Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Går det att byta styrtrycksventil ut mot liknande modell? OG900i -86

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -

    Går det att byta styrtrycksventil ut mot liknande modell? OG900i -86

    Hej! Har Saab 900i -86 med K-jetronic utan kat. Misstänker att styrtrycksventilen är kass då bilen har väldiga problem med kallstarter (kallstartsventilen är ok). Till min bil ska det vara en Bosch 0 438 140 020. Problemet är att de är så fruktansvärt dyra. Billigaste jag hittar ligger runt 6-7 tusen. En Bosch 0 438 140 136 går för 775 spänn på saabklubbens hemsida. Skulle det gå att byta till en sån? Förstår att det inte är optimalt eftersom de har olika artikelnummer av en anledning.. funderar bara om det skulle funka bättre än att köra med en helt trasig. Vågar mig inte på att försöka laga den jag har. Tack på förhand // David
    Saab 9-5 SC 2.0t - 01
    Saab 9-3 2.0t - 99
    Saab 900i 2.0 - 86

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107
    Jag höll på med trim av det systemet. Tror justeringen sitter på mängdmätare på sidan . Samma skruv i varandra justerar bränsletrycket o styrtrycket. Mer brickor ökat tryck styrtrycket ger mer soppa när det sänks

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    innan man byter nåt planlöst så ska man mäta upp trycken så man vet nåt.........Dessutom är inget servicefritt. Bilar med Kjetronic som stått i perioder kan ha väldeliga rostansamlingar här och var i systemet och spridarna är inget undantag. Kan se ut som hejkomohjälp mig när man börjar riva.
    Finns tabeller som visar vilket styrtryck man ska ha vid givna temperaturer i vhb.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Min ser ut såhär: https://www.ebay.com/itm/115542082570 hittar inget å skruva på eller så vet jag inte riktigt vad jag letar efter..

    - - - Uppdaterad - - -

    Jo det är bra tänkt. Bränsletrycksmätare på slangarna som kopplas in i styrtrycksventilen? Har också funderat på spridarna men eftersom han går så bra när han väl är varm så tänkte jag att det kanske inte är det.. men kan ha fel!

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    ja man måste mäta för att veta. Trycken är a och o i kjetronic.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Citat Ursprungligen postat av Dkoaswe Visa inlägg
    Hej! Har Saab 900i -86 med K-jetronic utan kat. Misstänker att styrtrycksventilen är kass då bilen har väldiga problem med kallstarter (kallstartsventilen är ok). Till min bil ska det vara en Bosch 0 438 140 020. Problemet är att de är så fruktansvärt dyra. Billigaste jag hittar ligger runt 6-7 tusen. En Bosch 0 438 140 136 går för 775 spänn på saabklubbens hemsida. Skulle det gå att byta till en sån? Förstår att det inte är optimalt eftersom de har olika artikelnummer av en anledning.. funderar bara om det skulle funka bättre än att köra med en helt trasig. Vågar mig inte på att försöka laga den jag har. Tack på förhand // David
    Hej!
    Jag har bra koll på K-Jetronic. Det är inte superkänsligt att ha exakt samma artikel för att få bra körbarhet. Många av varianterna till SAAB finns för att få optimal körbarhet och avgasrening, men eftersom det är mekanik inblandad kommer bilarna ändå att bli "individuella" efter några år och mil.
    Till en sugmotor kan du plocka fritt bland de som SAAB hade i original, fast kanske undvika 8V kat. Den verkar vara snålt mappad under uppvärmning... Även de med B motor passar, om jag minns rätt.
    Se bara till att styrtrycket med varmkörd motor är rätt. Annars blir det dåligt.
    Här är en länk som visar 4 olika ventiler till Porsche, i par om 2. Som du ser finns det ett ganska brett tillåtet område för trycket. +/-10% under varmkörning är OK i praktiken, enligt min erfarenhet.
    Och nej, att shimsa systemtrycksventilen för att få rätt styrtryck (som föreslagits) är inte en lösning, haha.


    https://forums.pelicanparts.com/uplo...1248319527.jpg

    Förresten, även styrtrycksventil till turbo funkar (om tryck för varm motor är samma). Låt bara bli att koppla in vakuumslangen. De tidiga turbobilarna hade ingen vakuumslang till styrtrycksventilen.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Hej! Hade helt missat ditt svar, tack för förklaringen! K-jet är helt nytt för mig, tur att det finns folk som har koll!

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Vilken modell och årsmodell använder liknande lager?
    Av Falcor i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-05-12, 12:01
  2. Byta halvljuslampa VW Golf 2006 (modell 5)
    Av Fairlane i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •