Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Elfel tuta, spolare, torkare & blinkers NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2023
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Elfel tuta, spolare, torkare & blinkers NG9-3

    Hej alla Saabexperter!

    Favoritbilen i hemmet (Saab 93 Aero 2005, B207) har tyvärr börjat krångla och jag vänder mig nu till er kunniga.

    Det hela började efter att bilen inte använts under ca: 2veckor.
    Ungefär en minut efter uppstart från viloperioden börjar tutan, spolarvätskepumpen, torkarna samt blinkers aktiveras samtidigt.

    Efter jag lossat på batteripolen två gånger slutade det rullande kalaset, förutom torkarna.
    De fortsatte i låg hastighet och påverkas inte av det högra reglaget längre.

    Det snabbare steget för vindrutetorkarna samt spolatvätskan fungerar inte heller längre, dvs inget påverkas av att högra reglaget används.

    Efter en kontroll i WIS samt bilen främre elcentral (UEC) verkar 12VDC ständigt skickas ut till relä nr 9, därav körs torkarna ständigt på låg hastighet. (Även när bilen stängs av)

    För att försöka åtgärda problemet har jag felsökt nedanstående objekt på bilen:

    Torkarmotor - Efter sökt runt bland forum verkar ändlägeskontakten i torkarmotorn vara ett vanligt problem för bilmodellen.
    Ohm-mätte kontakten och till min förvåning verkade den fungera, men för att helt utesluta felet beställde jag ändå en ny torkarmotor.

    Simulerat lägesåterföringen - Efter bytet av torkarmotorn simulerade jag återföringssignalen från direkt från kontaktstycket som används till torkarmotorn.

    Bytt/skiftat relän - Har skiftat relän för att utesluta komponentfel.

    Kontrollerat jordpunkter - Har kontrollerat jordpunkterna som är angivna i WIS enligt elscehma för torkarsystemet.

    Lossat högra reglaget vid ratten - Gjorde en lättare inspektion av högra reglaget efter jag lossat det, kunde inte se några synliga brister.

    Inget av ovanstående har tyvärr påverkat eller lindrat problemet.

    Jag misstänker att felet finns i CIM-enheten alternativ i UEC-enheten (centralen i motorutrymmet).
    Eftersom det är förhållandevis kostsamt att byta CIM-enheten önskar jag vara mer säker på att felet just finns där.

    Känner nåogon av er igen problemet ovan och har en misstanke om var felet kan befinna sig?

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Testa med ett bilbatteri som är fullt laddat. Förhoppningsvis kan det vara så enkelt.

    2 användare gillar detta inlägg

    AX3L, RZ

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2023
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej! Har provat med ett laddat batteri men tyvärr gör det ingen skillnad.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Jag hade provat ett nytt batteri, om det inte uppenbart är nästan nytt. Dåliga batterier kan, även fulladdade, ge konstiga problem vad jag hört.

Liknande ämnen

  1. Spolare/torkare bak, 9-3 SC MY08
    Av Joohan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-12-13, 14:01
  2. [LÖST] Elfel torkare, blinkers, elhissar m.m. OG9-5
    Av Ice_01 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 23:26
  3. Torkare och spolare går hela tiden på min 9000
    Av hawa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 02:46
  4. konvertera spolare/torkare
    Av cquenced i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 06:20
  5. Torkare och spolare går konstant!
    Av Conny L i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 07:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •