Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Bromspedal slapp/mjuk 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -

    Bromspedal slapp/mjuk 9000

    Hej !

    Jag har hållt min gamla 9000 CC -92 på sparlåga, i väntan på att fixa slavcyliner för koppling som la av för några år sen. Brukar köra igång ett par gånger per år för att hålla lite liv i stela leder. När jag körde igång idag, tänkte låta göra koppling snart, med fot på broms som vanligt vid start så var den fast, men blev plötsligt mjuk när motorn gick igång, och nu går den trampa i botten utan verkan, men följer med upp igen. Pumpa hjälper inte.

    Skulle nog vilja försöka få igång min trubbnos iallafall även om den är långt gången. Har inte gått mer än 10k mil, och motorn är pigg.

    Kan nån ha ide om vad som hänt.

    /georg
    Senast redigerat av Gech den 2024-04-22 klockan 13:01. Anledning: fel modellår tidigare

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Antagligen ett bromsrör som rostat sönder.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    Bromsvätska som försvunnit pga. läckage på bakre bromsrör?

    På en 9000 -93 så håller bakre original bromsrören sällan 30 år, så om de inte är bytta är de högst sannolikt mer eller mindre sönderrostade, och det som händer precis innan katastroffel är att de börjar läcka - så kolla nivån i bromsvätskebehållaren och om rören är blöta.

    Byte till kopparnickel är i princip att att föredra eftersom den har ABS, koppar kan med tiden härda och spricka av ABS-pumpningar vid högt användande, men för en som bara går som sommarbil och dessutom kortare körsträckor är det säkert inget verkligt problem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Kolla även rören där dom kommer ner från torpedväggen och böjer av in under bilen. Har bytt flera rör som varit dåliga där.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Citat Ursprungligen postat av Gech Visa inlägg
    Hej !

    Jag har hållt min gamla 9000 CC -93 på sparlåga, i väntan på att fixa slavcyliner för koppling som la av för några år sen. Brukar köra igång ett par gånger per år för att hålla lite liv i stela leder. När jag körde igång idag, tänkte låta göra koppling snart, med fot på broms som vanligt vid start så var den fast, men blev plötsligt mjuk när motorn gick igång, och nu går den trampa i botten utan verkan, men följer med upp igen. Pumpa hjälper inte.

    Skulle nog vilja försöka få igång min trubbnos iallafall även om den är långt gången. Har inte gått mer än 10k mil, och motorn är pigg.

    Kan nån ha ide om vad som hänt.

    /georg
    Tror inte på bromsrörsteorin, om du inte hittar synligt läckage, utan snarare att packningarna i huvudcylindern är kass. Standardfel på gamla bilar. Alternativt har det blivit rost i huvudcylindern, som i sin tur skadat packningarna.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    Sönderrostade bromsrör (framför allt i bakre änden) är ett standardfel, som typiskt först visar sig som läckage (om inte bilprovningen slår ner på rostiga rör först eller man byter preventivt), så om de inte är bytta sen tidigare så bör det kontrolleras. Samtliga 9000 och 9-5 i min signatur har alla bakre bromsrör bytta.

    Dåliga packningar så bromsvätskan läcker ut är inte vanligt, dålig packning i bromscylindern är typiskt den packning som blir trycksatt och vid läckage gör att bromsvätskan läcker tillbaka in i cylindern. Det yttrar sig dessutom ofta som att pedalen sjunker ibland men inte alltid.

    Men enklaste sättet att avgöra är att lägga papper under bilen och pumpa lite mer bromsvätska med pedalen, på beskrivningen låter det som rätt stort läckage, bör vara rätt lätt att hitta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Hade liknande fel på min 9000 från 98. Började läcka höger bak precis där röret svänger in "bakom" bensintanken.

    Just bromsrör har jag tyvärr inte verktyg och kunskap kring så jag lämnade in bilen. Kan rekommendera Kungsbacka bilcentrum. Jag tog in offert från en hel radda olika verkstäder och de hade överlägset bäst pris. Bytte båda rören bak och jag hade tillbaka bilen på 1 arbetsdag och tog cirka 5000 kronor för jobbet.

    https://www.kbabilcentrum.se/

    (Har aldrig lagat något annat där och känner ingen från den verkstaden, så rekommenderar enbart baserat på ett bra bemötande och ett bra utfört jobb).
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Hej ! tack för alla förslag, men glömde säga att oljebehållaren är full i alla 3 compartments så verkar väl inte som externt läckage (trasiga rör typ).
    så packningsförklaringen känns mer trolig. är det svårt att byta cylinder/alt/byta packningar

    har tittat framför torpedvägg, och (det är väl huvudcylindern) huvudcylindern ser inte vacker ut på utsidan..., hur kommer man tex åt mutterskallar med vad för nyckel ...?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Hej igen, tiden går pån igen.

    Har tömt bromsolja i behållarn. Men hur i h-e får man loss de två vita (nåja) nylonkopparna från bromscylindern ? Sitter hårt och rädd bända söner med mejsel.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -

    lossa bromsrör huvudbromscyliner

    Hej,

    gett mig på ta ur Hbromscylindern, fått loss 3 av fyra, givetvis sitter sista bromsröret inners, fast som XXX, det är en mässingsmutter(hålbult) (mjuk då förståss) om håller bromsröret(stål).

    Nån som har tankar om hur man kan få loss muttern/hålbulten (eller vad den kan heta) ?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Jag sitter på samma pottkant som du vad gäller huvudbromscylindern. Fick också lös 3 av 4 rör - det innersta på hö sida framifrån sett fick jag såga av då nippeln blev rund. Fick stå på cylindern å använda ett verktyg som klämde åt hårdare ju mer man tog i för att få loss den sista nippeln. Får göra ett nytt rör å dra fram till hjulet.

    Jag har dock inte fått loss plast/nylonanslutningarna jsg heller trots att jag satt cylindern i skruvstäd. Man vill ju som sagt inte bryta sönder dem. Det är nästa aber på väg mot renovering alltså - hur får man loss dem helskinnade?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Hej !

    tja, jag beställde en nippelnyckel (dvs lyckades heja mig innan jag drog sönder sista nippeln, inne vid torpedvägg, höger) och fick på posten.
    Den är en nyckel med 6kantigt mutterhål, men med en sågning som gör att man kan trä den över bromsröret, och minsann, med den gick det dra såpass att
    nippeln släppte. Och det var ju bra..... men glad ska man inte vara länge, nästa steg var att lossa cylindern från bromsförstärkaren (eller vad vacc-mojen heter)
    trångt och fint, första muttern uppe, gav faktiskt med sig när jag drog vad mina stackars muskelfästen pallade, en 17 mutter så den höll för en hylsa, men gav sig "segt".
    Så när jag tog nästa (med förlängare som gör det lite vingligt) så var det i princip samma "känsla", JA DEN GÅR LITE SEGT, nå, det var mycket kort glädje, mutter med innehålla satt i hylsan. dvs avdragen bult. Men nån sa att det är en pinnbult.... så ett nytt moment är uppfunnet; ta loss bromsförstärkaren och se om pinn-bulten går få loss......

    Tja, med cylindern i vart fall nu loss,,, den första vita "proppen" fick jag bort medan cylindern satt, den andra (inre) inte, så jag lossade slangen istället.... så nu när cylinder var lös borde det gå lättare lossa.... eller, försökte efter flera försök mig på att se om den gick vrida åtminståne, så pipen gick givetvis av...... sen gick det av nån anledning bända ur sk-t-n. Fattar inte hur den satt packgummin var fortfarande rätt mjuka, och var hyfsat lätta kränga ur. Obegripligt

    PS jag tror det är plast och inte nylon, nylon hade pallat.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Hej,

    Jag hade redan en bromsrörsnyckel och provade med men det blev runt iaf - kanske var skadad nippel redan sen tidigare. Svårt å se när den satt i bilen. Jag fick ta till annat verktyg när jag fått loss cylindern och då gick det ju.
    Pinnbultarna var ju ett problem också. Vis av tidigare erfarenhet ville jag undvika att dra av nån och tog därför inte i allt vad tygen höll. Knackade på "T-skaftet" jag använde för att vrida men utan framgång. Tänkte mig använda induktionsvärmare men var orolig för att förstöra något i bromsservot. Fick tips om att använda mutterknäckare och det var bökigt men det knäppte till. Sedan försökte jag igen med att knacka på T-skaftet medan jag vred och då gick det vägen utan avdragna bultar.

    Har nu fått loss den vita plastanslutningen som sitter längst bort från servot utan att bryta sönder den. Det var viktigare att få bort denna eftersom stoppstiftet för kolv satt under där. Den andra får sitta orörd. Nu har jag då fått ut kolvarna och inspekterat tätningarna men tycker inte att de ser skadade eller särskilt slitna ut. En av tätningarna på primärkolven ska tydligen INTE gå att byta men jag tycker det verkar likadant på sekundärkolven också. Den ena på sekundärkolven är lätt att byta. Ska försöka få loss den bytbara tätningen på primärkolven och också höra om man MÅSTE byta hela kolvar(de lär ju inte växa på träd längre och ny bromscylinder kostar ju skjortan) eller om man kan byta alla tätningar. Det följde med tätningar för alla ställen i renoveringssatsen så det känns lite overkill om man inte kan byta dem alla också.

    Jag har också honat cylindern och det var rostigt längst ned i övrigt verkade den fin. Nu ser det blankt ut hela vägen ned.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-20 klockan 12:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Hallå igen !
    Powerponken, såg att du har en till tråd. Och intressant att du sågade av skruven och värmde loss resten. Har ingen induktionsvärmare så avstår nog. Satte ihop cylindern nyss, med den gamla packningen kvar där jag inte fick loss skruven. Lite dåligt att ha en stjärnskruv, lite osaab, men inser att de nog köpt cylindern.

    NU så är även jag i läge att behöva ta ur bromsservot för att få ur bulten, som lär vara pinnbult som sagt.

    du sa att du honat ur cylindern, har inte grejer för sånt, det var mycket guck i cylindern och det är några flammiga fläckar, det verkar inte vara djupt dock.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-03 klockan 19:18. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Japp, jag har dragit av tillräckligt med bultar för att numera vara en försiktig general i rostigt bultskruvande så jag ställde lite frågor här och som oftast får man bra tips, råd och hjälp. Induktionsvärmaren var dyr MEN jag har sparat igen pengarna mer än en gång när jag fajtats med fastrostade bultar till bromsok och spindelleder. Har provat först utan att använda den på bultarna utan framgång för att sen lyckas när jag värmt. I det här fallet hade det nog gått bra med en gasollåga med tanke på den tämligen lilla mängd gods som skulle behöva värmas. Stjärnskruv är ju lite bättre än en spårskruv iaf men räckte inte till ändå.

    Med tanke på hur mycket skruvande det var för att få fram/loss cylindern så ville jag göra allt riktigt så man inte står där sen, kanske inte direkt men bara något kort tag efter, med något problem igen och måste skruva loss allt igen. För då förbannar man sig själv för att man inte gjorde det ena eller det andra. Jag har nu kört ca 10 mil efter renoveringen och friskt motionerat bromsen och det verkar fungera bra.

    Det var några dagar sedan du var i läge att ta ut servot för åtgärd - hur har det gått?
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Powerponken Visa inlägg
    hur har det gått?
    vars, tappat lite fart, blev lite avkyld av att behöva få tag i en vit plastmoj för anslutning av slang. Funderar på om man kan stuka/löda ihop nåt kopparrör istället, koppar borde väl funka med bromsoljan.... och varit bortrest.
    Så inte mycket. Och så började jag fundera över okens kondition och luftbarhet..... det kan bli en ganska lång resa. Men vill nog egentligen få trubbnosen igenom en besiktning. Köpte på mig nya strålkastare för nåt tag sen..... Risk att det blir en dyr bil, lagom till alla bensinstationer avlivas av EU kärringarna.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Lite uppdatering. Mer roligt. Skulle plocka ur bromsservot för att byta pinbult som drog av. Servot delar sig i två halvor ! och fjädern hoppar ut. Gissar att det inte är så det ska vara och att det inte bara är att "lägga ihop locken". Så nu behöver jag ett nytt servo.

    Bara det att alla begagnade servon jag hittar är från 93, och har en givarkontakt, som jag förstått är för ABS. När jag pratade med nån, så sas att det nog kan vara andra skillnader som bultplacering och infästning för huvudbromscylindern. Bultar för cylinder sitter diagonalt på min, men lodrätt på andra år. Nån som vet ?

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    ABS var standard på 9000 CC -93, så den borde ha Mark IV och samma bromsservo - skulle kunna hända att det finns någon specialbeställd CC (polisvariant) med TCS och Mark II, men den har inget vakuumservo. Vad är det för specialare du har?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    howdy folks, saker tar tid..... (speciellt för mig)

    långmilare; jo jag har "klarat mig" från ABS på denna 92a. Måste vara sista flämtet innan ABS på alla. Så vågade inte köpa med ABSkontakten.

    Har nu; lyckats hitta ett nytt, nåja, gammalt bromsservo, i tyskland (!), verkar utskrotat i svenneland, rengjort huvudcylinder, som såg ok ut inne, bytt packningar i cyl. (fast servo suckar bekymrat när man trycker ner pedalen, dock utan att starta motor, för den har nu problem komma igång..... det blir bara bättre, tror inte bränslepumpen går igång, hör inget vid tändningpåslag)

    hade ju sönder ena vita slang-muppen, lödde ihop ett diam-15mm kopparrör med en flare i änden, med ett 12mm (mjuklödde för att behålla styvhet) och flare i andra ände, och det verkar funka som propp. Visade sig förståss att luftnipplar till ok-en satt som, tja rostgjutna. Så tagit ur oken och dragit ur med rörtången.... (och mycket CRC). Tänker renovera oken.
    propp2.jpg
    ..
    propp4.jpg
    Senast redigerat av Gech den 2024-04-20 klockan 23:53.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    Alla -92 har också ABS, men då Mark II som inte har ett servo, utan högtryckspump. Det ska inte finnas -92 med servo.

    -93 (utan TCS) har Mark IV, som har servo.

    Vad har du för årsmodell-bokstav i VIN?, N för -92 eller P för -93? Eller något annat?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Mjuk bromspedal efter byte av skivor & belägg fram OG9-3
    Av Gnomen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •