Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hjälp med felsökning av T5 stake som lämnat blocket

  1. #1
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Hjälp med felsökning av T5 stake som lämnat blocket

    Hej!

    Efter mycket om och men så förverkligade jag denna veckan en snart 20 år gammal dröm och blev klar med en ordentlig hybrid. Har provkört och testat i tre dagar, kom fram till att tryckvakten slog ifrån ibland så idag ändrade jag förspänningen på wg-stången till 2mm från 3mm då jag läst här att det var rätt inställning. Lät motorn bli varm och sedan vid första fullgasrepan så sköt fjärde kolv och staken ut genom blocket. Ett hål bakåt och ett framåt. Makalöst.

    Jag köpte en 9-5 Aero sedan -03 med alla Do88 kit, Maptun steg 4 (bensin 320hk), 19T turbo etc. men med vevlagerknack. Köpte en annan 9-5 kombi som var sliten i övrigt men med en enligt uppgift välbyggd T5-botten som gått ca 2000mil. Den hade inte mycket tryck, sämre än original Aero, men det kan bero på den hemmagjorda mjukvaran eller vilken av komponenterna som helst. Kollade faktiskt aldrig komp inser jag nu, litade på att T5 håller. Flyttade över hela hybridmotorn till min sedan och hade således en hybrid med ic, tryckrör, 19T etc. och välkänd mjukvara. Bilen gick fantastiskt som sagt tills idag. Vad hände?

    Att jag sänkte förspänningen på wg för att få ner GLT var just för att undvika sånt här. Kan något med adaptionen har gett en motsatt effekt? Jag nollställde aldrig den efter justeringen.

    Såg fram emot att få rena händer igen snart!




    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Nu är jag inte super insatt i Trionic 7, men jag betvivlar att det finns någon form av "boost cut" då Trionic 7 inte arbetar på det sättet

    Mer troligt att motorn har knackat pga för mycket tändning, luftmassa eller för lite bränsle.

    Har du rätt spridare till mjukvaran?

    Är du säker på att det faktiskt är B2x4 innanmäte och inte original B2x5 kolvar/stakar

  3. #3
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666
    Allt hårdvara är enligt spec, inkl spridarna. Jag har dessutom uppgraderat pumpen eftersom tanken var att strax uppgradera till steg 4 etanol 360hk.

    T7 jobbar med luftmassa men insuget har fortfarande en laddtrycksgivare och således slår laddtrycksvakten ifrån när det skenar enligt vad jag lärt mig.

    Vid motorbytet gick jag minutiöst igenom allt inkl att kolla kolvar och stakar ”underifrån”. Öppnade aldrig topp-block då jag tror på ”don’t fix what’s not broken”. Så ja, det är T5 botten!
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

Liknande ämnen

  1. Hjälp med felsökning!
    Av Hultin1 i forum Region Syd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-08-23, 22:50
  2. [LÖST] Hjälp med felsökning på 9-5 2,0 -98
    Av Rataxez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-09-17, 10:56
  3. Hjälp med felsökning av AC
    Av bananmannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 22:18
  4. Hjälp med felsökning
    Av keysersoze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 21:19
  5. TCS, hjälp med felsökning
    Av Pelle W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •