Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hackande motor vid 1,1 bar laddtryck och ibland GLT OG9-3 Nordic steg1

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Hackande motor vid 1,1 bar laddtryck och ibland GLT OG9-3 Nordic steg1

    Jag köpte en SAAB OG9-3 -99 av min brorsa som han hade haft i ca 3 år. När han köpte den så laddade turbon inget alls. Efter byte av massa spruckna slangar så löste det sig. Men den betedde sig ändå konstigt. Den är Steg 1 optimerad på nordic och har i efterhand fått ett byte av avgasrör efter downpipen.

    Återigen till problemet, den laddade ca 1.1 bar som menat bara ibland och ibland 0.5 på mätaren. Under tiden jag har ägt den (1.5 år) så har jag markt att den hackar vid fullt laddtryck när det är kallare än ca 5+ ute. Den kan ladda fullt i ca 1 vecka men sedan bara gå på GLT i 2 veckor. Men då den väl laddar så kan det vara fram och tillbaka med laddtrycket, laddar 1.1 när motorn är lite kallare, gå till GLT det mesta av körningen och sedan kommer det tillbaka till 1.1 bar när jag är nästan framme vid jobbet. Andra gånger kan den ladda 1.1 bar under hela körningen men sluta om den har varit avstängd i ca 30 min.

    Alla saker som kan fixa problemet vi har hittat, som kan orsaka det här har testats vad vi vet... (bara att fråga om ni vill veta vad som testats) Vad kan detta bero på? Lit mängd bränsle och för mycket luft? Jag har sett att vissa personer säger att det kan bli så när mjukvaran inte matchar hårdvaran vilket kan stämma i mitt fall, men har även sett många som säger att det inte är så (även en grabb på nordic sa det när jag ringde och frågade). Jag gillar när den går som den ska och skulle gärna vilja fixa det.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Bränslebrist eller trött tändkasett är de vanligaste orsakerna.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Det kan vara så, men har testat testat tänkasset från en fullt fungerande bil, det hjälpte inte. Men bränslebrist tror jag på, kan det även orsaka att den inte laddar fullt? Finns det något som reglerar till GLT pga bränslebrist?

    - - - Uppdaterad - - -

    Kan det även orsaka turbo problemet jag har, alltså nått skydd som bryter laddet pga bränslebrist? Jag är ganska säker att tändkassetten inte är problemet, för att en annan tändkassett som ska vara bra är testad.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Har du kontrollerat magnetventilen till turbon.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Har testat satt på en fullt fungerande magnetventil som funkar på min farsas bil, samma problem. Han testade även min på hans bil och det var inga problem. Så jag tror inte det är problemet.

  6. #6
    Byt mjukvara till org å de va som händer...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Den bör väl bete sig som orginal då? Plus jag vill ha högt laddtryck.

Liknande ämnen

  1. Hackande vid fullt laddtryck? NG900 2.0t -95
    Av alucar[D]^ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 19:17
  2. Nordic Steg1 9000 Aero 2,0
    Av K_Aero96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 23:02
  3. Köpte steg1 Nordic till ng900.
    Av xain i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2006-06-17, 14:49
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •