Stod i valet kvalet om jag skulle starta en ny tråd eller haka på en gammal tråd med liknande problematik, men efter att lusläst alla liknande trådar så valde jag att skapa en ny.

Jo, jag har en NG 9-3 2008 1,8t BioPower som jag har ägt i ca 5år, har tankat etanol då och då när priset på etanol har varit fördelaktigt.

För ca ett år sedan så fick jag problem med bränsletrycket och det visade sig att bränsletrycksregulatorn var sönder så en ny monterades.

Allt var frid och fröjd tills för ca 2v sedan då jag märkte att bilen började att misstända sporadiskt, då jag har en eSid så kunde jag utläsa att det var felkod p1334 (vill jag minnas)
Felet var intermittent och kom då och då, men ju längre jag körde desto större var sannolikheten att felet kom.

Jag började att rota i detta och märkte att när felet kom så var en tändspole betydligt varmare än de andra, ca 30*C varmare.
Så jag tänkte att felet låg hos den specifika tändspolen, jag åkte till skroten och köpte en ny tändspole och provkörde en stund men felet kom tillbaka.
Köpte nya tändstift och monterade men felet kvarstod fortfarande.

Läst en del här på forumet om att det inte är helt ovanligt att spridarna kan gegga igen, så jag monterade loss samtliga spridare och prov-tryckte dessa (Grå Denso spridare)
En spridare var lite seg och gav inte någon fin spridning, men fick igång den efter ett tag.
Spridarna ultraljuds tvättades och jag lät varje spridare stå med tryck (3 Bar) i ca 30min för att se så ingen läckte igenom.

Nya o-ringar, distans ringar och gummihattar beställdes och monterades.

Ingen skillnad, bilen gick fortfarande ojämnt på tomgång, misständer och går på en för fet blandning verkar det som.

Stiften blir svarta av sot.

Monterade av spridarna och gjorde om alla tester och kunde konstatera att spridarna fungerar som de skall.

Gjort kompressionsprov som visar att det också är ok.

Tänkte att det kanske var joniserings modulen som spökade, så jag åkte till skroten och köpte en där, joniserings modulen jag köpte har samma artikelnummer som min gamla.

Men ingen skillnad.

Har även gått igenom alla vaccumslangar + backventiler minutiöst, slangarna är hela och backventilerna fungerar.

Då jag har en eSid så kan jag se att jag får laddtryck samt att luftmassemätaren fungerar.
Har även monterat bort spjällhuset och intag manifolden och rengjort dessa, dessa var marginellt smutsiga men vill pricka av dessa så de kan uteslutas.

Bilen rycker en del, och det blir en sotfläck på betongplattan där jag står och grejar, så det verkar som om bilen får en för fet blandning.

Så nu är jag inne att det skulle kunna vara turbon som spökar, men samtidigt så har jag laddtryck och rycker jag bort slangen till spjälhuset när motorn går så känner jag att turbon ger tryck.

Jag har idag även fått låna en Tech 2 och kollat alla värden men jag kan inte utläsa något som onormalt



Så nu börjar jag att få slut på idéer och fumlar mest i blindo känns det som, och undrar om det finns någon här som kan ha några idéer vad som kan vara fel.