Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: Varför krängde multiremmen av? OG9-5 B2x5

  1. #41
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag tog bara vanligt torkpapper, men jag borde ta och lägga en skvätt av den droppade och sen ta lite motorolja och servoolja samtidigt och jämföra.

    Men kaffefilter kanske är bättre, har inga vita hemma dock tror jag.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #42
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Idag kollade jag i behållaren till styrservot, helt torrt.. så oljan på marken är helt klart styrservoolja :/
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Mitt skarvade styrservorör har ju hållit närmare tusen mil nu, så det är ju en idé. Men visst, en hel del meck såklart.

  4. #44
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Frågan är ju om man kommer åt.

    Jag är så less på den bilen nu, men jag ska ta tag i och försöka kika hur lättåtkomligt det verkar.

    Var köpte du dina rörkopplingar f.ö ? ..med tanke på att du bor hyfsat nära mej så
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Vet inte om det är till någon hjälp eftersom jag inte opererat servostyrning på Saab... Men min på en polo jag hade bytte vi ut trasigt rör mot hydraulslang, tror det gick på 200kr på hydroscand, kompisen skruvar grävmaskiner så det löste han enkelt. Lagning höll bilens livslängd

    Skickat från min XQ-CC54 via Tapatalk

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag är så less på den bilen nu, men jag ska ta tag i och försöka kika hur lättåtkomligt det verkar.
    Fast varför inte lämna iväg jobbet till t.ex. Mats Riesel istället? Vi pratar ju typiskt småpengar i alla fall.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Frågan är ju om man kommer åt.

    Jag är så less på den bilen nu, men jag ska ta tag i och försöka kika hur lättåtkomligt det verkar.

    Var köpte du dina rörkopplingar f.ö ? ..med tanke på att du bor hyfsat nära mej så
    Här skrev jag ihop en liten guide: http://forum.saabturboclub.com/showt...draulr%C3%B6r). Om man kommer åt, ja det beror ju på var det läcker givetvis. Och skicket på övriga röret dikterar ju i någon mening om det är någon mening att försöka över huvud taget. Kopplingarna köptes på Hydroscand.

  8. #48
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Fast varför inte lämna iväg jobbet till t.ex. Mats Riesel istället? Vi pratar ju typiskt småpengar i alla fall.
    Känns väl som ett relativt dyrt jobb ? i synnerhet om man ska bekosta bärgning dit osv.

    Plus att jag som princip försöker göra saker själv

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Här skrev jag ihop en liten guide: http://forum.saabturboclub.com/showt...draulr%C3%B6r). Om man kommer åt, ja det beror ju på var det läcker givetvis. Och skicket på övriga röret dikterar ju i någon mening om det är någon mening att försöka över huvud taget. Kopplingarna köptes på Hydroscand.
    Jo, men du hade väl läckage i slingan fram ? detta är ju uppenbarligen bakom motorn.

    Men jag ska se hur det ser ut.. har inte orkat ta tag i det när jag varit så less (plus att det regnade hela min första semestervecka)

    råkade visst köpa en ny höjdgivare till xenonljuset också, så nu får jag väl fan ta och laga den
    Senast redigerat av GlennB den 2023-07-10 klockan 13:04.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #49
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jahaja, har haft tre veckors semester, detta är den fjärde och sista, och det är onsdag, DÅ tittar jag på bilen.. bra jobbat.. inte.

    Först försöker jag ligga under bilen och se var det har droppat men lyckas inte, det ser ut som att det droppar från rambalken.

    Då tänker jag att jag lägger på remmen igen och startar bilen, då borde jag se var det droppar ?

    Jag minns första gången jag skulle lägga på multiremmen, då tyckte jag det var helvetet på jorden och det blev fel och ville inte, nu sådär tionde gången och med älghornet av tog det väl cirkus en minut utan att ens titta på fusklappen
    ..Den gamla remmen då, eftersom jag inte ville sabotera den nya med olja och skit.

    Sen började trasslet, bilen vägrade starta, den bara hostade till lite och sen tvärdöd.. jag kollade varvräknaren för att se om min p1r4t-vevaxelgivare hade gett upp men nä, det fanns signal.. jag kopplade på min nya bränsletrycksmätare (som jag köpte för att lösa ett problem på en annan bil) och konstaterade att jag hade bränsletryck.. men vad fan..

    Då får jag för mej att koppla ur kontakten till LMM för att se om det är nåt katastrofalt luftläckage eller så, och DUH.. jag hade ju lossat på LMM'en slangar när jag skulle plocka älghornet och kolla pumparna, sen hade jag bara tryckt in dom utan att skruva
    fast slangklämmorna suck, nu hade den tryckt av ena slangen.. luftläckage deluxe. Kränger på och skruvar fast.

    OTROLIGT segstartad men hostar igång tillslut, går ur och ska kolla och noterar att det ryker/ångar ur servooljebehållaren (locket ligger bara på) och stänger genast av. Nu är den fylld igen (halvfull iaf) och en massa skum.



    Jag hade förutseende nog lagt en kartongskiva under bilen och kan nu se att det droppar där jag trodde, alltså från balken,
    jag försöker nu kika uppfrån, och efter att ha hämtat min pannlampa som lyser bra så kan jag se att det droppar/rinner här..



    Se pilen.. jag funderar på om det är röret den sitter på som läcker, men nej.. var sjutton..

    Då ser jag att remspännaren är alldeles oljig, hmm, jag torkade ju rent den innan jag monterade remmen ?

    Då torkar jag rent slangen från servoooljebehållaren och känner att den har nån ojämnhet, och tittar närmare..



    Blå ring var det kladdigt, röd ring är skadan, som knappt syntes innan.

    Undrar hur svårbytt denna slangen är ? vet inte riktigt var den tar vägen där nere, sen visade den sej vara lite svår att få tag i,
    det finns tredjeparts (Do88 ) men dom verkade också slut iaf hos maptun.

    Det finns ju en hel på silversaaben som verkar bli skrot, men då ska den loss med..

    Hmm, men detta är ju en lågtrycksslang, den borde gå att skarva tänkter jag, och cuttar av den.. den är ju ändå oanvändbar som den är idag.



    Jodå, nog är det hål alltid..



    Tyvärr hade jag ingen skarvnippel som passade på slangen, ingen av de närmaste butikerna (typ biltema och jula) verkade ha heller, jag hade inte heller nåt koppar/mässing/rostfritt rör av lagom dimension.

    Ska se om jag kan svarva till nåt lämpligt ikväll., ska se vad jag har för ämnen liggandes.


    Det känns ju som att det som hände var att den där slangen låg emot nånting, kasnke remspännaren ? och det gnagdes hål, då började
    det spruta ut olja på remmen som tilslut hoppade. (kanske i kombination med att den var sliten) Det är min teori just nu i alla fall.

    Nån som sågar den teorin ?


    Så planen just nu är att skarva slangen på lämpligt sätt, göra rent motorn, skruva fast älghornet igen, fylla på olja, och testköra.

    Funkar det så av med älghornet igen, byta remmen och spännare, på med älghorn och innerskärm.

    Sen är det bara övriga fel som hål i avgasystemet (IGEN) och trasig Xenonreglering kvar om man vill besiktiga :P


    Och just det, fylla på olja ja, finns det NÅGON olja man kan använda som går att köpa lokalt ? typ biltema eller mekonomen ?
    jag har en liten skvätt originalolja men chansar helst inte med den, dessutom är det nog för lite.

    F.ö är oljan i systemet gulbrun, medans oljan i den andra aeron är grönsvart ? ..betyder det att det är fel olja i denna ?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #50
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Hmm, det ska väl vara CHF11S ? och det verkar lokala (nåja, det är några mil) swedol faktiskt ha hemma, kanske blir en tur dit då.

    Ser att biltema har en CHF-olja som ska motsvara 11S/202 också numera, den BODE väl funka den med men föredrar nog pentosin då.

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...1-l-2000046374
    Senast redigerat av GlennB den 2023-07-27 klockan 00:01.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #51
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Bah, inte så stolt över denna direkt..



    Dessutom i svartstål, hade inget lämpligt ämne i mässing eller rf, och ville inte ta alu när väggarna blir så tunna, ja och inte plast heller då.

    Dessutom vibrerare svarven rejält, därför det är så fula ytor, men det är väl iofs bara bra för att slangen inte ska hoppa.

    Ska leta rätt på ett par slangklämmor med och försöka köpa olja i morgon.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #52
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Kan det inte vara så att remmen hamnat snett och gjort hålet och
    sen servoolja på remmen så att den hoppat loss helt. Hönan eller ägget.... ?

  13. #53
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Svårt att säga, men slangen satt inte fast med någon av de hållare den ska sitta med heller, vilket ju är dumt.

    Lyckades köpa både slangklämmor och framfröallt olja idag så snart ska jag ut och testa.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #54
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Idag skulle jag på storhandlartur, och råkade se att swedol har Pentosin CHF11S för 155:- litern, plus moms då.. men det står att den bara säljs i sexpack ?

    Ringde dit och frågade och dom sa att det bara gällde postorder, och dom hade 2 stycken 1l hemma, jag bad dom ställa undan en åt mej.

    Hade andra ärenden som sagt, bland annat på biltema, så jag köpte två rostfria slangklämmor där (dom vanliga fanns inte i rätt storlek) för säkerhets skull,
    och det var bra det för jag hade inga som passade hemma visade det sej.

    Svängde även in på swedol och hämtade oljan där, alltid proffsigt bemötande på swedol, oavsett om man är företag eller privatperson.



    När jag väl kom hem monterade jag min hemtillevrkade skarvnippel med de nya slangklämmorna, var rätt svårt att komma åt där nere men det gick.



    Sen fyllde jag på med olja så mycket det gick och startade bilen (startade direkt nu.) , den slurpade i sej allt i burken så det var bara att hälla i mer.

    Rattade och det lät förjäkligt men efter ett tag hade jag fått ur all luft och det lät som vanligt, och slutade skumma i koppen, som jag fick fylla i mer i igen.

    Gissar att det gick åt ca 6 deciliter ?

    Lät bilen gå på tomgång i kanske 5min och spanade efter läckor, verkar inte droppa något, En enda droppe på kartongen men det var nog sånt som var kvar efter
    att jag slabbade med oljan när jag monterade nippeln.

    Lät allt vara isär nu över natten med kartong under, är det torrt då så får jag börja skruva ihop, frågan är om jag ska byta rem och hjul eller avvakta lite.


    Känns riktigt bra detta, hoppas bara att det inte var pga nåt annat den hoppade nu.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Tycker din felsökning låter föredömlig, skönt att det inte var sönderrostade kopplingar som var problemet!

  16. #56
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Ja, än en gång fick man lära sej att ANTA inte, kolla vad felet är..

    Lite irriterande att jag inte kollade upp detta när det hände, utan deppade ihop tills jag tog tag i det nu.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #57
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    offtopic men CHF pratet om oljan är lite förlegat nuförtiden då den här oljan numera i särklass är den allra vanligaste servooljan. Finns ju mängder med olika fabrikat som har samma spec, även Biltema. Kolla efter GM nummer 93160548. När saab började med den här oljan så var det inte direkt nån stapelvara i butikerna och många var vana med ATF olja i styrservosystem och då var det viktigt att det var rätt och förutom original så fanns det typ bara Pentosin som sålde oljorna i handeln. Då alltså.........

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #58
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jo jag länkade ju biltemaoljan innan där, men det känns ändå bra att ha "rätt" olja .essutom var den faktiskt den billigaste jag hittade - hos swedol alltså, samma olja kunde hittas för det dubbla priset på vissa ställen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #59
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Gick ut och kollade kartongen idag, gick ju inte så bra, det har ösregnat och blåst så det hade regnat in UNDER bilen och flyttat kartongen, så det var lite svårt att se nåt.

    Men det verkar iaf inte ha läckt nåt såvitt jag kan se.

    Dock hänger regnet fortfarande i luften så det blir nog inget meckande idag, möjligen om jag ska försöka tvätta av motorn och kanske försöka sanera bort det värsta av allt oljeläck från asfalten.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #60
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Eftersom det hela med multiremmen verkar löst nu, så fortsätter äventyret i den "vanliga" tråden..

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1570840
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Varför är det viktigt att nollställa kamkedjesträckaren? B2x5
    Av PatrikT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2023-05-19, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •