Men kan man köra bilen såhär? Eller kan man plugga bromsservot och köra så eller är det osäkert?

    Och var får man tag i nytt bromsservo, de verkar svåra att hitta.
    Saab 900 T16 -1990

  18. #218
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 196
    Medlem#
    8758
    Här finns begagnade: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb...romsservo/Alla

    Om man söker på original artikelnumret så kommer denna sida upp: https://aftermarket.zf.com/en/catalo...412?country=SE

    Enligt den var TRW:s artikelnummer för deras reservdel för 9102609 samma som för 4543872, vilket är bromsservot på ng900/og9-3. Så en gissning är att den är kompatibel även om den inte ser likadan ut.

    Här är en annat servo som har ännu flera kompatibla bilar listade: https://mercadocar.com.br/servo-freio-controil-c5632

    Gissningsvis är servot i grunden relativt generiskt 9", och troligen skiljer det bara monteringstillbehör som förhoppningsvis går att flytta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #219
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Helst skulle jag vilja få tag i en ny, det verkar som dessa dör av åldern, så en begagnad är en ganska stor chansning.

    e: Har hunnit googla lite och det finns ett företag i USA som heter Cardone som säljer renoverade bromsservos. Just nu har jag fått en ny uppskattning för hur stort problem det är om en reservdel försvinner. Speciellt en som är så kritisk för funktionen som bromsarna. Jag kommer förmodligen behöva prova på en begagnad, har dock skickat ett mail till cardones ifall det går att få hem en.
    Senast redigerat av FinnTurbo den 2024-04-28 klockan 08:23.
    Saab 900 T16 -1990

  20. #220
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Har kollat på servot och det står 8987216 / 74049388 på den, då man googlar så verkar numret 9102609 länkat med 74049388 så jag antar dessa är alla en och samma sak.
    Saab 900 T16 -1990

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Turbo Sport 1990?
    Av heffaklump i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2020-08-23, 07:56
  2. Motorbyte 9000 2,3i 1990
    Av GyllenB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 13:42
  3. Vart sitter BTR på 9000 Turbo 1990?
    Av NisseT16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 01:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •