Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Svårstartad och började tappa kraft och gick allmänt dåligt NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2023
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Svårstartad och började tappa kraft och gick allmänt dåligt NG9-3 B207

    Hej forumet!
    Vi har en gammal Saab 9-3 kombi ifrån 2007 som går riktigt illa.
    Lite bakgrund:
    Det är en 2.0L BioPower-motor (B207E) i den.
    Vi har kört den sedan 2015 ca 13.000mil (har gått ca 20.000mil totalt) i stort sätt uteslutande på Etanol.
    För ett tag sedan blev den svårstartad och började tappa kraft och gick allmänt dåligt.
    Trodde att kanske ett tändstiftsbyte skulle göra susen :-)
    När jag lossade den andra tändspolen från vänster upptäckte jag att den var full med olja!
    Alltså... jag såg inte tändstiftet, nästan hela "brunnen" var fylld :-)
    Gjorde rent så mycket jag kunde och bytte samtliga tändstift...
    Tänkte att ventilkåpspackningen är trasig så jag lämnade in den på Mekonomen och dom fixade ny packning.
    Men det går fortfarande som en påse skit...
    Lämnade in den igen på Mekonomen men dom hittade inget utan avfärdade det med "Ajdå, kör du på etanol? Det skall du inte göra, tanka bensin!"
    Känns märkligt eftersom den är gjord för att köra på Etanol och har gått klanderfritt tidigare???

    Symptom:
    Svårstartad, tar ca 5 sekunder på startmotorn och måste ge nästan full gas för att få igång den.
    Väl igång brukar den gå bra på tomgång efter några sekunder.
    Väldigt kraftlös under 2000varv, ger man gas bluddrar den (typ går inte på alla cylindrar)
    Vid 2-3000varv går den hyfsat rent ifall man är väldigt lätt på gasen, ifall man gasar lite mer så går den orent igen...
    Man får vara väldigt försiktig med gasen för att öka hastigheten.


    Någon som känner till felbilden och kan ge tips på fel?
    Spridare, tändspolar, bränsletrycksregulatorn, vevhusventliation??

    Har verkstadstid nästa torsdag... vore bra att begränsa av felsökningen lite och rädda vår semester :-)
    Tacksam för svar!
    //Arnehavre

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Inga som helst problem att köra en BioPower-SAAB uteslutande på etanol, sommar som vinter. De som hävdar motsatsen vet inte vad de pratar om! (Eller har för mycket erfarenhet av Ford och Volvos motsvarigheter!)

    Jag skulle säga att spridarna är högst misstänkta. det är inte alls ovanligt att de blir dåliga, inte så värst dyrt eller jobbigt att byta.
    Jag skulle vara mer orolig över oljan som läcker. Det kan också vara så att tändspolen tagit stryk av all olja, även om jag håller det lite otroligt.
    Att spolarna går efter 20000 mil ser jag dock inte som helt otänkbart.

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Finns rätt många felorsaker till sypmtomen

    Lyser motorlampan?

    Utläsning felkoder och loggning/monitorering av livedata från motorstyrdon under körning är väl i princip det första jag skulle gjort. Inte alla felkoder tänder motorlampan och komponenter/fel kan finnas utan att felkoder finns lagrat.
    Spjällhus kan ge riktigt skumma symptom ibland också när det ger fel data tillbaka till motorstyr som försöker kompensera för saker och ting.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2023
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Har nu lämnat in den och verkstaden (som inte riktigt har kommit in i 2000-talet) meddelade att dom inte vet vad felet är än så länge.
    Motorlampan har tänds ibland, men inte alltid. Verkstaden sa bara att det dom har läst ut ur datorn är att "Den misständer på alla cylindrar" vilket får mig att inte riktigt tro på tändspolarna... inte ger väl sig dom alla samtidigt?
    Blev 6000:- för en hyrbil för att rädda semestern :-)
    MVH
    /Nicklas

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2023
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Ok... Saaben är nu dödförklarad... På verkstaden kunde dom inte starta bilen alls... dvs efter att bytt batteri så gick inte nyckeln att använda... eftersom dom inte kunde omprogrammera ett lås skulle jag behöva bärga den därifrån, till en annan verkstad, fixa startlåset innan dom kunde felsöka det egentliga felet, nämligen feltändningarna.
    Så... istället för att kasta bra pengar på en dålig bil så sålde jag den till skroten... felsökningen gick på 2000:- och fick 3000:- av skroten :-)
    MEN ljus i tunneln! Hittade en 9-5:a 2008 som gått 20.700 mil, två ägare i samma familj.. pedantskött... bra sommar och vinterdäck, 2,3L, manuell, Kombi och med dragkrok för ca 23.000:- så nu är jag väldigt nöjd ägare av en annan Saab :-)
    MVH
    /Nicklas

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Sorgligt. Tror inte det skulle varit alltför svårt att återuppliva den för någon med lite kunskap. Menmen, det är den vägen alla SAABar vandrar just nu.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •