Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med avluftning av slavcylinder NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Problem med avluftning av slavcylinder NG9-3

    Monterade i helgen ny koppling, tryckplatta och urtrampningslager då kopplingen börjat slira. Monterade Maptuns 450Nm kit och urtrampningslager från Speedparts. Allting gick rätt smidigt att montera men glömde att lufta slavcylindern innan lådan monterades. När jag skulle lufta slaven trycksaker jag bromsvätskebehållaren och öppnade luftnippeln tills det slutade komma ut luftbubblor. När jag tryckte ner kopplingen så fastnade den i botten. Provade då att samtidigt som det är trycksatt trycka upp och ner på kopplingen och då började man se massa små luftbubblor i slängen vid luftnippeln. Har pumpat igenom ca 2 liter vätska på det sättet men kopplingen fastnar fortfarande nere. Även provat utan tryck på behållaren och med medhjälpare som tryckt koppling upp och ner och fyllt på olja hela tiden så det inte drar in någon luft. Som jag fattat är placeringen lite dum, luftnippeln sitter för slaven och att slaven måste luftas innan man monterar lådan. Gick in på Saab WIS online och försökte förstå mig på instruktionerna för att lufta slaven med låda i. Men blev ingen framgång där heller.

    Kan jag ha pajat slavcylinder nu? Behöver jag ta ner låda igen eller finns det någon som är något tips på hur man kan göra för att lufta med lådan monterad?

    Tacksam för svar
    /Erik
    Senast redigerat av Wilhelm45 den 2023-06-17 klockan 17:48.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73
    Hej,prova att trycka in oljan bakvägen,
    Mvh Peter

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Provade att trycksätta med bromsluftaren den vägen också. Men var rätt trött så vet inte om jag manövrerade kopplingen samtidigt.

    Kan jag ha monterat det fel, eller är det bara slaven som gör att det blir så?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-15 klockan 08:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Vacuumsug. Montera bromsluftarens anslutning till insuget och låt bilen stå på tomgång några minuter.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hur ska man ha kopplingen då? Nertryckt eller uppe i normalt läge?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Pedalen uppe.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Stanna upp och titta på konstruktionen så förstår du varför man måste förlufta cylindern...........luftnippeln sitter på vägen till slavcylindern så det enda som händer när man luftar normalt är att man får vätska fram till luftnippeln. Det rinner per automatik inte ner i slavcylindern av sig själv. Med lite trix kan man som sagt vakuumsuga och på det viset lyfta upp luften men det bästa är att göra det rätt från början.
    Det normala i en krets av dylikt slag är ju att luftnippeln kommer sist i kedjan. Äldre saab och andra bilar för den delen hade luftnippeln i själva slavcylindern.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Aa läste om om att luftnippeln sitter före slaven när jag hade monterat tillbaka lådan och luftat den fram till slaven. Har inte satt upp framvagnen än så kanske tar ner lådan igen och luftar slaven på rätt sätt.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-21 klockan 16:13. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Det löste sig när jag vakuumsög från bromsvätskebehållaren. Hade tillgång till en oljesug som jag monterade locket från bromsluftaren på och vakuumsög sedan.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Avluftning av bromsar?
    Av jagminnsinte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2018-04-12, 08:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •