Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Studsig väghållning NG9-3 SC

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674

    Studsig väghållning NG9-3 SC

    Vad ska man göra åt en 9-3 -09 biokombi som känns studsig och obekväm men ändå halvblöt vid hårdare körning? Den har rullat 24k så tänkte att nya dämpare borde göra susen så den fick en uppsättning Bilistein B4. Det blev lite bättre men känns fortfarande obekväm på allt annat än perfekta vägar, vilket knappt går att finna i U-landet Sverige längre. Att byta fjädrar är nästa steg. De är ihopsjunkna och ger en perfekt höjd på bilen så jag tänkte att dessa kunde nog ge bättre komfort i kombo med B4. Har även prövat sänka däcktrycken till 2,0 runtom vilket också gav en liten förbättring. Kommer jag tjäna komfort och kontroll på nya sänkningsfjädrar eller blir det tvärtom. Ja, jag vet att allt detta låter motsägelsefullt. Jag har haft betydligt hårdare bilar som kännts mycket bekvämare att köra. Har aldrig haft en mer obekväm bil på lite sämre vägar. Man sitter på spänn inför varje liten ojämnhet. Vilka fjädrar rekommenderas till B4 om man vill matcha höjden på mina hopsjunkna 24k fjädrar?
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 503
    Medlem#
    6973
    Hjulinställning? Tveksamt om original fjädrar har överlevt till 24000mil. Jag skulle gissa att de är bytta minst en gång under den tiden. B4 motsvarar typ sportchassi-spec så jag skulle svara sportchassi-fjädrar som bästa matchning.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Ja hjulinställning var min spontana tanke också. När du byter fjädrar, se till att byta "genomslagsskydd" dvs gummit som håller fjädern (nåja) uppe och nere. Bytte bakfjädrar på en identisk bil till år och mil nyligen, och de var rejält trötta och hårda.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Japp, @Günter, så är den modellen. Faktum är att tom. min Dacia Sandero går mjukare över fartgupp, potthål osv.
    På andra entusiastmärken där folk inte är så snåla som många SAAB-ägare (inklusive mig själv) ofta är, så byter man "så klart" alla bussningar till subframes och alla reaktionsstag med bussingar.
    Det hjälper. Men vidare bekvämt eller tyst chassi kan man INTE säga att NG9-3 har....
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

Liknande ämnen

  1. Instabil väghållning NG9-3 SC
    Av amoreex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-06-23, 09:21
  2. Uppgradera väghållning OG9-3
    Av Bjirnen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 15:24
  3. Förbättra väghållning på en OG 9-3 cab?
    Av Alex9-3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 18:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •