Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Testa larmets funktionalitet? 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80

    Testa larmets funktionalitet? 9000

    Nu får ni ursäkta en nybliven ägare till Saab-med-fabriksinstallerat-larm för denna sannolikt oerhört korkade fråga, men vet någon om hur man gör för att kontrollera larmets funktionalitet utan att bryta upp en dörr, eller krossa en ruta?

    Bilen är alltså en 9000 CSE 2.0 LTT -97 med fabrikslarm som har funktionerna inbrottsskydd, glaskrossensor och VSS (immobilizer). Hur kan man t ex kolla så larmsignalen verklgen är aktiv? Lysdioden blinkar så snällt som den enligt instruktionsboken skall göra, men är det egentligen en garanti för att larmet funkar 100%? Det enda jag kunnat konstatera är att VSS funkar som det skall.
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Lås bilen med fjärrkontrollen, lås upp bilen med nyckeln i dörren, öppna dörren.

    Då ska larmet börja tuta.

    Hur man prövar glaskrossensorn vet jag tyvärr inte.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    1 619
    Man kan pröva glaskrossen genom att sätta sig i bilen och larma på o sen skrika som en tjej så högt man klara... Har man tur så går det igång... Jag vet för jag brukar låta min tjej testa om mitt larm fungerar...
    / Stefan
    Är inte särskilt aktiv här längre då jag ej har Saab längre.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Glaskrossen lär du kunna testa genom att skramla med en nyckelknippa.
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av CokeMan
    Man kan pröva glaskrossen genom att sätta sig i bilen och larma på o sen skrika som en tjej så högt man klara... Har man tur så går det igång... Jag vet för jag brukar låta min tjej testa om mitt larm fungerar...
    Hahahahahaha det var en jävligt bra metod ....

    Tack alla för svaren, testat nu och vid upplåsning med nyckel, utan avlarmning först, börjar blinkers blinka men ingen larmtuta drar igång. Glaskrossen testar jag i morgon, den sensorn sitter vid innerbelysningen i taket har jag för mig? Om man skramlar intensivt med nycklarna där borde det ju lösa ut. Jävligt bra förslag det också, tackar för det.

    Är larmsirenen försedd med batteri månne? I så fall borde man ju kolla det. Nån som vet var den sitter på en 97:a CSE? Förra Saaben jag hade (9000 CD -90) hade eftermonterat larm och där satt sirenen strax under vindrutan, i motorrummet asså.
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Citat Ursprungligen postat av Ronta
    Glaskrossen testar jag i morgon, den sensorn sitter vid innerbelysningen i taket har jag för mig? Om man skramlar intensivt med nycklarna där borde det ju lösa ut. Jävligt bra förslag det också, tackar för det.

    Är larmsirenen försedd med batteri månne? I så fall borde man ju kolla det. Nån som vet var den sitter på en 97:a CSE? Förra Saaben jag hade (9000 CD -90) hade eftermonterat larm och där satt sirenen strax under vindrutan, i motorrummet asså.
    Berätta hur det gick. Har aldrig provat och när nyfiken på om det funkar. Larmsirenen har ett batteri - vet inte var den sitter på en 9k dock
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av nygren
    Citat Ursprungligen postat av Ronta
    Glaskrossen testar jag i morgon, den sensorn sitter vid innerbelysningen i taket har jag för mig? Om man skramlar intensivt med nycklarna där borde det ju lösa ut. Jävligt bra förslag det också, tackar för det.

    Är larmsirenen försedd med batteri månne? I så fall borde man ju kolla det. Nån som vet var den sitter på en 97:a CSE? Förra Saaben jag hade (9000 CD -90) hade eftermonterat larm och där satt sirenen strax under vindrutan, i motorrummet asså.
    Berätta hur det gick. Har aldrig provat och när nyfiken på om det funkar. Larmsirenen har ett batteri - vet inte var den sitter på en 9k dock
    Yes Sir, jag medelar resultatet. Larmsirenen skall visst sitta någonstans i höger del av motorrummet, inne i nån liten hålighet.

    Kolla bilden http://www.garaget.org/archive/1873/...-6379-7707.jpg till höger om trean, vilket f.ö. sägs vara kabeln till sirenen, finns ett hööööl, där skall den visst vara.Tack arsson för lån av bild och tack MrZ för info.
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    Enligt EPC verkar sirenen sitta i väster hjulhus. Jag har inte heller fått den att låta vid sporadiska prov :-(
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av suburban
    Enligt EPC verkar sirenen sitta i väster hjulhus. Jag har inte heller fått den att låta vid sporadiska prov :-(
    Jag har hört att det är ett batteri i sirenen, men inget jag fått bekräftat. I så fall kanske det är dött?
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    en kompis till mig tappa en shift nyckel i golvet när bilen stog i vårat garage larmad men med ner vevad rutor när shift nycklen träffade golvet så gick larmet igång

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    en kompis till mig tappa en shift nyckel i golvet när bilen stog i vårat garage larmad men med ner vevad rutor när shift nycklen träffade golvet så gick larmet igång
    Funkar kanoners, jag brukar ta två blocknycklar och skramla med så glaskrossensorn aktiveras och larmet går igång.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av Ronta

    Jag har hört att det är ett batteri i sirenen, men inget jag fått bekräftat. I så fall kanske det är dött?

    Hej !

    På en 9000 -97 med originallarm hittar du inget batteri i någon siren.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  13. #13
    Guest
    När jag läste denna tråden kom jag på att jag aldrig hade hört mitt larm gå igång så sagt och gjort så tog jag en välbehövlig paus från arbetets mödor för att gå ut och testa..

    Jag kan bara meddela att sitta i larmad bil och skrika som en tjej funkade mindre bra, fick dessutom ont i min redan rossliga strupe men med lite nyckel rassel blev det liv i luckan! Passade även på att kolla motorhuvslarmet och dörrlarmen. Lite förvånad över hur mycket man kunde få upp huven innan larmet gick.. den gick upp minst 3-4 dm innan den larmade, är det normalt?!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    När jag läste denna tråden kom jag på att jag aldrig hade hört mitt larm gå igång så sagt och gjort så tog jag en välbehövlig paus från arbetets mödor för att gå ut och testa..

    Jag kan bara meddela att sitta i larmad bil och skrika som en tjej funkade mindre bra, fick dessutom ont i min redan rossliga strupe men med lite nyckel rassel blev det liv i luckan! Passade även på att kolla motorhuvslarmet och dörrlarmen. Lite förvånad över hur mycket man kunde få upp huven innan larmet gick.. den gick upp minst 3-4 dm innan den larmade, är det normalt?!
    Cool att det funka med det gamla nyckeltricket, jag skall masa mig ut och kolla det nu tänkte jag. Först skall dock frånvaron av ljud från larmsirenen ses över........ingen som vet om det verkligen sitter ett batteri i sirenen?
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Isch, hittade inte ens var sirenen satt
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  16. #16
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av Ronta
    ........ingen som vet om det verkligen sitter ett batteri i sirenen?
    Det svarade jag på tidigare i dag.

    Dessutom är det ingen siren utan mer en tuta.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av Ronta
    ........ingen som vet om det verkligen sitter ett batteri i sirenen?
    Det svarade jag på tidigare i dag.

    Dessutom är det ingen siren utan mer en tuta.

    Mvh TD04
    Åfan, måste ha missat det inlägget, jag kollar! Tack för hjälpen iaf
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Kan nu konfirmera att det gamla nyckelknippstricket funkar, glaskrossensorn löste ut så fint när jag satt i låst och larmad bil och skramlade med nycklarna Utmärkt litet trick, tack för den......larmtutan på 9000 CSE -97 sitter xxxxxx xxxxxxxxx. Man kommer visst bäst åt den genom att xxxxxxx xxxxxxxxx. Detta enligt Mats Riesel på Saab-service i Solna.

    EDIT: Censurerat på uppmaning av moderator.
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  19. #19
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av Ronta
    den......larmtutan på 9000 CSE -97 sitter i vänster framskärm, inuti den. Man kommer visst bäst åt den genom ......................... Detta enligt Mats Riesel på Saab-service i Solna.

    Hej !

    Hur man kommer åt den skall man gärna inte skriva hur som helst.
    Det stjäls nog med 9000 ändå.

    Så ändra gärna ditt inlägg(eller så gör jag det senare)

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av Ronta
    den......larmtutan på 9000 CSE -97 sitter i vänster framskärm, inuti den. Man kommer visst bäst åt den genom ......................... Detta enligt Mats Riesel på Saab-service i Solna.

    Hej !

    Hur man kommer åt den skall man gärna inte skriva hur som helst.
    Det stjäls nog med 9000 ändå.

    Så ändra gärna ditt inlägg(eller så gör jag det senare)

    Mvh TD04
    Självklart tar jag bort det, ville bara vara hjälpsam mot dom som kanske har samma fråga och tänkte inte på din synpunkt. Men dom som vill stjäla en Saab genom att plocka bort larmtutan får väl göra som jag, ringa och fråga en Saab-verkstad.
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

Liknande ämnen

  1. Testa LMM sug till turbo motor?9000-91
    Av George i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-10, 23:01
  2. Funktionalitet i 9-3 -05 Nav
    Av djac93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 11:30
  3. Nya grepp mot spammare - ny funktionalitet.
    Av root i forum Styrelsen informerar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •