Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 73 av 73

Ämne: Nico's Sista Saab (NG9-5)

  1. #61
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 461
    Medlem#
    6901
    Ja akta dig för den där plastiga KIAn! Som förövrigt går att få med mocka eller skinn på instrumentbrädan och dörrsidorna. Och tunnare lack har den också än Saabarna. Och sist men inte minst en tråkig motor, 3.3 liters V6 med turbo och 366HK.

    Saab NG9-5 och NG9-3 är ett under av kvalitetskänsla interiört och lacken superstark!

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  2. #62
    Inte hänt så mycket med bilen, rutan sprack så den åkte in på montering.
    Annars har det varit mycket jobb och resande, fick ett speciell utmärkelse av Microsoft inom mitt fält i början av året så ska till deras huvudkontor i Seattle på besök

    5 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #63
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 782
    Medlem#
    4458
    Vad kul med utmärkelsen. Vi var i SanFransisco & San Diego och hälsade på grabben i våras. Seattle hade också varit kul. Ha en trevlig resa!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #64
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Vad kul med utmärkelsen. Vi var i SanFransisco & San Diego och hälsade på grabben i våras. Seattle hade också varit kul. Ha en trevlig resa!
    SF å SD är riktigt fina och roliga städer! Sjukt god mat


    Blev något som heter MVP i Microsoft 365 inom SharePoint och Viva Tror jag är ensam om de eller om de finns nån mer i landet

    4 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #65
    7b2b61e9-01fe-40fe-99a5-c2f9bd7435c1.jpgc76268c6-ef41-497d-a643-047ea91c2ac9.jpg

    Då har man haft denna bilen precis ett helt år och lite över 2000 mil med bilen! Relativt felfritt ägande

    Detta har strulat:
    * AC påfyllning, 2000kr.
    * Evap-Ventil (12592015), Kostade 130kr att köpa en helt ny GM
    * Spridare (0 261 500 112) nr 4 gav upp, så bytte hela bryggan med spridare samt packning (12589366). Kostade 2400kr för bryggan med 4 helt nya spridare!
    * Ny ruta, då den gamla sprack! 1500kr

    Kostnad: 6030kr

    Service:
    * Bytt olja tre gånger samt filter, Kört med Liqui moly 4600 och nu med Motul 8100 gen 2 (130 Euro kostade 20 liter Liqui moly, 32 Euro kostade motul för 5 lister. Bilen tar 5.7 liter)
    * Luftfilter och Kupefilter
    * Tändstift byttes till Kallare stift, ITV20TT ist för ITV16. Dessa har rullat 1500 mil hittils utan problem (9 euro/s köpte jag stiften för)
    * Bytt ATF oljan 5-6 gånger, för att rensa upp lite. Bytte 16 liter (Köpte OKQ8 JK ATF olja. 1200KR för 20 liter)


    Vad kvar att göra/strular:
    * Byta värmeslingor på framstolarna (Inköpte men inte monterade, pg ork. 1500KR kostade de per stol)
    * Fixa Ledbaren (Skruvarna är helt slut)
    * Polering, Lackering av stenskott och blämmor


    Önskat göras:
    * Hitta modern eftermarknadsstereo
    * Montera allt trim. Har avgassystem, IC ska köpas in samt Större CHRA.
    * Se va man kan modernisera ifrån nyare GM bilar
    * Uppgradera Bromsarna till 337mm eller 355mm

    6 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #66
    Inte mycket uppdateringar här!

    För några veckor sedan bestämde sig spridare nummer 4 för att ge upp... Som tur var hände det bara 20 meter från min parkering (efter att ha kört i 4 timmar). Så jag fick montera den nya spridaren med ny brygga. Som tur var hade jag köpt den långt i förväg:
    448886411_1178178526701482_7554194432308677568_n.jpg

    Tre veckor senare bestämde sig högtryckspumpen för att ge upp, så jag bytte ut den också! Tyvärr tog jag inga bilder...

    Sedan åkte jag på Saab-festivalen och köpte en helt ny låda från Nevs:
    449067990_441952038675895_2902860283462237252_n.jpg

    Efter det besiktigades bilen och fick anmärkning om att bakaxeln hade börjat rosta, så jag måste hitta en ny. Tur att Insignia-axeln är likadan:
    449055169_1128746328419874_5329671159657856996_n.jpg

    Jag utförde även en service! Luftfilter, nya tändstift och spolar!

    Det var inget fel på Denso-spolarna men de hade rullat nästan 280 000 km, så jag tänkte att jag kunde prova något nytt! Testar dessa:
    448934658_1613560196160629_7973892426101786132_n.jpg

    Jag bytte också till nya ITV20TT-tändstift. Jag har kört 30 000 km med dem hittills och de har fungerat superbra!
    448767866_2113117149075018_4085340883721622871_n.jpg

    Bilen är just nu hos NEVS för lådbyte. Jag måste säga, superbra service och kundbemötande

    Jag ska beställa nya OK från Camero eller ATS (355mm) efter sommaren!

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av amazinjoey den 2024-06-30 klockan 10:29.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #67
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 086
    Medlem#
    3471
    De NG9-5 som används och brukas som bruksfordon kommer nog försvinna i raskare takt pga sämre rostskydd än övriga modeller.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #68
    Japp, Speciellt då bakvagnen och subframen inte är rostskyddade alls...! Ingen bra kombo med västkusten

    Min har som tur fått Ditec behandling ett par gånger! Behöver dock göra det igen känner jag

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #69
    Ny låda monterad! Jobbet gjordes av Håkan på NEVS! Riktigt bra service och bemötande!
    449070889_3765276367078062_6353816412936465833_n.jpg


    Hade behövt en motortvätt men älskar verkligen hur mycket plats det finns, verkligen mekvänligt
    449638650_1642939559773540_6983807820433307238_n.jpg

    Designen tröttnar man aldrig på!
    449036689_469864282163651_8503095319566348316_n.jpg
    450781013_1852073625260184_4770534079064266543_n.jpg


    Magneti marelli Spolarna åker i sopptunnan! De strulade efter 20mil och klarade inte köra över 3500 varv utan att ge upp eller misstända som satan.
    Trodde först att det var bränsleproblem tills kom på att de va "made in china!" och testade byta ut dem mot mina gamla Denso, då försvann alla problem.


    Nästa projekt blir bygga ny bakaxel under närmaste två veckorna!

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #70
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 086
    Medlem#
    3471
    Undermåliga komponenter kan ge en gråa hårstrån ibland. Bra du hittade de felande grejorna.

    Jag har nog missat vad var det för knas med lådan?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #71
    Inget direkt knas med lådan, men ventilhuset började visa lite symptom på strul. Så ibland tog de nån sekund för den att svara på gas. Tanken var att renovera upp ventilhuset, då de är nära tillhands men när jag fick lådan för ett sjukt bra pris och helt nytt så kändes de ovärt

    3 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  12. #72
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 132
    Automatlådorna på ng9-5 är generellt usla (troligare uselt programmerade). Dålig växlingskvalitet vid låglast t.ex. Jag kan konsekvent få alla ng9-5 att smälla i en växeln, troligen någon mjukvarubugg som gör det.

  13. #73
    Så, den nya bakaxeln är nu byggd och monterad! Planen var ursprungligen att bygga en H-arm bakaxel, men efter att ha undersökt saken visade det sig att vissa delar saknades både i Sverige och Europa. Därför valde jag istället att bygga en relativt ny 4-länks arm. Alla delar kommer från sista årsmodellen av Opel Insignia, som hade de uppgraderade bussningarna som Saab skulle få på MY12.5.

    Jag försökte få tag på originaldelar, det svåra var att få ta på alla bultar och skruvar! Många är EOL både hos Orio/Hedin och hos Opel, så behövde beställa ifrån USA!

    Mina kostnader blev:

    - 3 159 kr för ramen med bussningar. Jag trodde att det var en hel axel men fick bara ramen, vilket gjorde det dyrare än planerat. Det går att köpa en helt ny ram för runt 3 000 kr från Opel och fina begagnade för 2 000 kr.
    - Alla bärarmar bak (6 st) från en begagnad Opel Insignia som hade gått 40 mil: 438 kr styck + frakt (250 kr), vilket totalt blir 2 878 kr.
    - Alla nya bultar, skruvar och muttrar m.m.: 3 200 kr.
    - Nya dämpare bak, Kyb: 1 500 kr.
    - Fjäderbenslagring bakaxel: 400 kr.

    Totalt blir kostnaden: 3 159 + 2 878 + 3 200 + 1 500 + 400 = 11 137 kr.

    Tog inte så mycket bilder, då jag behövde stressbygga...
    451959018_527727722942060_7173850188174948412_n.jpg
    451054114_459087046918186_4170276667672656633_n.jpg

    Planen är nu att rostskydda!

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. Sista chansen att köpa en ny Saab?
    Av Bateman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-10-29, 15:10
  2. Sista SAAB 9000?
    Av Gabbe75 i forum Allmänt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2018-11-11, 09:52
  3. Bollmans sista SAAB?
    Av bollman i forum Projekt
    Svar: 178
    Senaste inlägg: 2017-08-25, 13:14
  4. Min sista Saab?
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •