Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tappar kraft när motorn är varm OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Tappar kraft när motorn är varm OG9-3

    Min OG9-3 Aero har börjat krångla lite med mig, när han är rejält varmkörd så kan den bli helt orkeslös och knappt svarar på gasen för att sedan stänga av sig. Dock så startar den direkt igen och går att köra en stund om man tar det lite lugnare, när motorn är kall är det inga som helst bekymmer..

    Jag har bytt till en annan TK som jag vet är okej utan resultat, misstänker vevaxelgivaren? Den brukar ju orsaka att bilen ej startar direkt igen men eftersom detta fenomen endast uppstår vid varm motor så kanske det kan vara så? Bränslepumpen och filtret är med bytt nyligen.

    Mekonomen kör ju 25% på hela sortimentet i helgen så kanske läge att plocka upp en original Bosch givare.
    Kan även tillägga att bilen endast gått 19k mil, men antar att åldern kan vara avgörande med

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Jag hade ett liknande problem för många år sedan med en og 9-5, där var det jordkontakten bakpå termostathuset som inte jordade som den skulle. Efter fix gick den fint igen. Finns en gammal tråd om detta.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Ska absolut kolla upp jordpunkten, räcker det att lossa och slipa rent eller bör man klippa en bit och sätta ny kabelsko?

    Plockar upp en Bosch vevaxelgivare ändå och byter för säkerhets skull, slipper man det bekymret i framtiden

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Felsök först, byt sedan.

    Om det är det typiska vevaxelgivarproblemet så går bilen inte att starta varm när det gäller T7 (2000- som jag gissar att du har), men den går ofta att köra varm. Jag skulle låtit bli att byta vevaxelgivare, det är osannolkt att det är problemet, så länge den som sitter där är original.

    Har du någon felkod?

    Bränsleadaption?

    Funkar allt som de ska för övrigt, inga konstigheter någon stans?

    Som Hyvens säger, kolla jordpunkterna till blocket, finns flera som råkat ut för konstigheter pga. problem där.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Kollade lite snabbt innan jobbet, småryckte lite hela vägen inget större dock.. kollade vid termostaten och ser ut som att det fattas jordpunkt där? Antar det är där den ska sitta iaf?

    https://www.bildtagg.se/uploads/2023...4ex580ug9h.jpg

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    9-3 har jordpunkten på insuget istället.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Tack, ska kolla på detta under dagen

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Bil lagad! Gjorde som ni sa och lossade jordpunkterna som sitter vid insuget, slipade lite smörjde och drog åt rejält. Köpte även en ny Bosch vevaxelgivare från mekonomen för 872kr vilket kändes helt okej.

    Vevaxelgivaren som satt i bilen var ej åtdragen, skruven satt löst.. inte nog med det så hade förra ägaren investerat i en givare från ridex "artikelnummer: 833C0038" för hela 140kr haha! Slet ut skiten och monterade min nya original vilket gick förvånansvärt enkelt faktiskt.

    Nu går bilen som den ska, riktigt bra faktiskt skämde även bort den med ny olja och filter när man ändå var där.

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tappar ibland kraft OG9-5
    Av oceaN666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2021-09-07, 20:15
  2. CE P0601 och tappar kraft OG9-5 2,2TiD
    Av Valle098 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-03-15, 11:38
  3. Tappar laddtryck när motorn är varm
    Av Christof i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 22:48
  4. [LÖST] Motorn tappar kraft & kopplingspedal återgår ej? OG9-5 B2x5
    Av offe89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 01:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •