Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fortfarande låg bak efter byte av fjädrar+dämpare OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Fortfarande låg bak efter byte av fjädrar+dämpare OG9-5

    Hej!
    Har en 9-5 2,3t BP 07 med sportchassi orange/blå och har precis bytt fjädrar och dämpare bak eftersom den började bli väldigt låg, när jag hade skruvat ihop allt och sänkte ner den igen var det samma höjd som innan, typ precis så att däcket och skärmkanten möts och det är innan allt har sats sig. Kontrollerade chassikod(FG) innan och beställde 12760117 lesjöfors fjädrar med tillhörande sachs dämpare. Kan jag ha missar något? Hittade här på forumet att a bussningen kan vara orsaken men kan den verkligen sänka bilen flera cm på helt nya fjädrar?

    Ursäkta formulering, skriver på telefonen.

    Mvh
    Oscar

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Uppdatering.

    Beställde nya fjädrar och Powerflex A bussning från Speedparts istället eftersom jag misstänkte att jag fått sedan fjädrar. Har monterat allt idag, när jag sänkte ner bilen såg det ut att vara i rätt höjd men är jag tog en sväng har den säckat ihop igen så att däcket ligger typ vid skärmkanten och den lutar inåt så den äter upp insidan av däcket.

    Någon som har förslag på vad man kan göra? nya icke OEM fjädrar? Kan jag monterat fel?

  3. #3
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Vad har du för tum på däcken?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Kör med 225/45 R17

    Uppdatering

    Hittade den här hur man ska mäta höjden på bilen
    https://www.saabcentral.com/threads/...he-9-5.745444/

    Enligt inlägget ska aero chassi vara 610mm bak, min mäter till 570mm utan någon last alls och halv tank.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Har bara vinterdäck på 16 och de är 225/55 så blir väl typ samma. Det är lesjöfors fjädrar jag har köpt, kanske skulle satsa på sachs istället,någon annan som har erfarenheter av deras 12760117? Vill fortfarande ha sportchassi eftersom jag gillar hårdheten.

  6. #6
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Jag bytte nu på mina två 9-5 och valde Sachs fjädrar standard kombi och bilstein dämpare och fick 1dm från skärm till däck. Dock har jag 16 tum.

    Jag hade med inåt slitage, nu är däcken spikraka.

    Testkör med andra fälgar typ 16 om du kan och ta en repa,för att se nån skillnad.

    Dina första fjädrar är sportfjädrar vilket gör bilen låg.

    Har du fått sportfädrar igen?



    Vore jag dig skulle jag köpa Sachs standard fjädrar och skicka tillbaka sportfjädrarna.
    Eller ännu bättre köpa husvagnsfjädrar.
    För att få upp bilen.

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Fälgdimensionen ska ju inte inverka, med korrekta däck så är ju däckets omkrets densamma ändå.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Jag har sportchassi så skulle jag gå på standard så skulle det väl se lite konstigt ut och vara gungig bak?

    Ska på en längre bilresa i sommar med mycket packning, kan det bara värt att köpa nivomat från skroten eller finns det någon annan lösning för sportchassi? Nu om jag lastar 100kg är fjädrarna nästan i botten

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Uppdatering.

    Jag hittade ett par nivomat dämpare+fjädrar med konsol för aero/sportchassi på bildelsdatabasen för ett väldigt bra pris som jag köpte.
    Även fast som har många mil så är det en otrolig stor skillnad på höjden och hur bilen beter sig under mycket last, skulle starkt rekommendera om det inte vore för att dom har slutat tillverkas och vissa vill ha upp mot 1000€ per styck för dom(sportchassi nivomat).

    Hoppas ni alla kommer ha en trevligt sommar, vi ska packa Saaben till max och låta den sträcka på benen från norr till söder och sen tillbaka.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Man kan ju lämna in de gamla på renovering. De kostar inte så mycket.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Berätta gärna mer! Vad kostar det, vilka företag har kunskapen att utföra arbetet på nivomat dämparna?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-19 klockan 22:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Ca-pris på firma byte fjädrar/dämpare bak?
    Av claatu i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-22, 15:18
  2. Byte av dämpare, fjädrar, bussningar - Vad byta samtidigt? OG9-3
    Av Bagarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •