Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Värderingshjälp. Går det att sälja en småbucklig 9-5 BioPower -05?

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Värderingshjälp. Går det att sälja en småbucklig 9-5 BioPower -05?

    Saab 9-5 Linear 2.0 BioPower -05. 25607 mil.

    Har försökt att få svar på rubrikens fråga genom att skumma igenom blockets annonser innehållandes Saabar med BioPower-motorer men blir inget klokare. Önskar hjälp av er som har koll på det här med priser och bilförsäljning.




    Lång historia kort
    Jag köpte bilen 2014 för att pendla med då jag inte ville riskera viltskador och få "onödiga" mil på min 9-3SC. Då hade 9-5:an rullat 18000 mil och bland annat var passagerarsidans bakdörr så bucklig att krockbalkens kontur anades, fläckvis saknades klarlack framtill, den var rätt rostig på hundben, bagagelucka och andra ställen. Priset var därefter och eftersom jag prioriterade funktion före form i detta fallet så var bilen ok för mig trots allt. Inhandlade tre stycken NBB Alpha 225 XENON 55W 4300K extraljus NBB Alpha 225 XENON 55W 4300K extraljus som monterades för att minska risken för älgar och rådjur på huven.

    Sedan några år tillbaka så pendlas det inte längre och 9-5:an den står mest still. Har bara rullat totalt 1000 mil de senaste fyra åren. Låga miltal är väl bra i normala fall men inte när det kommer till att hålla bromsarna på en året-runt-bil i perfekt skick inför besiktningar. Speciellt inte när antalet egna bilmekningstimmar som kan göras är nära noll. Bucklor, rost och lacksläpp finns kvar.

    På minussidan
    Väghållningen ger mer att önska.
    AC-kyler inte.
    Bromsar vid besiktning.
    Ljudsystemet låter inte bra.

    På plussidan
    Besiktigad till och med 2023-07-31.
    Årlig skatt 1537 kr (skattemånad februari).
    Mönsterdjup Yokohama sommarhjul 4-5 mm.
    Inga problem med motor eller växellåda.
    Motorvärmare och kupévärmaruttag monterat.
    Samma ägare senaste nio åren.

    Då bilen är i den prisklass den är så tänker jag undvika Blocket så länge det är möjligt. Läst alltför många negativa försäljningsberättelser om bilar i fem- till tjugotusenkronorsklassen där. Börjar mest troligt med en annons här på vårt forum.

    Mina frågor till er med koll på begagnatmarknaden

    1. Ungefär hur mycket tror ni den är värd? Det vill säga vad vill någon tänkas betala för den? Blir som sagt inte klok på detta genom att kolla på Blocket.
    2. Jag har inget facebook-konto men blev i veckan tipsad av "bilskrotsanställd" om att det är många på facebook som gärna köper och tar sig an liknande bilar. Stämmer det? (I sådant fall kommer jag nog be om FB-hjälp av någon.)
    3. "Vi köper din bil" och liknande firmor/personer, är det något som rekommenderas?
    4. Har ni andra tips? Känns så onödigt att skrota en fungerande Saab som någon annan kan ha nytta av.

    Bilen kan säljas som den är. Alternativt utan extraljus och med originalhjul (som har sämre däck monterade) om ni tror att ett lägre pris skulle göra den mer lättsåld. Vinterhjul finns. När jag köpte bilen följde det med ett tvådelat hundgaller/avdelare som jag inte har använt.

    Tanken är att nu sälja 9-5:an för att få pengar till 9-3:ans "återupplivande" som förhoppningsvis kan bli av i sommar. 9-3:an behöver rekond och en större service med bland annat nya vätskor, filter och däck eftersom den bara har rullat några få kilometer per år senaste sju åren. Vi har en "icke-Saab-bil" utan bucklor och med fungerande AC men önskar ha möjligheten att åka i fin, sval och blå Saab till STCS sommarvarma träffar.











    Senast redigerat av mioh den 2023-04-24 klockan 15:17.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Med tanke på rost å utrustning så hade jag sagt 8-10 000kr. Fixar du ny bagage lucka å tanklock som e rostfritt samt ACn (det e nog expansionsventilen) så kan du säkert få 15-20

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Lite spontana tankar.
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Saab 9-5 Linear 2.0 BioPower -05. 25607 mil.
    Tja är ingen Aero, men är den välskött, så varför inte.

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    På plussidan
    Besiktigad till och med 2023-07-31.
    Ca 4månader till besiktning tycker jag ligger på minussidan
    Men skatten ligger definitivt på plussidan!

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Bilen kan säljas som den är. Alternativt utan extraljus och med originalhjul (som har sämre däck monterade) om ni tror att ett lägre pris skulle göra den mer lättsåld. Vinterhjul finns. När jag köpte bilen följde det med ett tvådelat hundgaller/avdelare som jag inte har använt.
    Man kan plocka av extraljusen så att de är lätta att återmontera. Tror det är smartare att ha dem att förhandla med vid prutning. "Priset sänker jag inte men du kan få med extraljusen"

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Tanken är att nu sälja 9-5:an för att få pengar till 9-3:ans "återupplivande" som förhoppningsvis kan bli av i sommar. 9-3:an behöver rekond och en större service med bland annat nya vätskor, filter och däck eftersom den bara har rullat några få kilometer per år senaste sju åren. Vi har en "icke-Saab-bil" utan bucklor och med fungerande AC men önskar ha möjligheten att åka i fin, sval och blå Saab till STCS sommarvarma träffar.
    Att få mycket pengar blir svårt. Men blir man av med den snabbt och smidigt får man mer tid. Och tid är pengar.

    Frågan är väl hur stor risken är att den inte går att sälja. Snarare än hur mycket den är "värd".
    Här på forumet kan man fundera på om efterfrågan på en rostig, bucklig Linear 2,0 är så stor.

    Tips:
    1) Se till (kolla upp) att den går igenom med blanka papper och besikta den. Jag utgår från att den är välskött bil maskinellt.
    2) Lägger man ut den på tradera med lågt utrop så man blir av med den.
    Låt folk bjuda utan att behöva prata med dem vid varje bud...
    3) Extraljus, extra hjul och hundbur kan man försöka sälja samtidigt separat. När bilen säljs kan man försöka skicka med detta. Mot betalning. Eller om ingen har lagt bud kanske det är lika bra att vara "schysst" och låta det gå med på köpet.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Tack för svaren.

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Med tanke på rost å utrustning så hade jag sagt 8-10 000kr. Fixar du ny bagage lucka å tanklock som e rostfritt samt ACn (det e nog expansionsventilen) så kan du säkert få 15-20
    Låter vettigt. Bagageluckan är den helt klart rostigaste karossdelen på bilen, men resten av karossen är inte snygg den heller med diverse bucklor, märken, lacksläpp och rost. Ny bagagelucka och framförallt fungerande AC skulle ändå göra gott.

    AC kylde inte när jag köpte bilen. Har inte felsökt något direkt själv då jag inte absolut behövde den vid pendlingen. Har inte heller provat att "bara prova fylla på". Höll förr ögonen öppna efter "gratis felsökning av AC" i Trollhättetrakten då och då men till skillnad från sent 1900-tal verkade det inte finnas kvar några firmor som gjorde detta längre. Gissar att det beror på att många som fick sina AC-anläggningar testade inte lät testande kylfirma/verkstad göra jobbet. Fler och fler köpte troligen istället delar och köldmedium på biltema eller nätet. Expansionsventilen verkar vara ett vanligt fel när det felsökts AC här på forumet ser jag efter snabb sökning. Ska läsa på lite mer och kika lite i EPC och WIS och se om Tech2 kanske kan hjälpa till lite i felsökandet.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Lite spontana tankar.
    Tja är ingen Aero, men är den välskött, så varför inte.

    Ca 4månader till besiktning tycker jag ligger på minussidan
    Men skatten ligger definitivt på plussidan!

    Man kan plocka av extraljusen så att de är lätta att återmontera. Tror det är smartare att ha dem att förhandla med vid prutning. "Priset sänker jag inte men du kan få med extraljusen"

    Att få mycket pengar blir svårt. Men blir man av med den snabbt och smidigt får man mer tid. Och tid är pengar.

    Frågan är väl hur stor risken är att den inte går att sälja. Snarare än hur mycket den är "värd".
    Här på forumet kan man fundera på om efterfrågan på en rostig, bucklig Linear 2,0 är så stor.

    Tips:
    1) Se till (kolla upp) att den går igenom med blanka papper och besikta den. Jag utgår från att den är välskött bil maskinellt.
    2) Lägger man ut den på tradera med lågt utrop så man blir av med den.
    Låt folk bjuda utan att behöva prata med dem vid varje bud...
    3) Extraljus, extra hjul och hundbur kan man försöka sälja samtidigt separat. När bilen säljs kan man försöka skicka med detta. Mot betalning. Eller om ingen har lagt bud kanske det är lika bra att vara "schysst" och låta det gå med på köpet.
    Välskött i form av att den fungerar bra mekaniskt, ja. Reparationer och service, gjorda av mig och verkstad, under åren har alltid gjorts för att bilen garanterat ska ta sig från A till B, och tillbaka till A, utan några problem. Välskött i form av vaxad och polerad varje år, nej. (Fast det hade inte skadat att göra det nu.) Däremot så har jag hållit den ren inuti och sett till att tvätta den då och då.

    Anledningen till att jag lagt besiktningen på pluskontot beror på att många bilar på blocket i prisklassen under 10.000kr kan vara besiktigade med körbörbud, stå avställda med havererad motor eller annat liknande "lättreparerat" fel. Min 9-5 kan till skillnad från just dessa bilar direkt köras på de svenska vägarna. I alla fall fram till dess det är besiktningsdags. Håller dock helt med dig om att det vore mycket bättre med helt nybesiktigad bil med blankt papper.

    Jag tänker nog likadant om extraljusen, men tvärtom. Det vill säga att de är monterade som nu men kan snabbt och enkelt demonteras om lägre pris önskas.

    Räknar inte med mycket pengar. Räcker försäljningspengarna till däck och nya vätskor till 9-3:an är jag nöjd. Räcker inte pengarna så får jag helt enkelt låta 9-3:an stå ett tag till och då vara helt utan vardagsbil. Jag gör det inte svårare än så. Vill ingen köpa 9-5:an så får jag köra den ett tag till, men blir då även fortsättningsvis utan Saab på våra sommarvarma träffar. Även om jag inte längre kör något på våra träffar sedan många år tillbaka så vore det trevligt om vi kunde ta oss dit i annat än i en grå Kia eller någon annan grå bil.

    Är nog ganska få här som är intresserade av den, så jag tackar för tips som tradera och liknande. Har t.ex. noll koll på hur köp-och-sälj fungerar på facebook (som jag inte har eller tänkt skaffa konto hos), vilket var tipset jag fick av en på Bildelslagret i Trollhättan (SDCC). Allt jag kan om marketplace har jag lärt mig av Konrad i hans projekttråd. Fast då handlar det alltid om att råka köpa fler bilar, inte sälja några.

    1. Bra tips. Maskinellt ok skött. Bytts avgassystem, bromsrör, tändkassett, bromsdelar, olja mm när det behövts under åren. Bilen är inte perfekt på något sätt och den mektid som bör läggas på bromsarna är 100% ok på en besiktning behöver tyvärr läggas på att få bytt styrservoslangarna på min og900 cabriolet innan studentkörning. När det gäller cabben har det tyvärr noll timmar mekande sedan i höstas efter CabrioChallege körts och bilen ställdes in i garaget. (Dock blivit många timmar lagda på CabrioChallenge-bildredigerande.) Nya styrservoslangar ligger i garaget bredvid cabben tillsammans med ny servoolja och egentligen behöver de bara bytas "lätt och snabbt". En plan B finns för studentkörningen, men oavsett den planen så behöver styrservoläckan fixas innan CabrioChallenge 2023.

    2. Ska läsa på om tradera och kolla hur det ser ut där.

    3. Senast (den hittills enda) jag sålde en av mina bilar så ville köparen verkligen köpa bilen men hade inte pengar nog. Då löste vi det genom att skippa vinterhjulen. Så får jag bud på 9-5:an utan några "tillbehör" så får jag sälja/spara grejerna till senare.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Av de saker -detaljer du listar så skulle jag säga AC påverkar mest. Rostig baklucka är ok om i alla fall AC fungerar. Jag vet du inte har tid till övers men en snabbgrej är värd att kolla. Förekommande fel på AC är att magnetkopplingen är sliten och inte drar. Kompressorn sitter föredömligt bra placerad och ev reparationsåtgärd genom att lossa remhjulet och ta bort en shimsbricka är ett snabbt jobb.
    Starta bilen och lyssna om magnetkopplingen vill slå till men ”tappar taget” och om du hör hur den slutar jobba. Har du tur så är det inte värre fel än så. Lycka till Mioh

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Kollade med Tech2 förra helgen och har nu skrivit lite felsökningsfrågor som fortsättning på en redan startad tråd om AC-problem.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1568707

    Köpte för väldigt länge sedan röd Hammerite (hammarlack) till 9-5:an som jag ska se om jag kan få på. Blir troligen inte supersnyggt men ökar förhoppningsvis inte mängden rost.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Försök att få bort rosten till plåten och kör med rostätare och epoxigrund innan rödfärgen.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Värderingshjälp NG9-3 1,8t BioPower Vector -08
    Av Tomsan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2019-01-19, 17:59
  2. Sälja - Saab 9-5 2.3t BioPower SportCombi (185hk) -07
    Av andol i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-25, 18:44
  3. Sälja 9-3 SC 1.8t Biopower Linear 2008, värde?
    Av stoffeboffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 01:00
  4. Sälja till firma eller sälja privat, gäller en corvette
    Av the_Mattsson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •