Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Skrammel i NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    53

    Skrammel i dörrar NG9-3

    Är det någon som har koll på vad det är som skramlar i dörrarna? Det är mycket irriterande i längden. Ljudet uppstår vid körning på ojämnt/grovt underlag och/eller vid spelande av musik på stereon(Infotainment premium 150). Har haft det inlämnat på verkastad 2ggr men de har inte kunna hitta problemet! Jag har själv en tidig -03:a men har upplevt problemet i bilar leverade i början av denna sommar!
    9-3SS Vector

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    408
    Har samma skit i min skrammelsedan...
    Ska lämna in den 3 sep för andra åtgärder så då ska dom kolla på dörrarna också.
    kan återkomma om de hittar felet.
    Kör ej Saab längre

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889
    Det finns en speciell åtgärd just för skrammel i dörrarna som Saab verkstaden kan göra. Ev. löser det problemet..
    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Och vad är det för återgärd ?
    Sunshine

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    408
    Också nyfiken, så man kan tala om det för nissarna på saab.
    För det dom vet är typ vad de är för torkarblad och olja i motorn.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-23 klockan 16:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör ej Saab längre

  6. #6
    Hej,

    Vilken typ av skrammel har ni? För min del har jag ett "klickande" typ av ljud som främst uppträder när det är varmt och jag har kört ett tag.
    Har en 03:a som är uttagen December 02.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    53
    I mitt fall räcker det att man lägger handen på dörrsidan för att det skall tystna, ibland har jag fått för mig att det är knapparna för fönsterhissarna och ibland att det är knappen för låsning av dörren. Dock har jag avfärdat låsknappen.
    9-3SS Vector

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    212
    Jag upplever samma sak, men enbart på passagerarsidan när jag spelar musik med bra bas i, har ett Prestige 300 system.

    Jag har lokaliserat problemet till fönsterhissknappen, sätter man ett papper el liknande bredvid den så att den sitter still så är det tyst.
    sacke |
    9-3SS 1.9Tid Vector -07 | Porsche 944 Targa

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Jag har en -04 och jag har inte märkt någon skrammel alls på min.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    212
    Kan tilläggas att min också är en 04:a

    Skall ha in bilen på verkstad på fredag, var det någon som visste om det fanns något som saab "skulle" göra på dessa bilar ??
    sacke |
    9-3SS 1.9Tid Vector -07 | Porsche 944 Targa

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    259
    Medlem#
    4881
    Precis som i min gamla bil då! Alltid är det något som "knirkar"
    900 Aero -87, 3" avgas resten orginal.
    Citroën BX 14 -91 - Vinterräsern. Extrautrustad med Momo-växelspaksknopp!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    6
    har en 04a o det är samma skrammel här

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping / Åby
    Inlägg
    121
    Hopp!

    Jo nog är det knapparna till fönsterhissarna som står för en del av skramlet alltid. Sitter väl en alldeles för slapp fjäder i.


    //Mattias
    9-5 Aero -00 kombi, såld. Nu väntar jag på en 9-5 1.9 Tid -06

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Hade ett skorrande/surrande läte från fönstrets överkant!
    Letade och kände på lister på dörr och runt fönstret.
    När jag drog med pekfingret längs skåran där fönstret går i, i överkant så hittade jag en liten gjutskarv(?) som jag försiktigt drog loss.

    Nu är det inget irriterande ljud mer!
    Biltullar?..Hahahahahahahahaaarrrgh.

  15. #15
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Jag har inte märkt något knarrande i dörrar på min tidiga 03:a. Däremot instrumentpanelen på passagerarsidan ....

    Läste om en killen på saabcentral.com som demonterat instumentpanelen och tryckt in skumplast för att få bort knakandet. Skall det vara nödvändigt på en ny bil

    Så länge inte saab centralt har uppmärksammat problemet och gett en åtgärdsinstruktion till verkstäderna är det nog svårt att få något sådant fel åtgärdat. Då blir de auktoriseraded verkstädernas egen initiativförmåga avgörande och den är ju oftast ganska begränsad...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    408
    I min var det säkringsluckan för högerstyrda bilar som skrammlade...
    Kör ej Saab längre

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Kan bara säga att en -04a är ingen garanti för att det är bra byggkvalitet på bilen. Har ju själv lyckats få min bil tillbakaköpt av saab som en "reklamation". Var en av de tidigaste -04orna. Enligt garantichefen (kommer ej ihåg namn) på saab sverige så är det så att -03orna har det varit en hiskligt massa problem med, men även tidigare -04or kan vara riktiga pissbyggen, jag vet av egen erfarenhet. De byggda fram till årskskiftet är enligt g-chefen mer lika -03orna gällande kvalitet än de senare -04orna. -05or ska hålla riktigt bra kvalitet vad jag har förstått det som, återstår dock att se. Måste vänta ytterligare 1.1/2 vecka på min. Puh, jobbiga dagar. Bara hoppas att man har mer tur denna gång.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av husaab
    I mitt fall räcker det att man lägger handen på dörrsidan för att det skall tystna, ibland har jag fått för mig att det är knapparna för fönsterhissarna och ibland att det är knappen för låsning av dörren. Dock har jag avfärdat låsknappen.
    Har samma problem, hur löste du det.?
    Verkar som det har något med aluminium-listerna att göra..
    någon som vet hur man får bort dem för felsöking......

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    201
    Oljuden i dörrarna kan komma från en mängd ställen.

    - Tätningarna kring dörrarna har en sk "stick-slip" ljud när de rör sig mot varandra. Börja med att stryka Lista eller liknande på den tätning som går längs dörrbågen.

    - Dörrclipsen är tvådelade och den del som sitter i dörrsidan/panelen kan skramla i sin hållare. Ta loss denna del och sätt en liten tejpbit och tryck sedan tillbaka clipset, löser det "hummelsurr" som man kan stoppa genom att trycka lätt på dörrsidan.

    - Dörrclipsen har utvecklats och om man inte har den senaste utgåvan bör man skaffa detta om de inte är för dyra.

    - Fönsterhissmodulen skramlar mycket riktigt, om man vågar kan man ta isär denna och lägga vaselin eller något annat tjockt fett runt knapparna. VARNING här bara, det är gott om smådelar som man inte bör tappa bort.

    //Toggan

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    124
    Jag har samma problem jag. Jag tycker det är rätt trist faktiskt, hoppas Sportcombin är bättre iaf, fast risken är väl stor att det blir som SS -03 (barnsjukdomar)

    Mvh Fredrik
    *såld*9-3 SC Aero -06*såld*
    Leverans av en BMW 330xi Touring Mars -06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •