Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Dör ibland varm vid köbildning, startar efter en halvtimme NG900i

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2023
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Dör ibland varm vid köbildning, startar efter en halvtimme NG900i

    Saab 900 b204i, 1998. Har gått 13.000 mil.
    Går hur bra som helst, men när den är varm och man kommer i en kö t.ex. mot ett trafikljus så dör den ibland (har hänt ett par ggr) - och går inte att starta, startmotorn tuggar för fullt men den går inte igång, inte minsta antydan till att reagera. Vid något tillfälle när man stannat och stängt av motorn går den inte heller igång. Väntar man circus 20-30 minuter går det hur bra som helst och den startar som vanligt.

    Inget blurr och inga indikationer på att den börjar dö - den går hur fint som helst på alla cylindrar och plötsligt dör den (man märker det knappt förrän man försöker komma iväg...). Och när den väl startar går den som den skall direkt.

    Nu är jag ju bara en glad amatör men tycker att den borde gå lite knackigt innan den dör om det vore något tjall på bränslesidan, jag kan så klart tänka fel här...?

    Jag har därför börjat fundera på tändsidan, bytt rotor och fördelarlock utan effekt.

    Jag har mätt upp tändspolens primärkrets (iofs kall) till 1.0-1.2 ohm vilket verkar vara lite högt (skall enligt uppgifter jag hittat ligga på 0.5-0.7 nånting) och kabeln mellan tändspole och fördelarlock (1420 ohm, skall ligga mellan 500-1500).

    Så, alla förslag mottas tacksamt - kan det något förhöjda motståndet hos tändspolen verkligen indikera att det är något vajs på den så att det kan vara ide att byta den - eller vad finns det mer man kan fundera på?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Vevaxellägesgivaren. NG900i med Motronic har samma som OG9-3 och 9-5 med Trionic7. Vanligt fel att den inte vill starta när den är varm. Går enkelt att verifiera med valfritt diagnosverktyg, motorns varvtal ska ju vara större än 0 när man kör startmotorn.

    Det är troligen inte orsaken till att den dör, utan där tror jag mer på tjuvluft, tex vid tankurluftningens anslutning på baksidan av spjällhuset.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2023
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tusen taxar, skall kolla om varvräknaren går upp när startmotorn snurrar (annars drar jag slutsatsen att vevaxelgivaren är kaputt).
    jag kollar efter tjuvluft också.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2023
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    LÖST!

    Löst, tack vare Hyvens ovan - stor spricka i slangen vid tankurluftningen vid anslutningen till spjällhuset, skarvade på en ny bit slang på plaströret - bilen stannade ingen gång vid låga varv efter detta - men startade inte alltid när den var varm. Mätte resistansen mellan stift 1 o 2 på vevaxellägesgivaren - mätaren reagerade inte o visade ingenting - köpte ny givare, resistans på denna 900 ohm, bytte givare och har kört ca 30 mil med många småstopp sedan dess utan problem.

    Cudos till Hyvens!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startar ibland kall som varm OG9-5
    Av Jonas k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-08-05, 20:44
  2. [LÖST] Startar ibland inte och ibland går den bra OG9-5 B2x5
    Av oollaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 01:06
  3. [LÖST] Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor OG9-5
    Av onni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 17:05
  4. [LÖST] Ojämn tomgång, dör ibland och svårstartad varm OG9-3
    Av geronimoe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 16:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •