Sidan 10 av 15 FörstaFörsta ... 89101112 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 290

Ämne: 1990 Saab 900 Turbo T16

  1. #181
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    443
    Medlem#
    -
    Jag var in till stan igår och tittade på olika luftare men till sist bestämde jag mig för denna modell från biltema, den som jag länkade ovan.



    Jag valde denna då jag ville pumpa upp trycket manuellt för det känns säkrast, man får mera känsla jämfört med däck eller kompressor. Det var inga problem och den funkar väl egentligen precis som den dubbelt dyrare varianten från biltema; Den trycker in bromsvätskan ovanifrån så man behöver inte oroa sig om att det blir tomt. Jag luftade bromsarna fram snabbt och jag märker den gamla bromsvätskan är inte mörk utan lika i färgen som den nya så jag har ej bytt vätskan i hela systemet.

    Nu får jag väl byta bromsvätska i alla andra bilarna då...

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  2. #182
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    3471
    Bromsvätska är så pass billigt att det kan man nog byta oftare än vad folk generellt samt att man motionerar nipplarna så de inte rostar fast.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #183
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    443
    Medlem#
    -
    Idag tänkte jag starta upp saaben men det blir avvikare, Mazdan behöver sommarringar, då märker jag det behövs bromsklossar och en ny skiva där bak så det blir att hålla på med sånt istället. När jag köper skivan, som tur fanns i den lokala affären så jag slipper åka in till stan, så tar jag en flaska kylarvätska, enligt han bakom disken ska det vara den "gröna vätskan".

    Jag tar den men är lite osäker då det inte står G48 på flaskan, det står nu på den gröna att den är gjord av monoetylenglykol och uppfyller BS 6580:2010, vilket det också står på G48 flaskan. Ännu osäker...

    Jag har 5 liter med G48 koncentrat men tänkte inte använda det före efter jag spolat systemet och bytt kylare vilket jag hoppas blir nästa helg.
    Saab 900 T16 -1990

  4. #184
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    443
    Medlem#
    -
    Nå idag blev det premiär! Bara ut och tankade litet. Verkar ha fått en glapp kontakt i vänster parkeringsljus, bromsarna funkar men tycker jag måste trycka lite djupt, jag tror det finns luft i systemet.

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  5. #185
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    443
    Medlem#
    -
    Snopet i morse, tänkte ta Saaben men den ville inte starta. Batteriet är nog riktigt dåligt nu efter det laddats ur flera gånger över vintern. Nästa vinter borde man förmodligen koppla ur den negativa polen.
    Saab 900 T16 -1990

  6. #186
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 964
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Det går framåt. Just gällande hjälp vid luftning av bromsarna. Har man lite tid på sig så många ggr räcker det att öppna nippeln så kommer bromsvätskan till slut igenom. Men det klart det kan bli lite blaskigt runt om kring. Jag använder denna den kostar 249/kr SEK. Den funkar bra de ggr jag använt den.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...are-2000031634

    Så kallad gravitationsluftning, man kan koppla på slangar på nipplarna och ha dom ner i flaskor med, gjorde så nån gång, tror det var silversaaben ? Sen när jag luftade på riktigt kom det knappt nån luft alls så hade jag väntat lite till så..


    Angående de där med bromsvätsketank som trycksätter behållaren så är dom ju bra, OM locket passar, det är inte kul när dom hoppar av och duschar hela motorn med bromsvätska, been there done that.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Idag tänkte jag starta upp saaben men det blir avvikare, Mazdan behöver sommarringar,
    Alltid kul med ordet ringar i betydelse däck, det är ju korrekt svenska egentligen men absolut ingen i sverige använder ordet numera, däremot verkar det vedertaget bland finlandssvenskar

    då märker jag det behövs bromsklossar och en ny skiva där bak så det blir att hålla på med sånt istället. När jag köper skivan, som tur fanns i den lokala affären så jag slipper åka in till stan,
    EN skiva ? jag skulle aldrig byta bara den ena, alltid båda, dessutom brukar dom ju vara billiga.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #187
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    443
    Medlem#
    -
    Tyckte den andra såg för bra ut för att bytas, jag ogillar kassera saker i förtid, eller att lägga ut en enda cent mer än jag behöver. Jag är lite som Farbror Joakim...

    Fast bromsoket på den sidan var i dåligt skick, borde servas om det går, jag är inte hundra på att det är lika enkelt att serva som saab bromsoken.
    Saab 900 T16 -1990

  8. #188
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    443
    Medlem#
    -
    Har kört i ett par dar nu, bilen går tyst och fint. Men tycker jag får hålla ratten lite åt höger, tror inte detta var en sak förra sommaren. Borde kolla däcktrycken igen men de var ganska nära tyckte jag... Har ju bytt grejer på höger sida fram men rörde inte styrstaget. Kanske jag borde lära mig hur man kontrollerar hjulinställningarna nu.

    Lite bakslag i vädret men saaben värmer snabbt, men man kan se hur jag måst hålla ratten.
    Saab 900 T16 -1990

  9. #189
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 688
    Medlem#
    7660
    Behöver du styra emot eller är ratt sned i "nolläge"? Om det är det senare är det "bara" att justera styrstagen, in på höger sida och ut på vänster för att kompensera. Behövs ingen mätmaskin till det egentligen, är mest trial & error och att vara noggrann. Börja med 1/4 varv per sida, det är ganska känsligt.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  10. #190
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    443
    Medlem#
    -
    Jag tycker jag behöver styra emot. Allt som ändrats är kulleden så jag tror personligen inte att styrstaget är boven men jag behöver läsa på ett bra sätt att mäta ut detta hemma.

    Jag kan förstå om cambervinkeln kan ha ändrats då jag bytte kulled.
    Saab 900 T16 -1990

  11. #191
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    443
    Medlem#
    -
    Nää jag får ta tillbaka, tycker inte den drar nu då jag kollade noggrannare. Eller det är svårt att säga... Men att mäta är att veta...
    Saab 900 T16 -1990

  12. #192
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 229
    Medlem#
    2226
    Kollat att alla bromsok har välsmorda glidpinnar? ligger det på lite så drar det gärna i ratten.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  13. #193
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Vägens fall från mitten mot kanterna för vattenavrinning kan ju kännas som att bilen drar lite mot kanten. Du kan ju prova att köra på vänster sida om du har en lång raksträcka med fri sikt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #194
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    443
    Medlem#
    -
    Har tittat runt och läst i servicemanualen och har ett hum om hur jag kan mäta och avläsa toe-in, camber och caster. Men ny dag, nya problem!

    Idag fick jag vända nästan direkt och ta Mazdan till jobbet för höger bakbroms låg på och vägrade släppa. Trolig orsak? Vet inte jag hade inte tid att kolla. Det var minus grader i morse så vet inte om det haft nån inverkan, eller om luft kan orsaka liknande problem, eller bara bromsoken som kärvar och behöver service. Jag har ju inte servat bakbromsarna något.
    Saab 900 T16 -1990

  15. #195
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 182
    Medlem#
    8758
    Det är inte möjligen så att du har en dålig handbromswire, det har en tendens att märkas mer vid minusgrader. Eller så kan de vara rost/smuts som hindrar backarna att gå tillbaka.

    Om man provar och drar i wiren och handbromsarmen på navet brukar det klarna var problemet sitter. För det brukar vara något av de två problemen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #196
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    443
    Medlem#
    -
    Jo jag tror det är handbromswiren eller nån smuts där. Jag släppte handbromsen efter att ha pallat upp den där bak och den gick inte tillbaka före jag började pilla på den. Nå går den fram och tillbaks ganska bra och det nyper inte. Dålig wire, eller bara smuts? En snabb rengöring av oket ska väl göra det bättre tror jag.
    Saab 900 T16 -1990

  17. #197
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    443
    Medlem#
    -
    Nu har jag bort klossarna och de är båda ojämnt slitna, båda på samma vis så dom fått en kilform sett från sidan. Behöver ett nytt sett med klossar.





    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  18. #198
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    443
    Medlem#
    -
    Jag har flera billiga trycksprutor från biltema, typ 50kr kostar dom. En har jag fälgrengöring i och den funkar ännu. Den andra blandar jag olja och terpentin i som en sorts allt-i-allo sprutolja.

    Jag lade det på mazdans undersida och det gick ju riktigt bra att täcka in undersidan med olja, så jag funderar jag ska testa med en till spruta och ladda den med linolja och prova applicera på saabens hjulhus och undersida. Så ska vi se om det geggar ihop eller funkar. Kanske behöver blandas med terpentin.

    https://www.biltema.se/fritid/tradga...ter-2000030676
    Saab 900 T16 -1990

  19. #199
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    443
    Medlem#
    -
    Urghhhhh 3 av 4 bromsok och detta var det första som det sket sig för... Luftnippeln gick av, provade alla trick i boken utan succé, gasol, krypande olja, verktyg för avbrutna skruvar, stämjärn å hammare... Inget funkade.

    Nu borrade jag ut skruven till sist. Ska gänga om den för M8x1,25 och köpa större på biltema. Behöver få tag i ett verktyg för att fräsa om sätet så det blir tätt.
    Saab 900 T16 -1990

  20. #200
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    466
    Medlem#
    -
    Svetsa en mutter på nippeln. Brukar ge med sig efter ca 5 försök. Drog av en nippel på mitt ok och fick ut den på det viset.

    Borrade du sönder gängor och allt? Annars kan man borra så nära man vågar och slå in kanterna.

    Lite sent nu. Borde väll finnas någon skruvsänknings sats som kanske kan fungera?

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Turbo Sport 1990?
    Av heffaklump i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2020-08-23, 07:56
  2. Motorbyte 9000 2,3i 1990
    Av GyllenB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 13:42
  3. Vart sitter BTR på 9000 Turbo 1990?
    Av NisseT16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 01:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •