Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: SPA-fel OG9-5 -07 SC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2022
    Inlägg
    3
    Medlem#
    14548

    SPA-fel OG9-5 -07 SC

    Hallå där, då kommer det ytterligare en tråd om SPA. Jag har googlat och sökt runt på forumet men lyckas inte längre hitta något som driver mig framåt längre.

    Har fixat en del små fel på min vector sen jag köpte den för ca ett halvår sen, men jag får inte till SPAn.
    Felkoder som jag har är B2907, B2917 samt B2937, dvs "communication line is open or short to ground" på höger yttre, höger mitten och vänster yttre.

    Jag har även haft en annan felkod, B2939 "Left outer distance sensor internal fault" sist jag kollade på detta för någon månad sen. Idag när jag kollade hade jag denna felkod fast på höger yttre.
    Jag är lite osäker vart jag satte tillbaka den vänstra yttre sist jag höll på men är 95% säker på att den hamnade på någon av de vänstra platserna.

    Idag så fick jag som sagt fram att det va den yttre högra som hade internal fault, så jag satte dit en ny sensor där och tömde felkoderna. Efter att ha prövat fram o tillbaka med sensorer på olika platser och även med den som hade internt fel så lyckas jag inte få upp internal fault-koden igen.

    Jag har mätt igenom kablaget mellan sensorerna, från sensor fram till SPA-boxen, och genom SPA-boxen, och lyckas inte hitta någon kortis mellan datapinnarna varken till jord eller plusmatningen.
    Jag har även mätt från alla jordpinnar fram till batteriet, och där finns det kontinuitet.
    Har dock tänkt att mäta om, bara för att vara säker.

    Mäter fram kortis mellan alla jordar i sensorkontakterna och likaså mellan alla plusmatningar, vilket det ska vara om jag tolkar kopplingsschemat rätt. Dvs pinne 1 på alla sensorer har jag kontinuitet mellan, och likaså med pinne 3.
    I en svag stund när jag inte hittade kortis och efter att ha kopplat i och ur sensorerna ett par gånger i hopp om att det kanske var lite korrosion så köpte jag en ny SPA-box då jag inte hade tillgång till Tech2 då, men de hjälpte ju (som förväntat) inte.

    Jag har även kollat säkring 8 och 26, men om felet hade varit där så borde jag ju haft problem med ex att bältespåminnelselampan inte funkade och typ en del lampor i bilen?

    Idag så kollade jag på det med en Tech2 och då ser jag att ingen av sensorerna reagerar på avstånd, alla ligger konstant på 255, intressant är även att jag har kvar samma felkoder om jag kopplar ur sensorerna. Får ingen felkod alls på vänster mitt även om den är urkopplad.


    Nästa steg som jag ser det är att riva ner bakre stötfångare och visuellt kolla igenom kablaget för se om det finns några skador på det.
    Finns det något mer jag kan titta på innan jag gör detta?
    Tolkar jag allt rätt så borde felet ligga mellan SPA-boxen och sensorerna?
    Skulle det vara efter den i någon kabel eller säkring så borde jag väl ha felkoder på alla sensorer, och problem med fler saker på säkring 8 och 26?

    Tackar på förhand!
    Saab 9⁵ Aero Sedan -03 (Rasad motor, ska skrotas)
    Saab 9⁵ Vector Sportcombi -07

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Hur såg kontakterna ut vid SPA-boxen ?
    Vet att på -06 så fanns det otäta kontakter.
    Prova att rengöra dom med kontakt spray och försiktigt med tops.
    Vet inte om det här kan hjälpa:
    http://saabwisonline.com/c10/wis/9-5...rking-aid-spa/

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    131
    Om du kopplar ur kontakten i spa-donet och sensorerna kan du ohm-mäta signalkablarna till respektive sensor.

    Du kan också kolla att du kan driva en testlampa på +12v vid sensorkontakterna. Multimetern ger ingen last och är kabeln dålig kan det se ok ut med multimetern.

    Jag vill minnas att när spa sätter en felkod så slutar den att göra mätningar och testen i tech2 funkar inte.

    Jag hade liknande problem och bytte först 3 sensorer som hade felkoder. Några veckor senare fick jag byta den fjärde.

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Ja, jag har också för mej det är så, om du har andra felkoder får du inga mätvärden med tech2.

    Jag fick byta en massa kablage och två sensorer för att få igång mina på aero 05'an, sen tog det nån månad och skiten la av igen, ingen kontakt med en av sensorerna jag inte bytte.. Då orkade jag inte ens försöka laga igen..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2022
    Inlägg
    3
    Medlem#
    14548
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Hur såg kontakterna ut vid SPA-boxen ?
    Vet att på -06 så fanns det otäta kontakter.
    Prova att rengöra dom med kontakt spray och försiktigt med tops.
    Vet inte om det här kan hjälpa:
    http://saabwisonline.com/c10/wis/9-5...rking-aid-spa/
    Kollade i kontakterna och där ser det bra ut, rent, tort och ingen synlig oxidering tyvärr.


    Citat Ursprungligen postat av pof Visa inlägg
    Om du kopplar ur kontakten i spa-donet och sensorerna kan du ohm-mäta signalkablarna till respektive sensor.

    Du kan också kolla att du kan driva en testlampa på +12v vid sensorkontakterna. Multimetern ger ingen last och är kabeln dålig kan det se ok ut med multimetern.

    Jag vill minnas att när spa sätter en felkod så slutar den att göra mätningar och testen i tech2 funkar inte.

    Jag hade liknande problem och bytte först 3 sensorer som hade felkoder. Några veckor senare fick jag byta den fjärde.
    Ja men de förklarar ju varför jag inte får några värden i T2an. Har testat att sätta testlampa vid kontakterna och det fungerar utan problem.
    Jag får helt enkelt ohm-mäta igen, rätt säker på att jag fick bra värden när jag gjorde det sist men blir lite osäker.
    Hittar jag inga fel vid ohm mätningen så antar jag att jag helt enkelt får köpa 3st till sensorer och bara byta ut alla då.

    Tackar alla för hjälpen!
    Saab 9⁵ Aero Sedan -03 (Rasad motor, ska skrotas)
    Saab 9⁵ Vector Sportcombi -07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •