Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 57 av 57

Ämne: Hackande motor vid jämt gaspådrag NG9-3 B207 BioPower

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Spridarbyte B207 Biopower

    Iaf, jag måste byta spridare pga misständningar. Känns som jag har två val:

    1. Köpa originalspridare, kostnad 10.000 kr

    2. Köpa Maptuns Steg 1+, spridare Siemens 630 cc och programvara: kostnad 7.455 kr

    Känns rätt självklart att välja det billigare alternativet, men vill gärna höra era åsikter

  2. #42
    Köp Bosch 550cc och snacka med Mackanized så fixar han ett steg 1 program med dessa spridare. Jag hade dock gissar att ditt problem är BTR,

    Siemens 630 är riktig piss spridare

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Jag vet inte varför 630-spridarna är piss-spridare, men jag bytte till sådana och maptun steg 1+ nyligen och tycker det blev ett väldigt lyft mot steg 1 som jag hade innan. I mitt fall visade det sig mycket riktigt vara BTR och delvis luftläckage som låg bakom och jag tror inte det är något fel på spridarna.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-31 klockan 14:10. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Hade du provat nån bra spridarerengöring? Typ Redline?

  5. #45
    Dålig spridarbild, rätt så dålig automisering etc. Detta gör att får.mindre effekt, sämre gång, sämre respons etc. Hela Deka serien ska undvikas när de finns mycket bättre och modernare spridare.

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Jag har haft i ”STP injection cleaner”, Redline har jag inte provat

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Det kan hända att allt har löst sej nu! Jag trodde inte ett dugg på att tändspolen var orsaken, men eftersom jag hade en ny spole liggande sen tidigare så gick det ju fort att byta på 1:an

    Nu har jag kört runt i stan i 40 min utan att den registrerade en enda misständning

    Men jag vågar ändå inte riktigt ropa hej vad gäller spridarna

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Jag har kört med Siemens 630 i flera år och haft problem med spridarna. Jag rekommenderar inte heller Siemens 630. Skönt att det verkar löst sig för dig.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Tack!

    Nu går bilen fint och jag har väldigt lite misständningar enligt eSID3. Så något spridarbyte blir det inte nu. Körde 20 mil igår och hade en förbrukning på 0.72 liter/mil och 2-10 misständningar/cylinder på resan (antar att det är försumbart)

    Dock så har jag kvar det underliga fenomenet att bilen säger att jag har 32% etanol i tanken. Strax efter jag tankat bilen faller det till 10% (som är korrekt), men några kilometer senare så stiger det till 32-33%

    Är det bara att strunta i tycker ni?

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    SID visar för hög EtOH halt (NG 9-3 2.0t Biopower)

    Hade ni varit oroliga om SIDen visar 33% etanol i bränslet, när det är enbart BF95 i tanken?

    Varje gång jag tankar så faller värdet till 10% men efter några kilometer stiger det tillbaka till runt 33%. Men jag märker inget på hur motorn går.
    Något som är fel?

  11. #51
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Min bedömning är att du har en luftläcka på insugssidan.
    Att den går tillbaka när du tankar beror på att den adapterar om då.
    Läckan är inte stor, men den gör att du förbrukar en hel del mer bensin än nödvändigt.
    Inspektera varenda millimeter av vakuumslang du kan se, och särskilt kan du kolla på den lilla "gummiböjen" som ansluter den hårda slangen från tankurluftningen till baksidan av spjällhuset, den är känd för att murkna.

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Tack för svar och tips

    Låter inte bra att den förbrukar för mycket bränsle, jag får ut och inspektera!

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Hittade en youtube-video där en engelsman byter alla vacuumslangar på sin 9-3 så jag följde honom runt i motorrummet (utan att ha en aning om vad de är kopplade till)

    Jag hittar ingen slang som det är något synligt fel på
    Tycker de känns fräscha trots sin ålder (MY 2009)

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Gubben i videon nämner att det ofta är sprickor i kobran som ger luftläckage. Men det måste jag säga att jag aldrig hört förut.

    Antar att det enda jag kan göra är att byta varenda vacuumslang och hoppas att det löser problemet

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Nja. Du kan ju också köra med pump och rök tex för att diagnostisera. En del kör med att spruta tex gasol på olika ställen för att se var motorn börjar varva, det har jag dock aldrig lyckats med. Det kan ju för övrigt också läcka från andra ställen, typ packningar mellan spjällhus och insug eller liknande.

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Tack för tips!

    Även om chansen inte är stor så är det lätt att köpa en flaska startgas och prova

    - - - Uppdaterad - - -

    Sen måste jag ändå säga att jag inte märker att bilen skulle dra mer bränsle. Ligger på runt 0.70 i förbrukning på landsväg som den alltid gjort

    Den skall besiktas om några dagar och om det är luftläckage så antar jag att det kommer märkas då?

    En annan underlig detalj är att eSID3 säger att min motor utvecklar 200 hk/300 Nm. Vet inte om man kan lita på de värdena, men det är betydligt mer än vad bilen borde ha på BF95 (otrimmad 2.0t). Antagligen bara mätfel.

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Tror vi kan stänga ämnet nu. Etanolhalten är nu 17% och jag har nära noll misständningar på alla cylindrar. Bränsleförbrukningen är låg. Har tagit bort ESID3 idag för att inte kolla på meningslös information hela tiden

    Jag kunde inte ana att detta problem skulle sluta med helrenoverad motor. Otrolig tur att jag är barndomsvän med en kille som kan demontera en saabmotor med förbundna ögon

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Renoverad motor går dåligt NG9-3 B207 BioPower
    Av Beetle_danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2023-09-06, 07:57
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2023-06-02, 17:42
  3. Går ryckigt vid gaspådrag och tomgång NG9-3 B207 BioPower
    Av Blyarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-09-01, 23:32
  4. 9-5 BioPower, motor gungar vid gaspådrag
    Av Pelle1234 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 22:55
  5. [LÖST] Orolig tomgång, hackande vid gaspådrag. Efter byte av kamkedja OG9-3 B2x5
    Av SaabEl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •