Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 57

Ämne: Hackande motor vid jämt gaspådrag NG9-3 B207 BioPower

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Finns det någon någorlunda billig som klarar detta? Kanske är dags att jag köper mej en, hade tänkt köra Saab ett bra tag till!

    Hade varit toppen om det var en tändspole, har en sprillans ny liggande hemma sen förra gången jag hade misständningar (och det var en spridare)
    Senast redigerat av Vfr den 2023-05-12 klockan 19:12. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  2. #22
    Tech2 eller eSID3.

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Tackar! Verkar som eSID3 är lättast att förstå sej på
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-13 klockan 08:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Väl investerade pengar om du köper en sån. BRL har kanske hemma där du bor.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    BRL har tydligen stängt ner i Malmö så det är nu beställt från Maptun

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Om du har en tändspole varför inte prov byta med den
    då har du uteslutit det problemet. I väntan på eSIDen.

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Det hade varit rimligt! Nu går bilen så bra att jag tänker att jag kan vänta ett par dagar till eSIDen kommer och få data först

    Men… Det hände en annan grej precis. Jag tömde bilen på olja och det kom ut en massa mindre plastbitar och en lite större bit 1x1 cm

    Svart hårdplast, någon mm tjock, svängd. Är det den berömda glidskenan för balanskedjan? Hur allvarligt är detta?

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Balansaxelkedjans glidskenor är inte svarta. De är vita, både original och pirat så blir på sin höjd bruna. Däremot är kamkedjans främre glidskena av svart plast.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Tack för din info!

    Jag pratade med min mekaniker och han sade att jag inte skall köra en meter till med detta felet. Så bilen åker in på byte av kamkedja och skenor (och vad man annars kan tänkas byta) nu i veckan

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Sen är frågan om detta är anledningen till misständningarna, antagligen har jag mer än ett fel samtidigt

    Vi får se när jag har ny kamkedja och ESID3 installerat

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    För information så kan man få information om misständningar även med billigare OBD-läsare, åtminstone kunde jag det på min V6/B284.

    Denna har jag: https://fyndiq.se/produkt/felkodslas...366c23def49ea/

    Tillsammans med appen Torque kunde jag lokalisera misständningar till en viss cylinder och byta relevant tändspole. Givetvis är Tech 2 att föredra, men om man vill ha en billigare och enklare lösning så finns det.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Det var onekligen viss skillnad i pris…

    Nu blir det eSID3 här iaf, är smidigt att få upp all info i bilens display tänker jag

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Imorgon delar vi på motorn, kommer bli intressant att se hur illa det är

    Min gamle vän Jonas på Valpens Custom Shop i Trelleborg har tagit på sej jobbet

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Detta har blivit mer av ett mysterium än vi trodde, eftersom vi inte fattar var plastbitarna i oljan kommer från. Släpskenan till kamkedjan var 100% hel. Finns det någon annanstans det finns svart hårdplast i motorn?

    Kedjan var enormt slapp och satt en kugge fel, vilket nog förklarar den dåliga gången.

    Nu byts allt ut och han rensar sumpen iaf. Vi får nog leva med att vi inte fattar var plasten kommer från.

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Jag har en Biopower -08, steg1. Har de senaste månaderna haft problem med ryckig gång och vibrationer vid gaspådrag tex vid omkörning, fenomenet uppträder inte om man gasar försiktigt utan kommer när man ex trampar gasen snabbt typ halvvägs och så fort man lättar lite på gasen går motorn jämnt. Har nyligen haft den på service och Tech2 visade tändningsfel cyl 3. Spolen var slut och läckte olja så den byttes ut, dock var det inte exakt samma spole som de andra, men skulle passa. Den höll en vecka sen började den läcka olja och gå ojämnt.
    Jag fick tag på en exakt likadan på skroten och bilen gick mycket bättre, men inte helt bra, problemet kvarstår men inte lika mycket som förut. Motorlampan tänds inte heller.
    Köpte en OBD2-läsare och på tomgång fick jag inga felkoder.
    Är det läge att byta alla spolar mot nya, och nya stift? Bilen har gått 24000 mil. Kör bara på Etanol den varma tiden på året.
    En fråga till, vad menas med följande som läsaren visar?:
    CVN1: 2E6D3A0D
    Vore tacksam för tips/hjälp

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Nu har motorn ny kamkedja och balanskedja och motorn går tyst och fint

    Körde en sväng (typ 5 mil) med min nya ESID3 inkopplad och då detekterade den 4 misfires på cyl 1 och 8 misfires på cyl 2. Cyl 3 och 4 hade noll misfires. Jag märkte inte av några misfires iaf

    Det mest konstiga var att den sade att jag hade 25% etanol i tanken. Har inte tankat etanol på ett par år… Det borde ligga på runt 10%?

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Den har ingen sensor utan mäter etanolhalten baserat på förbränningen (typ). Om man haft luftläckage eller andra fel som man åtgärdar kan det därför vara bra att tanka eller trigga en adaption på annat sätt (kanske går i ESID?). Dvs tanka om möjligt minst 15 liter.

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Tack för tipset!! Jag körde och tankade fullt (30 liter) och nu står det 12% etanol i tanken. Close enough tänker jag

    Hur mycket misständningar och knack är normalt att ha? Det är mycket högre siffror på knack än på misständningar i eSIDen

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Felet med etanolen kom tillbaka.. Nu står det att jag har 33% etanol fast tanken består enbart av BF95

    Gjorde en fullgasacceleration och fick ut maxeffekt 197 hk och 289 Nm. Bilen tror att den kör på etanol och höjer effekten? Min bil skall ha 175 hk på bensin

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Jag kör lite dagbok här

    Adaptionen säger fortfarande 33% etanol i bränslet, fast det borde vara 5-10%. Vet inte om det är något att bry sej om eller om man bara kan strunta i det?

    Idag gick bilen riktigt dåligt ett tag och eSID3 registrerade massa misständningar på cylinder 1. På cylinder 2-4 var siffran noll.

    Den går sämst på tomgång och låga varv, vilket säkerligen indikerar spridarproblem på cylinder 1. Hade det varit misständningar på höga varv har jag förstått att det är tändspolen?

    Skit också, det var ju inte billigt att få motorn helrenoverad. Finns det något jag kan prova för att få igång spridare 1 igen?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Renoverad motor går dåligt NG9-3 B207 BioPower
    Av Beetle_danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2023-09-06, 07:57
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2023-06-02, 17:42
  3. Går ryckigt vid gaspådrag och tomgång NG9-3 B207 BioPower
    Av Blyarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-09-01, 23:32
  4. 9-5 BioPower, motor gungar vid gaspådrag
    Av Pelle1234 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 22:55
  5. [LÖST] Orolig tomgång, hackande vid gaspådrag. Efter byte av kamkedja OG9-3 B2x5
    Av SaabEl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •