Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Hackande motor vid jämt gaspådrag NG9-3 B207 BioPower

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Hackande motor vid jämt gaspådrag NG9-3 B207 BioPower

    Bil: Saab 9-3 2,0t 2009 Biopower
    Lite oturligt eftersom jag befinner mej vid en motorväg i Danmark

    Iaf, helt plötsligt började motorn gå riktigt dåligt vid jämn motorvägsfart. Klarade inte av att hålla uppe hastigheten. Sen märkte jag om jag gav full gas så försvann alla misständningar och den är precis lika stark som den skall vara. Så jag har kört lite ryckigt sista biten…

    Finns det något man kan göra på plats? Jag har nya tändstift som jag kan sätta i och en extra tändspole men jag har inga felkoder så jag vet inte vilken cylinder som strular

    Vad gissar ni på är fel med de symptomen?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-05 klockan 11:19. Anledning: Kompletterat med bilmodell

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Bytte tändstiften och hällde i en flaska injection cleaner och bilen gick perfekt hem till Sverige igen

    Så det löste sej

  3. #3
    Med vilket instrument och version utlästes felkoden? Bränsle (om BioPower)? Spridarrengöring lär knappast ha hjälpt.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Tändspole som håller på att ge sig.

    Tech2 eller MaptunerX behöver du nog.
    Hjälpte mig med en V6a.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Tack för svar!

    Bilen går på BF95 och jag har inte tankat E85 på ett par år nu. Trots massa misständningar fick jag inte check engine (verkar vara omöjligt att få check engine på 9-3?). Kan man få felkoder utan check engine?

    Jag tror inte heller att bytet av tändstift eller injection cleaner hade något med saken att göra. Idag går bilen normalt men tomgången är orolig, så allt är inte som det skall

    Jag har en ny tändspole hemma men det hade ju varit fint att veta vilken cylinder som bråkar. Annars får jag kanske testa på alla positioner och se när tomgången blir bättre

    Kan ju vara en dålig spridare också. Hade spridarhaveri på cylinder 3 förra sommaren så den är utbytt. Övriga tre är från fabrik.

    Alla felsökningstips emottages tacksamt!

  6. #6
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Låter mer troligt med dålig spridare än dålig tändspole. Dålig tändspole brukar bara bli "trött" vilket gör att bilen misständer under hård belastning. Du hade ju omvänt symptom.

    Kan även vara bränsletrycksregulator, börja med att dra bort vakuumslangen från bränsletrycksregulatorn när bilen står på tomgång och kolla om det läcker bränsle. Är allt OK hade jag skickat spridarna på rengöring.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Tack för tips!

    Jag kollar BTR när jag kommer hem! Känns ju som spridarproblem trots allt. De har trots allt gått 27.000 mil

    Senast jag hade problem tyckte Maptun att jag skulle köpa 4 nya spridare (icke original) och en matchande programvara. Det hade kanske varit ett bättre val nu i efterhand. Var väldigt mycket billigare än fyra nya originalspridare

  8. #8
    Med tanke att BTR är ett känt problem och de inte finns några nya att få tag på.

    När de gäller spridare hde jag kört 550cc + Mackanized

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg

    fint att veta vilken cylinder som bråkar.
    Har ju svarat vad du kan använda då om du har någon i närheten.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Aha, man kan se det med Tech2 även utan felkod. Jag har inte jättekoll som ni hör

    Skall fiska i umgängeskretsen om det är någon som har
    Senast redigerat av Vfr den 2023-05-12 klockan 16:38. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Det läckte iaf ingen bensin från BTR när jag drog vacuumslangen. Letar efter Tech2 i Malmöregionen nu!

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Det är möjligt att detta tagit en ny vändning nu. Kom på att jag tankade fullt på Ingo precis innan bilen började gå dåligt. Brukar aldrig tanka där annars, kör på St1 bensin i vanliga fall

    Körde en repa igår på motorvägen och den hackade (men inte så illa som direkt efter tankning). Idag fyllde jag upp tanken (25 liter) med V-Power och har inte känt av en enda misständning sen dess. Lugn och fin i tomgången.

    Det kan vara en ren slump eller så var det någon knas med bensinen på den macken? Jag gör iaf inget med bilen om det inte börjar igen

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Jag känner också igen en hel del av symptomen, även om det för mig var mest relaterat till startproblem och delvis tomgång (främst direkt efter start). Även jag tankar etanol på Ingo och hade lite samma tankar, men för mig var det BTR som läckte som verkar vara huvudproblemet. Bytte dock spridare precis som Maptun tipsar om, och det blev ändå bättre men inte bra. Även en backventil från vacuumpumpen till insuget som också verkade hjälpa, slump eller flera problem samtidigt låter jag vara osagt. Har några spridare liggande om du konstaterar att en av dina läcker och vill prova ett par andra, men kan inte garantera deras status heller (så du får isf kolla läckage innan montering).

    Lycka till!

  14. #14
    Spridare måste programmeras in p.g.a. variationer i effekt (vid tillverkningen).

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Ja de ska ju helst flödesmatchas förvisso, men jag tänkte att en icke flödesmatchad men fungerande spridare är bättre än en läckande? Om man byter till andra originalspridare, behöver man ändå göra en omprogrammering då?
    Senast redigerat av Vfr den 2023-05-12 klockan 16:37. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #16
    Ja, så som jag förstått det krävs inprogrammering även av originalspridare.

    Men TS behöver följa tidigare råd och felsöka bilen korrekt enligt RZs rekommendation (TS har ännu ej besvarat första ställda frågan).

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Inga felkoder är utlästa eftersom det inte finns några felkoder. Min motor verkar kunna gå hur dåligt som helst utan att ge check engine.

    (9-3 SC 2.0t Biopower 2009, ej trimmad)

    Idag är tomgången sämre men det märks inget under körning

    - - - Uppdaterad - - -

    När jag hade spridarhaveri förra gången köpte jag en lös spridare från Maptun och lät en verkstad byta den. Så den var inte flödesmatchad och jag tvivlar på att den programmerades in i bilen. Men bilen har gått kanonbra med den ändå

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Du kan ju ha felkoder utan CEL. Random missfire tex, om det inte når upp till gränsen för CEL. Om det sedan säger något är en annan sak.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Grannen har typ typ Biltemaläsare men jag antar att den inte är mycket att ha i detta fallet?
    Senast redigerat av Vfr den 2023-05-12 klockan 16:37. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Du vill ha något som kan registrera ev misständningar och räkna, då kan man se om det är en tändspole och vilken. .
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Renoverad motor går dåligt NG9-3 B207 BioPower
    Av Beetle_danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2023-09-06, 07:57
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2023-06-02, 17:42
  3. Går ryckigt vid gaspådrag och tomgång NG9-3 B207 BioPower
    Av Blyarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-09-01, 23:32
  4. 9-5 BioPower, motor gungar vid gaspådrag
    Av Pelle1234 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 22:55
  5. [LÖST] Orolig tomgång, hackande vid gaspådrag. Efter byte av kamkedja OG9-3 B2x5
    Av SaabEl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •