Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Bromspedal slapp/mjuk 9000

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Hej, märkligt. Hittar inget VIN nummer på bilen. Kollat framruta, dörrar, flyktigt under huven (det snöar). Inget i Registerbeviset heller.

    fast "E Identifieringsnummer" verkar väl nära, men ingen bokstav i pos 10..... en 0a

    CC55D4N1000...
    Senast redigerat av Gech den 2024-04-21 klockan 14:57.

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Sitter väl i bagaget, vid resevhjulet

    Skickat från min XQ-CC54 via Tapatalk

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 176
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Gech Visa inlägg
    fast "E Identifieringsnummer" verkar väl nära, men ingen bokstav i pos 10..... en 0a

    CC55D4N1000...
    Det är YS3 före i VIN, så pos 10 är N, dvs. en -92.

    Men har du ett löpnummer som börjar 000 så är det mycket möjligt att det är en (tidig) förseriebil och då kan det hända att den inte har riktigt samma delar. Beslutet att alla -92 skulle ha ABS kan mycket väl ha tagits väldigt sent, och det skulle i så fall kunna vara en bil med samma system utan ABS som en -91:a. Och detta har samma vacuumservo 85-91.

    Ett enkelt sätt att skilja en -91 från en -92 är att se om det sitter förhöjningshylsor (någon cm höga) under de främre skruvarna för framskärmarnas infästning på hjulhusväggen, -91 hjulhusväggar är pressade för att passa med CS-fronten. Finns mängder av andra skillnader, men denna är svår att dölja.

    Skillnaden mellan en -92 och -93 märks enklast på centrallåset, -92 har ingen tanklockslås och låses innifrån med förardörrens låsplopp, medan -93 har tanklockslås och låsknapp i mittkonsollen (på fönsterhissarnas manöverpanel eller deras plats om bilen har fönstervevar). Detta är också en ändring som är väldigt svår att göra i efterhand eftersom elsystemet måste modifieras en hel del i så fall.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är YS3 före i VIN, så pos 10 är N, dvs. en -92.

    Men har du ett löpnummer som börjar 000 så är det mycket möjligt att det är en (tidig) förseriebil och då kan det hända att den inte har riktigt samma delar. Beslutet att alla -92 skulle ha ABS kan mycket väl ha tagits väldigt sent, och det skulle i så fall kunna vara en bil med samma system utan ABS som en -91:a. Och detta har samma vacuumservo 85-91.
    det står 292 efter nollorna.....

    Men hittar inte något VIN vid reservhjul heller.

    - - - Uppdaterad - - -

    Skullle kunna betyda att det kan vara den (ev. om den går igång i registreringsskick) idag rullande (hmm) tidigast svensktillverkade 92an..
    med den utskrotningsfart de haft senaste åren.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Hej långmilare, sorry att jag dabblat med modellår ! Nu har jag korrat i inledningen, men inte i följande inlägg. Därav alltså ABS eller inte. Bra att ha rett ut dock./georg

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -

    Bromcylinder i bakOk.

    Ok åter till problemen. Har demoterat bromsok. I bak hade jag tänkt renovera, men .... fastnar på lite olika saker

    1. handbromsarmen går väldigt trögt, skulle vilja ta isär, men
    a. hur får man loss det intryckta locket, förutsätter att man måste förstöra det, sitter ett clip innanför som man måste ta bort för att lossa arm.
    b. den reparationssats jag köpt från FRENKIT, har packningen för armen men inte ett ersättningslock medskickat !?
    (den satsen har heller inte den lilla oringen för justeringsskruven in mot bromsarmen..... nån som vet var man hittar, alt. dim. (fast jag kan ju mäta om jag får loss clippet)
    2. inkromet i cylindern, hur får man isär ?? sitter en fjäderring vad jag förstår, som verkar omöjlig få bort
    skulle vilja göra rent, det är gucka därinne, och vet inte riktigt om delarna löper som de ska, förstår inte riktigt funktionen av delar

    bak_cyl1.jpg
    med fjäder och låsbricka

    bak_cyl4_ed.jpg

    gapet i fjäderringen vid 1
    B snurrar inte men sitter inte heller helt stelt i A, fjädern lossad i förra bild sitter mellan lilla hålet i B och ett hål i sidan på A, A har hon-gängan till justerskruven....

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Ett till bromsok's-problem.

    Har ett bak-ok som är ok (ha) förutom att nippel sitter helt gjutet fastrostad. Fundering: vågar jag gå på med svetslåga ?

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    405
    Medlem#
    -
    Om de liknar 900 oken så kan det smälta o-ringar inuti om tempen går för högt.

    Såg ett tips annars där man värmer nippeln först, sen chockar man den genom att kyla den snabbt med vatten. Då ska det släppa. Enligt youtuberns utsago...
    Saab 900 T16 -1990

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    ja det är nog samma familj ok, (tycker jag känner igen dom ....), ja misstänkte att oringen till på justerskruven, kan ligga risigt till , sen är det en gummi packning på handbromsarmen....
    kanske ska lugna mig till jag hittar låsringstång att plocka ur.... om den ens passar, verkar trångt.

    pratar om Ytuben, så renoverade någon (i US) OKet's handbromsarm, tog av locket ! som då måste förstöras för att få bort, och som inte följer med i FRENKIT renoveringssats.
    (konstigt nog verkar en gummipackning i kitet vara till armen !??)
    Vet du/nån om man kan få tag i locken. Och för den delen hur i h-e man får bort locket....

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    405
    Medlem#
    -
    Jag körde med gasol ett tag på mina 900 ok men det hjälpte inte, bröt av luftningsnippeln... Slutade med att jag fick gänga om och köra M8 bult med koppartätning...

    Men o-ringarna klarade sig. Jag länkade en video nyligen i en annan tråd där en norrman (Terje) renoverade ett bakok till sin 900 cab, kanske kan fråga på hans youtube eller facebookgrupp han brukar vara snabb å svara. Han bytte just dessa och fick ta i nya.

    Saab 900 T16 -1990

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Riktigt bra video. Tack.
    Fast han ger sig inte in i kolvens innanmäte. Kan ju undra lite hur FRENKIT tänker när de skickar med en kolv som är tom innuti, tänker dom att man ska strunta i handbromsjusteringen eller att man ska plocka ur och flytta.....

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    405
    Medlem#
    -
    Jag råkade sära på kolven i misstag, justeringsskruven lyckades dra ut den, förmodligen för mycket friktion från den nya kolvtätningen. Det är en sorts fjädrande ring som håller fast allt i ett matchande spår, rund profil. Jag tittade inte så noga utan pressade ihop det igen i skruvstäd. Men det verkar som den kan dras ut och då borde man kunna byta eventuella delar eller bara flytta över det till den nya kolven.
    Saab 900 T16 -1990

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Aha där ser man. Gamla goda "om inte lite våld hjälper, prova mycket" Ska prova städet och en tång.
    jag har försökt pilla ut spärringen med dåligt resultat, tror jag skadat spåret lite så nu snurrar inte "kugghjulet" längre, om det nu gör nåt är väl tveksamt.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Mjuk bromspedal efter byte av skivor & belägg fram OG9-3
    Av Gnomen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •