Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Nyckel accepteras ej med mera OG9-5

  1. #21
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Ja det har du rätt i. I deg här fallet har bilen uppgraderats (sedan tidigare) med nyare fjärrkontroll och nyckel (inte den med banan utan med integrerad fjärrkontroll).

    Klurar på vad orsaken är. Ska fortsätta felsöka. Nu letar vi (killen jag hjälper) ny cylinder för att utesluta att den inte felar. Ska även, som redan sagt, fixa nytt bilbatteri så får vi se om det är orsaken (han nämnde att batteriet varit dåligt sedan innan så börjar luta mer och mer åt det hållet). Det var bara så konstigt sammanträffande att startmotorn inte alls ville köra å tugga men efter flera försök av tystnad och enstaka klick, så bytte vi låscylinder och då ville plötsligt en trött startmotor tugga så det kändes som ”det vi bytte senast var nu låscylinder = måste vara den” men kan lika väl vara batteriet i på det stora hela som ger dessa problem.
    Vid baklucke-knapptryck säger bilen 2+2 så vi har båda fjärrkontrollerna och transpondrarna programmerade.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Har du kollat att batteriet ligger på c:a 12V i vilospänning, och inte 10V indikerande en kortsluten cell? Det kan ge konstiga resultat, speciellt om man använder startkablar då. Haft ett och annat fall med att batterier avlider med kortsluten cell på senare tid (vilket jag upplevde som ovanligt äldre celler, de bara degenererade gradvis).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Nej tyvärr hämtade jag inte multimetern…men oavsett ska killen fixa nytt batteri tills vi ses igen. Hade han inte bekräftat att bilen betett sig underligt och varit svår att starta flertalet gånger innan vi sågs idag hade jag velat mäta men nu var det liksom givet att batteriet är trött och oladdat!
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  4. #24
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Mest sannsynlig er det 12 V, men måten antenneenheten kontrolleres på iht. WIS, er ved hjelp av Testlampa (måleområde 8-16 V). Feilsøkingsprosedyren for test av antenneenhetens spenningsmating, signal- og jordledninger finnes under feilkode B2385 Transponder nyckel. Saknas.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #25
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Så här långt efter semestern är över vill jag återkoppla vårt bekymmer vi hade som jag insåg efter vi träffats otaliga gånger, programmerat så många olika nycklar att mannen blev ruinerad nästan.

    Vi hade alltså problem med att programmera in nycklar för att sedan starta bilen. Det första problemet var att i den här personens 9-5a fungerade inte ”Fasten Seatbelt”-lampan och därmed hade jag ingen visuell ledtråd att programmering lyckats, SID gav inte ifrån sig audiell ledtråd heller. Enda sättet var att hoppas det funkat och sedan trycka på ”öppna bakluckan”-knappen på fjärren direkt efter man nått läge ON. So far so good.
    Men varför ville inte motorn vrida? Var det Immobilizern som var aktiverad? Jaha vi programmerar in koden och nollställer felkoder och testar…no luck. Byter tillbaka till uppborrade kolven och se på tusan den startar varje gång. Hmz!

    Det visade sig alltså, att själva enheten som vrider om och ger kontakt mellan ON och ST den hade blivit förflyttad så när en oskadad låskolv sattes i nådde den inte denna bilens ”ST” om ni hänger med. Jag insåg det när jag jämförde den uppborrade och oskadade kolven med varann. Det finns ett stopp när man har nått ST men på den uppborrade var det stoppet borttaget vilket tillät ”nyckeln” att vridas ytterligare några millimeter och därmed starta bilen. Programmeringen i sig hade varit lyckad (mannen hade nu tre nycklar som accepterades, två nya till oskadad kolv och den gamla tillhörande uppborrade kolven) och han fick åka hem och slipa bort den lilla metallbit som agerar stopp och montera i sin nya låskolv.

    Så…enkelt…kan det ha varit från början.

    Tack för er tid ni som orkat läsa allt hehe!
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

Liknande ämnen

  1. Startproblem, Nyckel accepteras ej OG9-5
    Av 99saabs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2022-09-15, 02:13
  2. Nyckel accepteras ej OG9-5
    Av S.Hjerpe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2019-03-23, 16:45
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-12-02, 00:12
  4. Hur mycket glapp kan accepteras i turbon?
    Av Charlie33 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 22:54
  5. [LÖST] Nyckeln accepteras inte längre NG9-3
    Av wikander i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •