Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Större ljuduppgradering NG9-3 SC -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Större ljuduppgradering NG9-3 SC -06

    Mitt första inlägg

    Jo jag blev med Saab igen i julas en 9-3 AERO 2,8 SC -06 med stora ljudpaketet. Den lilla 10"aren i baljan har fått mer motion via en tillfällig fix nu. Har via högnivå från amp-2 kopplat ett Alpine monosteg som ska ge ca 250w
    OJ vilken drastisk skillnad, blev jätteförvånad över hur den är kapabel att spela, finns helt klart mer att hämta oxå. Tanken är att jag ska in med min Helix dsp så fort vädret tillåter då får dörrar och brädan både mer effekt o nya högtalare.

    Men är det någon som bytt element i orginalkonstruktionen? Jag fattar inte riktigt hur den funkar, hur allt ljud hittar ut, men vore kul att hitta nått ännu effektivare el effekttåligare. Det är jäkligt kul att åka med osynligt ljud, speciellt när det skjuter på lite mer än man väntar sig.

    And högtalare i brädan, finns det coax som hänger på bra i spl, el bör man satsa på separat mellan o diskant?

    Det som ska in är ett större monoblock det ska lämna ca 600w i 2 ohm till basen, ett yammaha el hi fonics 4 kanal ca 4x50W HELIX DSP mini 2 st 6.5" i dörrarna och nått nytt i brädan.

    Finns det någon annan fördel än estetiskt att byta till LCM 3?

    Mvh Joakim

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Följer denna tråd, speciellt intresserad om någon fått till den krokiga ljudbild som finns fram. Jag tror att det har med lutningen av elementen i brädan vilket gör att ljudbilden skevar till höger. Flyttar man huvudet till mitt mellan stolarna blir det balans.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    ljudbilden fram har jag oxå klurat på, jag tänker att man får en blandning av reflekterat ljud från rutan och väldigt offaxis ljud från elementen. Det med tidsförskjutning som lär ställa till det och eftersom man får både direkt o reflekterat ljud med liten tidsskillnad från varje element, så är det inget en dsp kan lösa. Detta är bara min teori, det kanske inte alls är ett problem sen med nya element. Nu vill jag tro att det elementens kvalitet som är största källan till halvtaskigt ljud.

    Men likväl är det baslådan i reservhjulsbaljan som är lite av ett mysterium för mig, konstruktionen är minst sagt speciell. Min tanke är att det blir en bandpasslåda när man fäller ner luckan och ljudet leds in i coupen via de kanalerna i framkant av konstrultionen. Men "lådan" kammare ett skulle ju då vara den lilla tapp som elementet sitter i o kammare 2 själva reservhulsbaljan.
    Men då kommer dessa tankar
    1. kammare no 1 är ju alldeles förliten kan jag tycka, det kan inte vara mer än ett par tre liter
    2. kammare no 2 borde då markant ändra karaktär med el utan reservhjul, vilket jag inte uppfattar det som

    Någon som kan förklara hur lådan är tänkt fungera, det är ju väldigt intressant och viktigt om man vill byta elementet. Elementet förresten, är det samma 10" pioneer bas som monteras openair i cabbarna? Jag har inte hittat några uppgifter om min orginalbas.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Jag fortsätter min monolog här och slår ett slag för Fatail PRO 3FE22 en 3" fullregisterhögtalare med bra känslighet tom högre än orginalets 3.5" pioneer.
    Stor vinst även för ljudkvaliten, framförallt röster. Skulle nog säga att det är steg 1 när det kommer till att förbättra ljudet i 9-3, de klarar sig jättebra utan diskanter.
    Nästa steg nu bli dämpa dörrar och montera nya 6.5" från CDT Audio, dra kabel montera DSP och slutsteg. ja sen är det bar att njuta

    Rätt sjukt att man sätter i så hemskt dåliga produkter från början i dessa bilar jag har stora 300w kitet som säkert kostade massa pengar nytt, men innehåller egentligen väldigt enkla komponenter.
    Menar hade man använt säg samma kvalitet som biltema säljer för 100 lappar, hade man fått betydligt bättre grejjer. Slutstegen kraftigt underdimensionerade, menar hur många hundra mer skulle det kostat med 2x250w RMS i amp 2 och 2x100w RMS i amp 1,?

    Skulle man ökad budgeten med kanske 2000kr/bil till vid tillverkningen, skulle man ju fått väldigt mycket bättre saker, väldigt visst lägg på 1-2000 på utpriset så är det kanske +-0kr men OJ vilket ljudpaket

  5. #5
    För den tiden va de okej men knappt det. Jobbade på Volvo med ljudkalibrering å HK å Bose va de sämsta någonsin, man va rätt sur över att man gick ifrån dynaudio till HK som var en riktig nedgradering

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Jasså måste vara rätt kul jobb, Hur går tänket när man tar fram en anläggning? Är det big no no tex att redan från fabrik dämpa dörrar och se till att få stabila monteringspunkter? Menar några bitar bitumen i dörren kostar inte många kronor men ger ju fler fördelar än bara för ljudet? Och är det enbart ekonomin som styr?

    Ett system med en hyffsad 12" bak i bilen med 500 RMS watt och typ 6.5 och diskant i bakdörr och sen 6.5-8" midbas, 3-4" mid o ett par diskant i framdörrar/panelen matade med 4x100w rms till mid/midbas o 4x20W till diskanter sedan processat med en dsp med några fasta setups, men även utrymme att göra egna program. Skulle det ens vara möjligt att få med ledningen på ett sånt paket?

    DET skulle man kunna kalla stora ljudpaketet och ta 30k för utan att känna sig dum :-)

    Men det är ju ekonomiskt genialt att använda sig av billiga skitprylar som kända varumärken sätter sin logga på.

    Men kom igen BOSE, vilket skämt egentligen, samma billiga pappelement från kina fast med en boselogga på. Har inte kikat eller lyssnat på volvos paket, men saab och audis bosepaket är skrämmande dåligt, speciellt om man vägen in kostnaden,

    Volvos Dyaudiosatsning är ju lite unik när det kommer till fabriksljud, få om ens någon konkurrent har väl haft något liknande att erbjuda. Det jag hört har låtit väldigt bra, så bra att man inte velat byta ut nått annat än basen.

    Men värst av alla bilar måste vara BMW, jag har haft ett gäng och deras paket är ju något förskräckligt. Tex Bussinesspaket med CD i 5 serien E39 kostade 11.000kr har jag för mig. för det fick man en halvkass headunit med cd o radio och 4 st usla 5,1/4 " nokian papp högtalare med plastkorg och 2 keffa diskanter. Premium? Yeah right Chefens hyundai sata fe hade betyligt trevligare ljud med std paketet.

    Men tillbaka till saab, Premium 300 paketet till SC 03-06 måste väl ändå vara det bästa saab levererat ändå, Det låter inte skit utan rått ok om man ser till vad som används, beröm till saabs ljudfolk som lyckats krama ur så pass bra ljud ur sånt skräp.

    Dock hävdar jag att den 10" som används i SC är klart användbar, har nog inte hört nån orginalsub låta bättre. Och den vaknade verkligen till med lite mer effekt. Eller sub förresten, bör nog benämas som bas bara för djupt går den inte men jäkla skönt discodunk 60-80 hz. Skitkul att se folks reaktion när de inte hittar någon baslåda bak :-)
    Jag ska ge på den ännu mer effekt snart och se hur långt den hänger på och även testa ett elementbyte, men det blir på vinnst o förlust, för jag förstår fortfarande inte konstruktionen :-)
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-24 klockan 15:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    om det är en 2006'a så borde du ha MOST systemet va? alltså den bösiga fiberoptiken som gör det mycket knöligare än va man vill att byta t.ex. huvudenhet?
    Om så är fallet så har jag filurat lite på detta och en DSP borde kunna väcka till liv detta system.

    Här nedan har du lite info som jag saxat ur WIS vilken högtalare det är hur delningsfiltret är satt samt ohm och storlek.

    Speaker Stock
    Dashboard 120 Hz + 4 ohm 3,5"
    Doors 40-800 Hz 2 ohm 6,5"
    Tailgate (120 Hz+ ?) 4 ohm 3,5"
    Subwoofer (20-100?) 4 ohm x 2 10"

    Stereo Stock
    Radio Unit 120 Hz + 70W
    AMP1 40-800 Hz 80W
    AMP1 With AMP2 80-800 Hz 80W
    AMP2 20-100 Hz 150W

    Jag tänker att om man plockar insignal till DSP från Huvudenheten samt AMP1 (notera jag har inte AMP2 i min bil) så får man nästan en fullrange signal sure man saknar 20-39Hz om man skall läsa på hur delningen serut. Men jag tänker att det borde fortfarande vara ett jäkla lyft att putta in ljudet i en DSP och skicka ut det till lite sepparata steg samt kunna ställa ljudet bättre i DSP'n

    Jag tänker mig att driva högtalarna i bräda samt dörrarna fram med ett 4kanals steg samt driva sub på ett steg och högtalarna i bakluckan från min DSP, har bara inte fått tummen ur röven att börja, samt min jäkla förarstol får jag inte ur, så kommer knappt åt min AMP1 -.-'

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    @Linkus

    Jo jag har detdär rackarns MOST systemet, WHY är min stora fråga varför, det hade ju gått lika bra "som vanligt" en sak om man använt sig av spdif standarden DET hade vartit en bra grej

    Jag har vad jag kan se 2 alt med dsp,n, en helix mini dsp och den har 4 kanaler högnivå in, alt 1 blir att ta signal från amp 1 2 kanaler till 3.5" i brädan 2 kanaler till middarna och köra subben som jag gör nu: högnivå från amp 2
    Tyvärr får jag då ingen kontroll på sub alls. Men sen vet jag att man oxå kan köra in alla 6 kanalerna i hop in i dsp och på så sätt få fullregister in, men det kräver ju då att det inte finns nån tidskomp i signalen från början.

    Vet du el någon annan om det är tidskompat från fabrik?


    Har väl blivit en ändring i slutstegsfrågan och till framsystemet lutar det åt: SounDigital 400.4 EVO 4.0 och tillsvidare det alpine monosteget men sen blir det nog utbytt mot ett SounDigital 1200.1 EVO 4.0
    det pga storleken de ryms bra i facken framför basen.

    Högtalarna i luckan har jag inte tänkt på än. antar att de får signal från amp 1 och antingen får de fortsätta få det eller så kopplar jag ur dem bara

    Jo nu har jag dämpat dörrarna oxå, mkt välbehövligt och ett märkbart lyft :-)

    Hm ser nu att du säger att det går signal från headunit oxå till högtalarna i brädan, stämmer det? Jag testade på kul att koppla en fullregister högtalare på kablarna till midden o nog fanken spelade det över 800 hz if

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Om jag lyckats tolka WIS rätt så drivs dashboard och bakluckan av ICM, AMP1 driver dörrar samt mitten högtalare dashboard. hur det blir när man väl har AMP2 och sub vet jag tyvärr inte hur dem delar upp signalen helt glömt kolla upp det då jag inte har AMP2 själv :/

Liknande ämnen

  1. Ljuduppgradering NG9-3 SS -03/-06
    Av jokke holmkvist i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-07-12, 16:21
  2. Ljuduppgradering 9-3 XVD V6
    Av electronaut i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-04-05, 22:17
  3. Ljuduppgradering OG9-3
    Av Daniel_hbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 20:31
  4. [LÖST] Större turbo på OG9-5 2,0t
    Av dejvan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 00:10
  5. fixa större ic
    Av alex_svenne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 01:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •